DEBATT. Jag spinner vidare på Peter Johanssons inlägg från i måndags angående årskortsförsäljningen, eller avsaknaden av densamma. Även patricw var inne på spåret innan jul (och vi har ju läst liknande resonemang genom åren från hel drös med andra skribenter också... ). Vad är det som gör att så få invånare, individer, "fotbollssupporters" och vanligt folk inte köper årskort? Inte alls lätt att sätta fingret på det. Finns det ens något "det"? Undersökningar visar ju att det finns, eller åtminstone borde finnas en väldans massa personer som på ett eller annat sätt, mer eller mindre sympatiserar med vår kära förening.
Fine, i grund och botten hamnar vi ju i att "produkten" som erbjuds, fotbollen som IFK Göteborgs A-lag presterat senaste säsongerna inte direkt är självsäljande. Det kan man ju utan varken högskolepoäng eller raketforskarutbildning ganska lätt konstatera. Vi 4117 personer som i dagsläget säkrat vår plats inför säsongen 2013 selekterade dock rätt lätt bort föregående års resultat när vi tog beslutet att köpa/förnya våra årskort. Således är vi en plättlätt målgrupp för markadsavdelningen. Vi kommer (nog) även att fortsätta köpa våra årskort år efter år, oavsett hur det går.
Vad som dock förvånar mig är ändå marknadsavdelningens avsaknad av offensiva aktiviteter och kampanjer inför denna säsong (åtminstone vad jag sett) mot den skaran som (ännu?) inte köpt årskort. Tanken slog mig rätt hårt när jag lyssnade till "Allegretto from Palladio for String Orchestra" som agerade hjältemusik i "Nästa Mästarna"-kampanjen (som i och för sig gjordes av/med Baraben.com/Adidas, om marknad var inblandade i denna vet jag faktiskt inte) för dryga 3 år sedan. Visst, den kanske inte föll fantastiskt ut med tanke på resultatet den säsongen.
Det enda vi sett denna säsongen är backdropbilden (som i och för sig är rätt snygg) med det något tafatta budskapet "Återerövra Göteborg". Sen då? En banner på officiella hemsidan och årskorten och haussen/intresset/snacket löser sig själv? Tror inte det va?
Samtidigt ska vi inte sticka under stol med att det körts en hel del riktigt grymma upptåg och kampanjer genom åren, där jag direkt kan rabbla filmklipp som när Wernbloom rensar makrill och det genialiska "Gaisblommanprojektet". Kompetensen och kreativiteten finns ju. Uppenbarligen. Dock, dessa kampanjer kördes då det fanns ett annat lag i stan som skulle dra folk till hemmaderbyt. I år har vi inget sådant. I år måste vi agera ändå och skapa samma typ av hauss/intresse/hets och drag kring matcherna, laget och föreningen.
Likaså var kampanjen kring senaste hemmatröjan riktigt lyckad där vi som supportrar skulle "gilla" på Facebook och således belysa upp den vackraste av tröjor. Strålande agerat! Frågan är, var har den typen av aktiviteter/kampanjer varit i år? Det ska lanseras en ny bortatröja inför denna säsongen, vad händer/har hänt kring den? Visst, hemlighetsmakeri drar intresse för oss nördar som verkligen är "inne i skiten", men för den breda massan?
Så, eftersom jag är både en vän av ordning samt tycker om att göra rätt för mig kommer härmed några fem minuter gamla brainstormförslag som är helt utanför boxen och kanske något sinnesfrånvarande, som skulle kunna skapa ett intresse och bli "snackisar" på stan för att promota Blåvitt. Betänk att jag kan egentligen ingenting om reklam och marknadsföring, men jag är ändock en "konsument" som vet vad jag hade gått igång på. Så, se dessa förslag som en input och kanske något att spinna vidare på i arbetet med att skapa en hauss, ett intresse och ett drag kring IFK Göteborg.
- Måla en spårvagn blå och vit (riktig blå och riktig vit). Förslagsvis linje 7 (tack SF-Peter för tipset) och släng på en text a'la "#7, nu är det sista gången vi ses...". Eller kör något med #7 och Tobbe?
- Färglägg Svenska Mässan/Gothia Towers i rättmätiga färger. Swedish House Mafia gjorde det ju...
- Generellt, kör något storslaget. Lisebergstornet? Använd de kommunala kontakterna... Göran J kan säkert supporta med något.
- Använd LS-bananerna! Skicka ut dem på stan, räcker att visa sig (lex Polisen) för att det ska bli ordning och reda.
- Kör något knäck med en kändis (profil från media, musik, showbiz what ever) som ställer upp i något filmmaterial för att köra på Youtube. Behöver inte vara TV- eller radiosänt. Kör på snabba kanaler som är gratis.
- Fler rörliga bilder, klipp, inslag, "hjältemusikvideos" (Laglund kan ju det där ofantligt bra).
Det finns samtidigt en hel del konstruktiva förslag för att öka försäljningen också som jag hoppas att marknadsavdelningen tar med största intresse och seriositet, vi har läst många av dem i tidigare kommentarsposter, och här följer kanske några till:
- "Lojalitetsbonus" för oss som förnyat årskortet många år i följd. Ge oss mer mervärde i att vara en återkommande "kund".
- Kontakta de personer som (ännu) inte förnyat och hör efter varför de ännu inte slagit slag i saken, eller varför de inte tänker att förnya?
- Prissättning. Precis som det diskuterades på årsmötet, var mer öppen och "smart" i rabatteringen. Låt 25åriga (!) medlemmar få rabatt oavsett sektion. 25 år är lång tid...
- Prissättning. Sänk undre stå till löjligt lågt pris, både årskort och lösbiljetter. Folk drar folk. Finns säkert någon som är villig att lägga lite mindre pengar för att få lite sämre sikt.
- Mer mervärde. Fler friplåtar för oss med årskort så att vi kan dra med vänner.
- Fler kampanjer. Cupmatchen med gratisbiljetter för kids är skitbra! Mer sådant, kanske än mer offensivt? X antal fribiljetter för alla?
- Temporär kampanj. Prissänkning av årskort under kort period - "REA"? Exklusivare paket?
- Finns otalet med idéer. Bjud gärna in till en workshop eller liknande där dessa idéer kan dryftas, med högt i tak och nytänk!
Så, till er i "korridorslaget", Kurzwelly, Rignäs, Häggblad, nu är det dags för er att agera. Jag är övertygad att gänget på planen kommer att "köra som fan" i år, och nu är det dags att visa att vi inte kan leva på gamla meriter längre. Vi vet att kvalitet kostar och ska få kosta. I detta fallet måste vi nog dock omvärdera lite och inse att även kvantitet ska få kosta. Tillsammans skapar vi förutsättningar för att lyckas, folk drar folk, folk driver folk till framgång. Framgång föder framgång. Framgång leder till intresse. Intresse renderar i kvalitet.
Tillsammans måste vi agera, leverera, prestera!
Alla till Valhalla på söndag!