2007/11/21

Exklusiva utdrag: Offsides superbevakning av Håkan Mild

INTERVJU I kommande numret av fotbollsmagasinet Offside följer man i ett långt reportage fem Allsvenska sportchefer i deras vardag. En av dessa är Håkan Mild. BaraBen.com kan idag exklusivt dela med sig av flera långa förhandsutdrag från texten som har stort fokus på IFK Göteborgs sportchef Håkan Mild. Kursiv text är direkta citat från magasinet Offside.

Offside besöker Håkan Mild på sitt tjänsterum på Kamratgården:
"Bakom skrivBordet på Håkan Milds arbetsrum hänger en inramad plansch med IFK Göteborgs lag från 1996, med »Svenska Mästare 1996« skrivet med stor text i underkanten. Från en annan tavla blickar Uefacupvinnarlaget från 1987. När Håkan lyttade in i rummet bad han också om gänget som vann allt 1982, men någon sådan fanns inte i Kamratgårdens gömmor.
Håkan Mild har alltid gillat krav. Bilderna på väggen påminner honom – och de spelare och ledare som stiger in i rummet – om vad han och de förväntas prestera.
Som inloggningsord på datorn ställde han in »SM-guld«. Eftersom man av säkerhetsskäl bör ändra ibland, bytte han tidigare i år till »Svenska Mästare«."
Mild berättar om hur han tog hjälp av Roger Gustafsson för att styra Blåvitt åt rätt håll:
"Det dröjde en bra bit in på 2006 innan Håkan fick tid till frågan som egentligen överskuggade allt annat: hur skulle IFK bli bra igen? Håkan ringde Roger Gustafsson. Under den förra klubbledningen hade 90-talets guldtränaren varit kliniskt avskuren från beslutsfattandet på Kamratgården. Håkan Mild, med egen erfarenhet av Roger Gustafsson som både ungdomstränare, A-lagstränare och klubbdirektör (även om Gustafsson propsade på titeln »fotbollsansvarig«), visste hur envis och omedgörlig han kunde vara. Håkan kände inte heller till någon med djupare kunskaper om fotboll än Roger.
– Vi pratade om det som hänt med IFK. »Om vi backar bandet tjugo år – vad gjorde att vi var bra då? Hur ser världen ut i dag? Vad tror vi är viktigt för att lyckas i framtiden?«"
Mild lägger fram tanken om långsiktighet:
"Men jag kan inte se på andra, jag kan inte bry mig om vad Djurgården eller Elfsborg gör.
– Vi kan fortfarande sluta sjua eller åtta i år. För mig ändrar det ingenting. Vi har inlett en resa, och i gör det vi gör för att vi tror på det. Det som kan bli mitt fall… eller fall och fall, nu låter det som om jag är ågon jävla storhet… är att det inte inns några genägar. Jag tror i alla fall inte det. Som jag ser det är det bättre att vi blir åtta, sjua, sjua, sexa, femma, fyra, fyra, trea… och etta det fjortonde året, än att vi försöer gena.
– Vi provade det andra i elva år, och vad gav det? Ingenting."
På väg ner till bortamatchen mot Malmö FF. Leif Swärds son Pelle, Offsides utsända och Håkan Mild kör ner mot Skåne. Ett utdrag från diskussionerna under resans gång:
"Håkan Mild vänder sig mot baksätet.
– Kan du köra automat?
Pelle Swärd nickar. Ryker sportchefens körkort får han ta över den sista biten.
Sedan lyser Håkan upp:
– Men det är klart, poliserna är väl upptagna med att jaga huliganer."
