2008/08/03

Det här med domare

DOMARE Domaren har, som alla vet, den största makten på planen. Han kan på helt egen hand avgöra vilket lag som vinner Allsvenskan, Champions League, EM, VM och alla andra matcher som spelas.

Jag tycker, hör och häpna, att vi har en ganska hyffsad domarkår i våran lilla liga. Men undantagen finns, och domare jag tänker på i allra första hand är Martin Hansson. När jag ser att han ska döma får jag alltid en "helvete, då var det kört"-känsla i magen.

Martin Hansson är
tillsammans med Peter Fröjdfeldt de enda som (mig veterligen) har FIFA-licens av våra svenska domare. Jag vet inte vad kraven är för att få denna licens, men hur kraven än är ställda känns det som Martin fått sin licens i Cornflakes-paketet. För hur i helvete kan man fria en low-kick, för att sedan ge rött kort för en armbåge?
Jag säger inte att Bjärsmyrs armbåge var sjysst, men som domare ska man vara konsekvent. Antingen friar man båda eller så fäller man båda.

Enligt min mening
tappade Hansson matchen totalt vid Söder/Sandqvist-situationen. Efter situationen dömdes det konstiga frisparkar till höger och vänster, samtidigt som riktiga frisparks- och kort-situationer enkelt vinkades bort. Det var även efter det målet som domaren tog över rollen som huvudperson i matchen, istället för att låta lagen spela. Och att det blev en såpass "blodig match", som aftonbladet beskrev det, tycker jag beror till väldigt stor del på herr Hanssons dåliga domarinsats.

Om man tycker att vi har dåliga domare
i Allsvenskan tycker jag helt klart att man får börja rensa i "toppen", bland domare som Hansson. För om han ska vara en förebild för de yngre, mer orutinerade domarna, hur kommer det då se ut i framtiden?

28 kommentarer:

  1. Frågan är ju har fan malmö kunde tillåtas ett avbrott på 7-8 minuter istället för att byta in reservmålvakten. Det är väl därför man har en målvakt på bänken?..

    /roffe

    SvaraRadera
  2. Kan inte mer än håll med faktiskt. Sandqvist spark va fan lika hård dom bjärsas armbåge. Fattar inte hur fan han kan ge rött direkt för den, Efter han släppt Sandqvist helt.

    Men han kanske tycker att Sandqvist fick sitt iom hjärnskakning osv... Vem vet :/

    SvaraRadera
  3. Man har de domare man förtjänar, de svenska domarna kommer längre i europa än lagen....

    SvaraRadera
  4. Han har ju iofs sagt att han inte såg situationen eftersom Söder skymde honom.

    SvaraRadera
  5. Tror knappast han släppte Sandqvists spark, han såg den helt enkelt inte, och det kan man inte beskylla honom för. Det går inte att se precis ALLT.
    Dessutom tycker jag inte att den "blodiga matchen" har med domaren att göra, den första situationen där 2 spelare börjar blöda är enbart en 50/50-situation som inte var ett dugg oschysst. Och den andra situationen är ju när Sidleds-Danne får sin EGEN lagkamrats armbåge i huvudet.
    Verkar som du gnäller för att du inte vet hur man gör något annat.
    Efter en enormt skön 2-0 seger tycker jag man kan lämna det negativa i skuggan och vara glad för 3 poäng!

    SvaraRadera
  6. rött kort på bjärsa ok men agon eller vad han heter skall isf haft gult för att han förstärkte som han gjorde

    SvaraRadera
  7. en "low-kick" alltså? Jag som tyckte Sandkvist sparkade Söder. Men ok, det var en "low-kick".... åharrejafflar.

    SvaraRadera
  8. När Sandqvist fick sin smäll så var ju Ragge långt före på bollen å sen dyker Sandqvist upp så den va ju hans egna fel om någons..

    Men i Söder situationen skall dom väl fan kunna se, dom e ju 3 domare på planen !!

    SvaraRadera
  9. Dom sämsta domarna i allsvenskan är också dom som får döma internationellt, det har jag sagt många gånger! Fröjdfelt är fanimej den sämsta, och han ska ju vara så jävla bra.. Hansson gorde en rejäl plattmatch i går men Fröjdfelt är fan pinsamt dålig varje gång!! Tack.

