2012/07/09

Mina tankar under en match

Först och främst har IFK alltid varit laget i mitt hjärta även fast far och kusin håller på grön-svart. Jag har hoppat på Gamla och Nya Ullevi, sett IFK ta flera SM-guld, åkt på bortamatcher, fått tårar när spelare lämnat oss och sett IFK spela fotboll uppe i Sorsele.

På äldre dar har de flesta matcher följts från tv-soffan. Det är även härifrån du nu ska få några av mina tankar under dagens match mot Helsingborg för att ge en inblick i hur jag tänker:
  • Magkänslan 30 min innan matchstart säger mig att det här blir riktigt tufft. Med flera backar borta, ett spel som inte hållit för 90 min och Helsingborg som motståndare är utgången mycket oviss. Samtidigt tycker jag att det är dags att plocka fram mästartakterna, lite jävlar anamma och viljan att vinna.
  • 10 min kvar och det är bara till att hålla med kommentatorerna på Canal +: ”Det är en speciell känsla i luften”.
  • Innan matchstart undrar jag som vanligt hur man ska göra för att locka alla (detta gäller även mig själv) till Gamla Ullevi och ha fullsatt match efter match? ”Var är Änglarna” hör man samtidigt från HIF-klacken.
  • Håkan Mild anser inte att hans roll är godkänd och att alla bär ansvar för säsongen som gått. Det är bara till att hålla med och gemensamt ta oss ur situationen.
  • Det är härligt att höra ”..för vi glömmer aldrig änglarna..”.
  • 30 sekunder har gått och redan nervös.
  • Vad tusan har Sana gjort med frisyren?? Och varför skriver han inte på ett nytt kontrakt?
  • Det märks att dagens mittbackspar inte är vana vid positionerna.
  • Förut var vi farliga på hörnor. Vad har hänt där?
  • Efter 15 min börjar vi äntligen hitta vårt spel och vi gör det vi är bäst på – rullar boll till varandra.
  • När vi spelar bra spelar vi riktigt bra. När vi även sjunger ihop sjunger vi bäst av alla.
  • Vi ska inte ligga där vi ligger i tabellen.
  • Mål framåt är alltid en skön känsla. När vi samtidigt inte släpper in ett skitmål någon minut efteråt känns det ännu bättre.
  • Jag tycker att Hysén måste börja sätta fler av sina chanser.
Första halvlek är nu slut och det känns bra. Innan matchen fanns känslan av oro, men nu känns det mycket bättre. HIF gör två byten i halvlek, men förhoppningsvis ska inte det få förstöra den här kvällen. Att vi inte slagit HIF sedan 2005 är som bortblåst. Dags för andra halvlek:
  • 4 min in – vi är bättre än HIF.
  • Vi måste vara på tårna hela matchen. Vissa stunder känns det som om vi faller tillbaka och låter motståndaren styra spelet. VI ska styra spelet.
  • Vid flera tillfällen har vi haft möjlighet att göra 2-0, men är alldeles för passiva framför målet.
  • Varför har vi inga i straffområdet?
  • Att Örebro gör 2-1 är mycket glädjande.
  • Över 12000 på Ullevi. Nu ska vi bara få dit de andra 5000 också.
  • Hysén borde göra mål idag.
  • HIF får hörna efter 20 min och en oro sprider sig i kroppen på mig.
  • Hannes Stiller borde spela mer än vad han gör.
  • Att det här med att spela bollen till varandra kan vara så svårt...
  • Det är dags för Söder att få lite stolpe in.
  • Efter 80 min borde vi ha gjort 3-4 mål, men vi saknar skärpa i avsluten.
  • Efter 82 min borde vi ha gjort 4-5 mål…
  • Oskärpa, dum frispark = mål.
  • Efter 1-1 blir första tanken ”det är inte sant”. Någon mer som känner så?
  • Helt plötsligt blir man orolig för 1-2…
  • 90 min och fortfarande ingen Stiller.
  • Stiller får 50 sek på sig…
Efter 14 matcher har vi nu skrapat ihop 16 poäng (3 vinster, 7 oavgjorda och 4 förluster) och detta är inte OK enligt min mening.

Har du nu orkat ta dig ända hit så har du förhoppningsvis fått en liten bild av mig och mina tankar.

Vi syns snart igen!

Peter Johansson
@peterjson