2012/01/03

Vad gör du om Blåvitts randiga tröja slopas?

Ur BaraBen:s chatbox natten mot 3 januari 2011.

SOCIALA MEDIER. Bortse från snacket om att Blåvitt inte ska spela i randiga tröjor kommande år, det är ungefär lika troligt som att den här killen lagade tamkatter till nyårsmiddag. Fokusera i stället på hur den närmaste, i dag helt naturliga "raseri"-reaktionen ser ut från signaturen "TheHasp". Det är inte min mening att attackera dig personligen, utan väcka debatt kring våra internetbaserade reaktioner till diverse allvarliga samhällsproblem eller som i detta fall - (fiktivt) föreslagna och direkt identitetskrisbärande förändringar.

Under den så kallade arabiska våren var västvärldens Twitter- och internetmaffia extremt generösa med credden till sig själva. Både storföretag i IT-branschen som individuella twittrare slogs vilt för att ta på sig olika slags delaktighet i det som skedde i land efter land runt hela Mellanöstern. Jag är inte en av dem som förnekar de sociala mediernas påverkan vid samhällsomstörtande förändringar av den typen vi fick se under 2010 - men vill samtidigt höja ett varningens finger för den totala passivitet som en del av oss börjat försätta oss i.

Sociala mediers påverkan i den arabiska våren blev som mest tydligt när Egyptens regim valde att stänga av all internet- och mobilkommunikation. Resultatet? Folk tvingades släppa sin pseudoaktivism (läs: passivitet) och agera. Eller om det till och med var för att folk helt enkelt inte hade något att göra när internet "försvann"...
"Yesterday the government attempted to shutdown all Internet access... ...And while they were able to bring the level of tweets from Egypt down to a trickle, they brought even more people out on to the streets since without Internet, they had nothing to do."
Wikileaknews 31/1 2011.

Det här är avvägningar värda att ta i beaktande när du vill påverka den förening du (väl?) är medlem i. När stora blåvita portaler som Änglarna.se eller BaraBen.com kommer ut med uppmaningar, debattartiklar eller kritik av något slag så får det ofta en vidare effekt i att många av läsarna diskuterar ämnet och förhåller sig till det. Men om det sedan inte mynnar ut i att någon de facto agerar - exempelvis att en sponsor tar åt sig av kritik och för det till Blåvitt, att Ultras eller andra läktargrupper formar en banderoll eller manifestation eller att folk faktiskt visar missnöje (eller för den delen stöd) via plånboken - så spelar dessa större "kampanjer" rätt liten roll. Tvärtom kan det bli kontraproduktivt då den du vill kritisera kan samla in information om dig, dina åsikter, dina kontaktnät på ett enkelt sätt - där du själv ger ifrån dig allt detta, helt frivilligt - där det förr kunde krävas tortyr för att få fram samma uppgifter.

Precis som förr, precis som i världen före sociala mediers framfart, så är det du - den vanliga medborgaren (läs: "medlemmen") som kan spela roll. Men då krävs det att du inte är passiv och intalar dig själv att några knapptryck i ett kommentarsfält eller i ett mejl kan rubba världens ordning. Visst, reagerar du tillsammans med hundratals eller tusentals andra kan även det knapprandet spela en avgörande roll.

Men om så inte är fallet är den reaktionen lika meningslös som att spela World of Warcraft en hel natt i stället för att ta till gatorna mot den diktatur som förtrycker en. Tänk på det när du sitter och gnäller över något som sker i Blåvitt i en chatbox, på ett forum eller i på en Facebook-sida, men samtidigt inte är medlem i IFK Göteborg, eller är det och inte har för avsikt att gå på det kommande årsmötet. Eller har "ett mejl och en vägran att köpa nya tröjan" som dina vapen mot ett slopande av den randiga Blåvitt-tröjan. När du samtidigt har makten att välja styrelse för IFK Göteborg i dina händer...

You talk the talk, but will you walk the walk?

28 kommentarer:

  1. Mer sånt här!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du var full när du skrev detta! Totalt intetsägande!

    SvaraRadera
  3. Prata prata praaata. Måsta höras!

    SvaraRadera
  4. Visst, tänkvärt, men för många är ju "chattboxandet" en del av hela grejen med att vara supporter. Man tjötar lite och sen tänker man inte mer på det. Orka hänga på IRL-möten liksom, man har väl ett annat liv att sköta?

    Men personligen håller jag med dig, många vettiga åsikter (mina) dränks av ogenomtänkta foruminlägg från enkelspåriga medgångssupportrar.

    Får väl kolla på det där med att bli klubbmedlem. Eller nåt.

    SvaraRadera
  5. 3 januari 2011?

    SvaraRadera
  6. D-Day 07:18

    Tack för stulet namn. Måste vara den största typen av idolisering eller stalkning, känner mig hedrad :)

    //D-Day

    SvaraRadera
  7. Haha ville bara retas lite med dig! :)

    SvaraRadera
  8. Håller med Anonym 08:59! Prat, prat, prat....

    SvaraRadera
  9. Frankie du är ett år efter, bokstavligen! :)

    SvaraRadera
  10. GÄÄÄÄÄÄSP!!

    SvaraRadera
  11. Kan du inte kommentera din arbetsgivares beteende istället Frankie?

    SvaraRadera
  12. Gråter en skvätt, säger att blåvitt var bättre förr till alla vänner och går som vanligt på alla matcher vid min plats på sektion L4.

    Blåvitt är alltid nr 1 oavsett!!

