2012/07/08

Därför vill jag börja blogga på BaraBen.com

GÄSTKRÖNIKA. I kväll välkomnar vi Patrik som serverar en gästkrönika utan att veta om det själv. Nedanstående text skickades till oss på BaraBen.com som en ansökan om att bli skribent här på Blåvittbloggen, men vi gillade den så mycket så vi sa inte bara "visst" till honom om att bli en av våra nya skribenter - vi publicerar hans ansökan som en gästkrönika redan nu. Förhoppningsvis kommer ni få läsa mer från Patrik inom kort... Vill du delge dina åsikter eller tankar i form av ett kåseri, en krönika eller en analys? Mejla oss din text, bild, video eller annat kreativt på: kontakt@baraben.com så kan den bli publicerad på fotbollsgöteborgs största, bästa och ska vi vara ärliga - enda blogg!

Söndagen den 15e april, när jag gick längs St:Pauligatan i Göteborg mot den buss som senare skulle ta mig ner mot centrum, kände jag hur det vibrerade i min ficka. En vän vid namn Mats skickade ett sms där han förklarade att;" Bojan Djordjic REDAN har kommit i tjafs med Brommapojkarna efter att ha lämnat Royal Antwerpen". Vidare förklarade han; "Vilken jävla pajas Bojan är, hur ful Bojan är, samt hur jävla sjukt det är att Bojan fortfarande kan leva på att ha spelat med (och inte i) Manchester United". Det sista han lägger till är; "Jag tycker för övrigt att du borde söka som skribent till "baraben.com". De hade gjort dig gott att få ventilera dig lite."
Jag läser, flinar lite och betalar mina 22:- kronor för att få åka med bussen.

Väl ombord möts jag av en välbekant doft - Svett och öl. Klockan är 16:05, det är söndag eftermiddag och IFK Göteborg rustar för en ny match på Gamla Ullevi. Allt är som det skall vara. Allt är som det bör vara. 2012 har inneburit en jättesatsning. Man har investerat stora pengar och lyft in spelarprofil efter spelarprofil. Känslorna är så starka att du kan ta på dem, och jag känner hur nervositeten i bussen stiger i takt med vi närmar oss arenan. Äntligen är den långa väntan över, och nu skall minsann Örebro få sota för tidigare platta fall.

Jag är på plats, närmare bestämt sektion B4 rad 2, stol 847. Min vän Anders sitter på bredvid mig och vi diskuterar Tobias Grahn. Hur kommer det sig att han aldrig gjorde större genombrott utomlands? Hur det kommer sig att han bytt klubbar så många gånger genom åren. Vad drev honom vidare efter flera års måltorka, och varför har ingen större allsvensk klubb satt tänderna i honom efter Malmö under tidigt 2000-tal. Till höger om mig sitter en överviktig herre. Han äter en varm korv med bröd och har en stor snus under läppen. Skägget är oansat och lite senap har fastnat i mustaschen. Den tjocka herrn öppnar munnen och svarar rätt ut; "-För att han är en hora". Först flinar jag till. Det där snacket hör till. Det är inget ovanligt när du sitter i ett större grabbgäng på en fotbollsmatch. Hetsen, kärleken till sin klubb - och inte minst, alkoholen.
Jag vrider på huvudet och blir helt förstummad. Han sitter ensam.

Helt sonika hoppar alltså en för oss helt okänd man direkt in i vår analys och ger oss den enkla lösningen; - "För att han är en hora". Till sist får jag ur mig; - "Hur menar du?" Den tjocka herrn svarar; - "Jag säger bara att han är en jävla hora" och tar en stor klunk av sin öl, vrider på huvudet och stirrar mig djupt in i ögonen. Jag börjar fundera, men inser snabbt att det antagligen är lönlöst att försöka få en mer utvecklad version till den tjocka herrns uttalanden kring Tobias Grahns sidosysslor.

Matchen blåses av. "Skandal, skandal en domarskandal" skanderar de blåvita supportrarna, och de har rätt. Det är en skandal. Hannes Stillers mål borde vart godkänt, och IFK Göteborg skulle ha stått som segrare denna kväll.

Solen har precis gått ned kylan gör sig allt mer påmind. Jag lämnar arenan och vandrar hemåt, analys efter analys sker i mitt huvud. Varför kommer inte Göteborg till avslut i fler lägen? Varför spelar man inte enklare? Hur klarar Örebro att göra 2 mål med så låg press? Hur många individuella tavlor orkar en spelare med? - Jag närmar mig ett gäng på en 5-6 killar födda runt -85. Samtliga går och diskuterar domarmisstag. Hur domarna stjäl ifrån klubbarna genom att göra bortdömningar, felaktiga offsides, hands och så vidare.

Ingen nämner att man inte lyckas få fler hål på ett Örebro som till detta året släppte två av sina största profiler till just IFK Göteborg. Att Örebro faktiskt lyckas få hål på ett "i allsvenskt mått" riktigt rutinerat försvar och mittlås, 2 gånger. - Dessutom lyckas Örebro ta ledningen och nästan vinna på en arena där IFK Göteborg enbart förlorade en enda match under 2009.

Tiden har gått, och jag har sedan dagen insett att jag faktiskt vill dela med mig av mina tankar. Att jag vill vara med och beröra, tycka till och tänka, och att jag mer än gärna skulle arbeta ideellt för BaraBen.com som skribent. Jag är väl insatt i IFK Göteborg och har sedan barnsben följt och älskat klubben, i ur och skur.
Minst en gång i veckan kan jag skymtas vid Kamratgården i egenskap av supporter som beskådar en A-lagsträning genom sidorutan på min vita Volvo V50 - inte allt för sällan snaskandes på en kycklingbaguette. Meningslöst tycker min sambo - Meningsfullt tycker jag.

/Patrik G