Mild om inställning:
"– Jag säger till Mathias Bjärsmyr: »Du ska bli grym. Du ska in i landslaget, du ska till Liverpool och du ska vinna Champions League.« Jag vill väcka de tankarna. Men om man tror att det inns genvägar blir det jävligt fel. Ska man bli en riktigt bra fotbollsspelare, måste man göra de där gristräningarna, helst med ett leende på läpparna. Det är prestationen som som gör dig till
proffs. Den kan ingen annan göra åt dig. Du utför ditt slitgöra, match efter match, och håller käften. Då kommer du dit du vill."
Mild om Ängelholms Emil Salomonsson:
"Typiskt nog tillhör den spelare som gör bäst intryck på Håkan Mild Ängelholm i division ett södra, där han också får spela A-lagsfotboll regelbundet. Emil Salomonsson spelar omväxlande på högerkanten och i anfallet, och rör sig över stora ytor på planen.
– Tittar man på juniormatcher ser man väldigt lite temposkiftningar, väldigt lite djupledsspel. Men Emil skiftar tempo. Jag tycker man ser att han har det här
steget i sig.
Håkan spricker upp i ett leende:
– Kolla! Han spelar i World Cup! Skorna Adidas tog fram till VM 1978. Killen har ingen konstig frisyr, och han spelar i World Cup. Det är klart att han kan bli
något."
Mild diskuterar beteendet av en av sina egna unga spelare:
"Ännu en gång ringer mobilen. En av ungdomsledarna har nåtts av ryktet att det är problem med en av spelarna. Håkan tvingas förklara:
– Han kom för sent till skolan. Sedan var han tyken mot läraren.
Personen i den andra änden av luren har svårt att inse allvaret.
– Sluta mesa dig, säger Håkan. Vi får ta han bara, medan vi kan… Här måste vi skilja agnarna från vetet.
Håkan Mild lägger på.
– Det handlar om vanlig jävla hyfs och hövlighet, säger han."
I den utförliga beskrivningen av bortamatchen mot AIK finns guldkorn som:
"När Mats Rubarth kapar Gustav Svensson så att 20-åringen blir liggande, reser sig Teddy Olausson upp och skriker av ilska. Håkan sitter kvar, om möjligt ännu mer likblek än tidigare.
– Upp igen, »Gurra«, vädjar han tyst för sig själv. Upp igen… det är bara upp och hoppa…
Han skakar på huvudet åt Rubarths attack när den upprepas på storbildsskärmen.
– Han är fan inte klok…"
Under sista matchen mot Trelleborg på Ullevi. Vid ställningen 2-0 till Kamraterna:
"IFK Göteborg har inte förlorat en match sedan den juli, och vunnit de senaste fyra. Storbildsskärmen isar bollinnehavet 58-42 till IFK:s fördel. Avslut: 7-2.
– Det är nog bara jag som är krampig, säger Håkan.
Han tittar ner mot den regntunga planen.
– Jag har sagt det… Madde är med mig.
Han nickar mot himlen.
– Syrran är med där uppe."
Offsides sportchefsspecial är hela 14 sidor långt och har sin huvudsakliga fokus på guldsportchefen Håkan Mild. Bland annat följer man på ett dramatiskt sätt Håkan under den avgörande bortamatchen mot AIK. En insyn i en fotbollsvardag som är extremt läsvärd. En insyn som BaraBen.com:s läsare idag fått en exklusiv förhandstitt på. Ni som inte får hem Offside 7-2007 i brevlådan gör nog bäst i att köpa ett exemplar i en butik nära dig på tisdag...