    SvaraRadera
  13. Är det kul med anonymt näthat? Känns lite 2005 faktiskt.

    SvaraRadera
  14. Jag tar chansen och ställer en ärlig fråga här och hoppas att någon kanske kan bringa lite klarhet i det här. Men vad är det som frankie har gjort som är så illa? Att han började skriva på annat ställe än bara baraben.com? Eller är det något annat som ligger och skvalpar?


    Hur som helst så har inte tröjans utseende någon tyngre betydelsefaktor för mig. Självfallet så älskar jag våra blåvita ränder över allt annat och det är ju med visst vemod jag skulle se på den nya tröjan. Men faktum kvarstår att kommer ändå älska de målen som görs i den.
    Jag älskar mitt blåvitt och då spelar det ingen roll vad de har på sig. Punkt.

    SvaraRadera
  15. Alexander.

    Finns vissa som tycker att Frankie har sålt sig, borde skriva skit om GT ect ect.

    Men det dom inte verkar förstå är att han är precis som alla andra och måste hålla tungan rätt i mun ibland eftersom jag tror att hans arbetsgivare (den som betalar hans lön)hade gett honom foten. Alla har vi en inkomst att skydda men i hans fall så kan det ibland uppstå kontroverser.
    Har man lite innanför pannbenet så förstår man varför han inte gör det.

    //D-Day

    Ps. Detta är bara vad jag tror, ingen sanning!!!

    SvaraRadera
  16. Blåvitt "Andraställ" kommer att vara svart, om inte till denna säsong, så till 2013 !!!

    SvaraRadera
  17. Imponerande att se att mitt inlägg som gjordes med trötta ögon och trött hjärna lyckas få frankie att nyssta iväg till den arabiska revolten...
    Mitt ordval klockan 01.20 på natten till 3/1 var klumpigt och det uppfattades som raseri och uppviglande och det retade upp frankie och kanske några till.
    Dock tycker jag inte det var så farligt i ärlighetens namn.

    Jag står fast vi vad jag tycker, även om återigen min åsikt borde förmedlats smidigare

    Väl mött!
    /TheHasp

    SvaraRadera
  18. " Anonym sa...
    Blåvitt "Andraställ" kommer att vara svart, om inte till denna säsong, så till 2013 !!!

    3/1/12 17:48"

    Denna säsongen kör de med det rosa iallafall, så tidigast 2013 är det en möjlighet

    SvaraRadera
  19. Är tröjan snygg så visst... Vi är ändå alltid blåvitt:)

    SvaraRadera
  20. Frankie, tack för ett intellektuellt inslag på bloggen. Som alltid är den en njutning att ta del av dina annorlunda perspektiv.

    Vad sedan gäller en del läsare som gastar om ena och andra: börja med att läsa i alla fall en bok i ert liv så kanske ni börjar begripa andra sammanhang än "allt är invandringens fel"...

    SvaraRadera
  21. Jag håller med, jag bryr mig inte heller hur tröjorna ser ut. Det är ju IFK Göteborg vilket som, eller hur? Färgerna kunde vara grönbrunt och jag hade inte brytt mig så länge det var snyggt, det är ju vårt kära Blåvitt i slutändan iallafall. Vad jag vill säga är att det är dags med lite nytänkande kring färgerna iallafall, EN ny färg hade inte varit en så stor grej. Blåröttvitt hade kunnat bli snyggt. Det är fortfarande samma lag.

    Vi skulle kunna byta klubbmärke till en sjörövare framför en piratbåt och jag hade fortfarande inte brytt mig. Vi har ändå haft samma märke rätt länge nu. Det är ju fortfarande samma lag, så det är ju verkligen inget att hetsa upp sig över.

    Idrottsföreningen Piraterna Göteborg, det låter faktiskt rätt bra.

    SvaraRadera
  22. TheHasp/ Frankie har ju inte kritiserat ditt inlägg, utan den passivitet som internet-"beroendet" innebär för många. Det är ju två väldigt skilda ting. Det han tar upp är ju en principdiskussion och inte en diskussion om ditt ordval.

    SvaraRadera
  23. anonym 22:37/ Det är bäst för dig att du är grovt sarkastisk, haha.

    Alexander 17:06/ Då Frankie inte lever på socialbidrag och bloggar dygnet runt som han gjorde för några år sedan utan livnär sig heltid på att vara journalist tycker vissa Jantelagsivrare att det är hemskt, särskilt då han avslöjat negativa saker om Blåvitt ("maken till fräckhet...") som inte faller vissa ryggdunkare i smaken. Men notera att de enda som gnäller är anonyma tjommar här, utan honom vore ju den här bloggen stendöd...

    SvaraRadera
  24. Anonym 3/1/12 08:56

    Bara för att du är för korkad för att fatta vad han menar. Detta var det mest vettiga jag sett Frankie skriva på väldigt lång tid.

    SvaraRadera
  25. Mycket bra betraktelse. Tänkvärt Frankie.
    Fantastiskt att så många uppfattat det som att du skrev om tröjorna.

    SvaraRadera
  26. Längesen jag skrattade så gott som när jag läste 3/1/12 22:37.

    IFP haha vad är det dåliga liksom?
    Tack

    SvaraRadera
  27. Carl Wheezer2012-01-06 21:45

    Funderade på hur det skulle se ut med lite gula detaljer på tröjan som på loggan. så gjorde lite snabbt om barcas från 2010.

    http://www.flickr.com/photos/29355376@N06/6641099135/

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.