2013/04/24

Jag har en dröm

Jag har en dröm om att morgondagens match säljer slut. Att den gör det långt innan avspark, helst redan idag, så att de göteborgare som i sista stund får för sig att släpa sig till Ullevi för att gå på allsvensk seriefinal få vända hemåt igen, snopna och besvikna.

Jag har en dröm om att matchen mot Malmö FF blir något alldeles extra – en drabbning det kommer pratas om på busshållplatser och nattklubbar, i fikarum och skolmatsalar, under veckor framöver. Att inte en människa inom fem mils radie från Götaplatsen ska kunna gå ovetande om den dramatik eller ickedramatik som utspelade sig när vi betvingade danskjävlarna och försvarade vår serieledning.

Jag har en dröm om att göteborgarna – de som hamnade utanför och fick gå hem igen och de som aldrig ens kom på tanken att bege sig till Ullevi från första början – känner att de verkligen missat något. Att de blir en upplevelse fattigare men en insikt rikare.

Jag har en dröm om att staden Göteborg en vacker dag ska resa sig och förstå, att IFK Göteborg är ingen självklarhet! Att Blåvitts matcher och ständiga närvaro i Allsvenskan aldrig får tas för givna. Att våra framgångar är något vi ska vara otroligt tacksamma och stolta över – något vi ska vårda ömt.

Jag har en dröm om att alla människor som har ett hjärta som slår för Sverige vackraste och mest framgångsrika fotbollsförening alltid ska ha årskort eller i alla fall fixa biljetter i god tid före match, oavsett tabelläge, väder och vilka vi möter. Att ingen vågar riskera att bli ståendes utanför utan biljett när matchen sparkar igång, för alla är rädda att känna att de verkligen har missat något när hela Göteborg pratar om matchen dagarna efter.

Jag har en dröm om att alla Blåvitts matcher säljer slut.