    SvaraRadera
  10. Är det inte dags för att 4:e domaren går in vid "särskilda" situtioner som den med Sandqvist&Söder?

    SvaraRadera
  11. Ganska säker på att han Stefan (?) Johannesson också är FIFA-domare. Åtminstone dömer han i Champions League vet jag. För övrigt är Fröjdfeldt en bra domare, Martin Hansson däremot är en åsna.

    SvaraRadera
  12. Vi har 7 FIFA-domare i Sverige. Det är bara att kolla upp på svenskfotboll.se.

    SvaraRadera
  13. två fel gör inte ett rätt!

    SvaraRadera
  14. Fattar inte allt hat mot Hansson, tycket han är den bästa domaren vi har i Sverige.

    SvaraRadera
  15. Anonym 15:03 -> Har du levt i en låda hela ditt liv?

    SvaraRadera
  16. jag såg matchen på tv och där sa dom ju att bjärsas armbåge aldrig träffade.. Det var inte bjärsa som skulle fått rött kort det var det där andra äckliga kräket som skulle fått gult för filmning ! Dom andra händelserna vill jag inte ens nämna ..

    SvaraRadera
  17. Jag håller med om att Martin Hansson tappade matchen igår men jag har annars alltid tyckt att han är en av de bättre i allsvenskan.

    SvaraRadera
  18. Det ska bli intressant att se om diciplinnämnden (som ju alltid granskar alla direkta röda kort) ger sin standard-2-extramatchers avstängning till Bjärsa. Om dom gör det bevisar det att dom överhuvudtaget inte tittar på några bilder på incidenten.

    SvaraRadera
  19. Maestro:
    Som jag skrev i texten, mig veterligen. I stand corrected och ber om en ödmjuk ursäkt för min faktamiss.

    SvaraRadera
  20. som sagt, bjärsas armbåge var inte schysst men den träffade väl knappt, om ens det

    om vi ponerar att blåvitt inte hade vunnit kan man ju även diskutera karatesparken på söder som borde resulterat i en straff för blåvitt

    SvaraRadera
  21. Vi (Sverige) har fler domare med FIFA-licens. Du glömmer att det även finns kvinnliga domare ...

    SvaraRadera
  22. Skicka in en anmälan till RIN (SvFF Diciplinnämnd) angående Sandkvist "prykbryt".

    SvaraRadera
  23. Lär dig för i helvete att skilja på äpplen och päron.
    En armbåge mot ansiktet är och förblir alltid värre än sparken mot Söder! Därmed inte sagt att sparken var snygg, tvärtom den var ful. Men armbågar mot ansiktet är riktigt svinigt och det var inte första gången Bjärsmyr viftade med armbågar mot ansiktet.

    Så blåvitts ledare måste få han att sluta med detta omedelbart för dessa armbågar är en riktig säkerhetsrisk.

    SvaraRadera
  24. bra talat, hannson e den sämsta domaren i allsvenskan. Undrar fan hur han fått sin licens,

    SvaraRadera
  25. Någon som kan säga mig varför S. Eriksson fick gult kort i situationen där Ragge och Karate-Sandqvist skallade ihop?

    Jag tycker att Hansson var helt under isen igår. Han tappade matchen - inte för att blodsspillan var hans fel, men han missade väldigt många tydliga frisparkar (J. Dixon skallar ju fan folk i bakhuvet utan åtgärd och han låter målvakten sys i 7-8 min).

    SvaraRadera
  26. Bjärsas armbåge träffade inte, Sandqvists spark sträffade hårt. Bjärsa fick direkt rött, Sandqvist fick inte ett skit... förän Ragge skipade rättvisa med sin isländska skalle!

    SvaraRadera
  27. hur lyder söders ramsor ?

    SvaraRadera
  28. Nått sånt här tror jag:

    Melodi: You are my sunshine

    Åhh Robin Söder x2
    Han sänker Djurgår'n, mäst hela da'n
    Å han é tio, år gammal
    Men det spelar ingen roll

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.