42 kommentarer:

  1. Mild är IFK... och det där om Asfaltisinidianerna är så jävla rätt... man vill döda dem! Horungar! Bara för det kör jag oftare, när jag förut brukade promenere så kör jag så att ni kan gråta över miljön hahaha!

    SvaraRadera
  2. faaaan va gött frankie! kul förhandsvisning, nu kan man ju inte låta bli att köpa sig Offside den här gången (som jag tycker kan vara i varierande kvalité)...

    SvaraRadera
  3. En vända korrekturläsning till på texten hade inte skadat.

    SvaraRadera
  4. oh vad exklusivt frankie! gaska upp dig pojk!

    SvaraRadera
  5. "Anonym sa...
    oh vad exklusivt frankie! gaska upp dig pojk!
    22/11/07 00:11"

    Har någon annan det? Har tidningen kommit ut än? Har du texten? Gaisare.

    SvaraRadera
  6. Offside är inte vad det var innan. Nu är den som vilken jävla dynga som helst, aftonhoran, fotbollskanalen, you name it.

    SvaraRadera
  7. trevligt, det nummer blir det nog att man får köpa.

    Håkan är helt sjukt viktig för blåvitt.

    SvaraRadera
  8. jävla snack om exklusivt hela tiden. Blir så trött på skiten!

    SvaraRadera
  9. Jävligt spännande läsning detta, speciellt delarna där han resonerar om hur man ska lägga upp arbetet. Sedan är den sista kommentaren om hans syster och det ganska rörande med, intressant som fan.

    SvaraRadera
  10. Fan, jag fick ju panik-scrolla ner, jag vill ju inte läsa nått innan luntan trillar ner i tamburen. Den skönaste känslan är ju att krypa ner i sängen med en färsk offside, en mugg öl och en nykramad snus!

    SvaraRadera
  11. verkar vara en sjukt bra intervju (flera då) med håkan alltså!

    SvaraRadera
  12. Tror på fullaste allvar att det inte finns en människa i hela världen som passar bättre och som skulle kunna göra ett bättre jobb som sportchef i Blåvitt. Hoppas han blir kvar en låååång, lång tid framöver.

    SvaraRadera
  13. Håller helt o hållet med. Finns bara en väg att vandra, och jag tror att det är den rätta vägen vi börjat traska på. Håkan e sjukt stor o smart o man får vara glad att hant e blåvit!!!
    ( eller snarare att man själv är det )

    SvaraRadera
  14. Håkan e fan så jävla skön asså. Blir nog att man pallrar sig ner o köper den i tobaksaffärn tillsammans med en kuban o myser. Fan gubbar det är champions league(-kval) nästa år!!!!

    SvaraRadera
  15. fan vad denna sida suger! Tacka vet jag "Ålgårdsläktaren" Hata, hata sköteborg!

    SvaraRadera
  16. fan... känner mig så himla förnedrad... bonnen kallade min hemstad sköteborg...

    SvaraRadera
  17. Det blir till att köpa offside denna månaden därmed!!!

    SvaraRadera
  18. Riktig bra text om Håkan! Fick Offside igår (onsdag) och det första jag läste var om sportcheferna. Håkan har vänt skutan!

    SvaraRadera
  19. Vasa Allé sa...

    Har någon annan det? Har tidningen kommit ut än? Har du texten? Gaisare.


    Ja, tidningen har kommit ut till prenumeranter. Samma dag som texten publicerades på bloggen. Frågor på det?

    SvaraRadera
  20. mario teran/ nej, de flesta har inte fått den än. bland annat inte jag. en vecka innan den nått affärerna och allmänheten, blixt gordon. frågor på den?

    SvaraRadera
  21. Anonym sa...

    oh vad exklusivt frankie! gaska upp dig pojk!

    22/11/07 00:11


    Hade du följt BaraBen längre än 5 minuter så hade du vetat att Frankie för en vendetta mot kvällspressens sätt att uttrycka sig, formulera rubriker och använda ord som chock, super, exklusiv och liknande. Han driver jämt med dessa fenomen precis som här...

    SvaraRadera
  22. som alltid roligast att läsa alla jante-kommentarer, hur mycket bönder är det som håller på blåvitt egentligen?

    SvaraRadera
  23. "Han tittar ner mot den regntunga planen.
    – Jag har sagt det… Madde är med mig.
    Han nickar mot himlen.
    – Syrran är med där uppe."

    Får nästan gråten i halsen när jag läser detta.
    Hoppas man slipper vara med om något liknande.

