2008/10/06

Saker som aldrig sker

MATCHKÅSERI Det är lite trist ändå, att intresset för fotboll, för Blåvitt, svalnat så mycket som det verkar ha gjort i år. En promenad till gårdagens träning, dagen före match i oktober mot Hammarby, och vi ligger ändå fyra i tabellen. Det var jag, City Boyz och hans boyz, Henrik Leman och nån annan snubbe. Typ fem personer. Jag minns förr om åren, dagen innan vi mötte AIK eller nåt annat lag, vilket som helst egentligen, och det var alltid minst 20-30 pers där. Man kan väl inte klandra folk ändå, för vädret var inte det roligaste igår. Och kanske är det lite märkligt överhuvudtaget att se ett fotbollslag träna, om man inte är tränare själv.

Jag gillar att kolla på träningar trots det. Man ser detaljer, man ser vilka som har inställningen, man ser vilka som leder laget och man får göra sin egen bedömning av spelarna. Dessutom är det intressant att se hur olika tränare jobbar och hur det påverkar laget. På tal om tränarna så undrar jag ibland hur de tänker när de ska ta ut truppen till matcherna, och när de tar ut laget. Som igår till exempel var Sella riktigt het och satte ett par pytsar under spelövningarna. Trots det petad ur truppen. Lite märkligt i mina ögon men de ser väl något som inte jag ser.

En annan som dock är svår att inte se är Robin Söder. Han dominerar fullständigt en övning där man skall ta emot en chippad passning i full fart. Varje gång gör han det helt felfritt och bollen ligger som en magnet vid foten, benet, knät redan vid första touchen. Flawless som man skulle sagt på utländska. I spelet har lille Robin det lite tuffare idag men gör trots det en fullgod insats. Han lär starta idag i vanlig ordning. En tanke annars för egen del är att man går tillbaka lite till basic i dagens startuppställning. Adam-Alex till höger, Hysén till vänster, Kosmonaut-Gurra och Olsson i mitten och Wernbloom/Söder på topp. Kanske gör man så, kanske inte. Lova mig en sak bara, inte Adam till vänster på mittfältet. Det var katastrof senast.

Egentligen skiter jag i hur vi ställer upp så länge vi vinner. Det är en viktig match idag trots allt. Vinner vi så känns topp fyra i stort sett helt säkert en förlorar vi så vänder man istället blickarna neråt. Kanske dags att plocka fram de rosa tröjorna igen för att få fram den där känslan från förra årets triumf.

Har ni förresten funderat på om saker som sker men som ingen ser verkligen händer? Eller saker som sker men som ingen rapporterar om. I dagens samhälle är man så van vid att kunna läsa om allt som hänt att man nästan undrar om saker som det inte skrivs om inte sker.

En trivial sådan händelse skedde för någon vecka sedan, eller två. När u21 spelade sin sista match för säsongen, hemma mot Ljungskile hände det att en Blåvit spelare slog en lång crossboll från höger till vänster, över nästan hela planen. Väl där fanns Kamal Mustafa som tog emot bollen med en perfekt förstatouch, bollen dämpades perfekt och sedan tryckte han till med full kraft på halvvolley och bollen for upp i nättaket från nästan ingen vinkel alls. Lite Zlatan mot Ungern-känsla över det hela. Ett sjukt snyggt mål som jag trodde jag skulle få läsa några rader om, någonstans. Men det hände inte och kanske är det väl så att vill man ha något gjort så måste man göra det själv. Såväl i fotbollen som i livets andra mindre viktiga forum.

Matchen ikväll då? 3-1 är mitt tips. Kanske bäst att vara på plats så man inte missar saker som aldrig sker...

8 kommentarer:

  1. Bra artikel!

    SvaraRadera
  2. Tycker att Baraben har ett visst ansvar här också.
    Det känns som ni var mer aktiva tidigare. Fler infallsvinklar fler träningsreportage, rykten etc etc.

    Jag fattar inte varför folk verkar vara så ointresserade?

    SvaraRadera
  3. vem är city? och vilka är hans boys?

    SvaraRadera
  4. anonym 17:38/ främst saknar jag den så kallade "hetsen" som frankie och stellham levererade här jämt förr. frankie drev på blåvitt och stellham drev med motståndare. idag har en av dem tystnat helt och den andra slösar sin tid på Expressen.....

    SvaraRadera
  5. Väl rutet Erling!

    SvaraRadera
  6. Jag vill se fler texter ifrån Erling och Feldgrau. Båda skriver intresant, välformulerat om Blåvitt, dessutom befriat ifrån sensationsmakeri. Gör inget om Frankie vilar "pennan" något.

    SvaraRadera
  7. Kosmonaut-Gurra!?

    För övrigt så är det fortfarande svårt att förstå hur fan stereo tänker, bytena i dagens match var verkligen, hmm, oortodoxa.

    SvaraRadera
  8. Jag fattar inte hur man kan tycker att adam är mer lämplig att start en allsvensk match som vänstermitt än sella, hur fan tänker man? Adam är ju helt värdelös på den positionen...

    (notera att jag gillar adam, men som högerback)

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.