    SvaraRadera
  24. Änglarna sthlm: håller med dig till 110%

    Var du med i bussen ner till sista matchen? Fan va ball när chaffisen skulle backa när vi var på McD :)

    SvaraRadera
  25. Anonym sa...
    mario teran/ nej, de flesta har inte fått den än. bland annat inte jag. en vecka innan den nått affärerna och allmänheten, blixt gordon. frågor på den?

    22/11/07 11:10


    Vadå de flesta??? Jag fick den igår, samtidigt som texten kom upp på Baraben. Jag tycker därför inte heller att det var speciellt exklusivt med publiceringen. Tycker du det?

    SvaraRadera
  26. Fan mina brevbärare suger. Har inte fått min Offside än.

    Mild är kung, Roger med givetvis:)!!

    SvaraRadera
  27. "Fan mina brevbärare suger. Har inte fått min Offside än."

    Det kommer ett program om manliga prostituerade på TV4 ikväll, kanske är dom med.

    SvaraRadera
  28. Mario teran/ Vad är du för rättshaverist utan liv? Fatta att ingen bryr sig om din åsikt.

    SvaraRadera
  29. wisemen:

    Du gjorde det just, huliganwannabe.

    SvaraRadera
  30. Men kom igen Mario...

    Om vi alla säger att du är jätteduktig och gratulerar dig för att du är så bra på att klaga på Baraben, drar du då?

    SvaraRadera
  31. dtoag:

    Nej, jag hänger nog kvar, men du får gärna gratulera ändå.

    Dessutom var det inte på Baraben jag gnällde. Jag kommenterade signaturen Vasa Allé som hävdade att numret inte kommit ut och inget läst det när jag satt med det i handen.

    Men, okej, Baraben är skit.

    SvaraRadera
  32. mario teran är ju inte dåligt retard, vad kallar vi sådana? jo: gaisare.

    SvaraRadera
  33. Anonym sa...
    mario teran är ju inte dåligt retard, vad kallar vi sådana? jo: gaisare.

    22/11/07 13:39


    Vad kallar vi folk med dåliga engelskakunskaper? jo: gaisare.

    SvaraRadera
  34. mario teran:
    är det barabans fel att du robbar posten enbart för att du ska få "din" offside en dag före alla andra och kunna skryta runt med att du är exklusiv och därmed har all rätt i borås att klaga på andras texter?

    SvaraRadera
  35. anonym
    22/11/07 14:18


    Poängen var nog snarare att jag inte är speciellt exklusiv. Men om det nu är så att det bara är jag som fått numret så känner jag mig jävligt exklusiv. Frågan är om Baraben kan kalla sig det.

    SvaraRadera
  36. [Sluta kackla om skit ingen är intresserad av eller få en dejt med censuren.]

    SvaraRadera
  37. Bond-Saxen sa...
    [Sluta kackla om skit ingen är intresserad av...


    Right back at you!

    SvaraRadera
  38. Jag uppskattade verkligen krönikan med Wernblomm för ett par dagar sedan och gillar baraben. Frågan är bara om det verkligen bara ligger ironi och självinsikt bakom alla "chockavslöjanden" "exklusivt" mm längre. Känns nästan som om de används precis på samma sätt som i alla andra tidningar, kanske bara jag som tycker så men har tröttnat lite, men läser trots det bloggen varje dag.

    SvaraRadera
  39. Offside e en jättebja fopollstining tycker ja.

    SvaraRadera
  40. Anonym 16:50/ Om man inte kan göra ekvationen

    exklusivt+superbevakning = drift bör man nog göra om och göra rätt.

    SvaraRadera
  41. Vafan, jag har inte fått min offside än! Nu blir jag sjukt sugen, kommer den inte i morrn kommer jag vara frustrerad hela helgen.

    SvaraRadera
  42. Hur många extra nummer kommer offside sälja på grund av denna artikel? 147?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.