2007/11/05

Det är hög tid att skapa ett vettigt blåvitt debattklimat

LEDARE Tommie Elgeståhl berättade i veckan att kostnaderna för trasiga stolar, reklamskyltar, stulet material och liknande skador från Ullevis guldfest den 28 Oktober uppgår till minst 700 000 kronor. Supporterklubben Änglarna startade strax efter detta en insamling för att betala dessa böter då man anser att Idrottsföreningen Kamraterna inte ska behöva stå för sådana "onödiga" utgifter.

Fair enough.

Initiativet är lovvärt och ingen som inte vill är tvungen att betala in något i böteskassan. Jag själv kommer dock göra det. Inte för att jag sparkat sönder någon reklamskylt, inte för att jag stulit något och inte för att jag hoppat sönder en stol. Nej något sådant har jag inte gjort. Istället betalar jag en slant till insamlingen för att jag resonerar som så att: hey, why not?

Eller på ren och skär svenska: Varför inte?

Slantarna stärker ju i slutändan IFK Göteborg, så jag legitimerar inte våldsverkarnas agerande genom att slänga in en slant, jag står istället för en bråkdel av en kostnad som IFK redan måste lägga ut. Nu måste Blåvitt betala kostnaden, så då kan man lika gärna bidra lite, att sitta och fördöma och gorma om vem som är riktig supporter och vem som inte är det stärker inte Blåvitt på något sätt. Det som hänt har hänt och man vinner inget på att älta detta i evighet. Man kan dock lära sig något av det hela för framtiden, men det är upp till var och en att ta åt sig av en sådan lärdom. Vad den än må vara.

Samtidigt har det på klubbens forum men främst på Alltid Blåvitts forum rasat en flera dagar lång (och stenhård) debatt kring planstormningen, kring kostnaderna, kring pyroteknik som tändes, kring påstådda Gaisare som ska ha vandaliserat saker, kring folk som stulit prylar ur läkarväxor och om hur olika grupper av blåvita avskyr varandra på grund av olika åsikter om det som hände under guldnatten.
En del människor hävdar att de gick vansinniga från Ullevi för att det har vandaliserats och andra att de gick vansinniga från Ullevi för att det tog så lång tid för en del av dem som var inne på plan att backa upp så att prisutdelningen kunde genomföras.

Själv var jag glad hela den kvällen, själv är jag glad än idag.

Torbjörn ska veta att jag själv är en person som ofta tar diskussion i blåvita led, speciellt på de olika internetsajterna som kläs i blå och vita färger. Men här har jag inte deltagit alls. Jag förstår nämligen inte hur man orkar och vill vara förbannad eller varför man ägnar sin tid åt negativa spiraldiskussioner när Blåvitt har tagit sitt första SM-guld på elva år. IFK Göteborg är faktiskt svenska mästare i fotboll, har ni glömt det?

För mig bottnar det här i en sliten klyscha:
"Ser du glaset halvt tomt eller ser du det halvt fullt?"

Hela den här diskussionen har dessutom en framtida nivå. Den kommer att visa sig i hur supportrar tröttnar på själva debattklimatet kring vår supporterkultur. Då kan man komma till beslutet att distansera sig från hela "läktarkulturen". Jag har en aning om, utifrån diskussioner med blåvita i olika grupper, åldrar och tankesätt, att vi vid flytten till den nya arenan kommer få se en stor grupp av 25-35 åringar (främst) som tar steget från ståplatssektioner till sittplatssektioner. Detta kommer ytterligare att utarma klacksektionen åldersmässigt och lämna kvar en klacksektion med yngre medelålder. En sådan situation bidrar till att en närmast oundviklig åsiktskonflikt mellan "traditionell sittplats" och "traditionell ståplats", en konflikt som jag tror kan gå främst två vägar:

Konfliktsvägen- Det usla tonläget i debattklimatet fortsätter och eskalerar. De som tycker att de är "hardcore" drar åt sitt håll, de som tycker att de är "traditionella supportrar" drar åt sitt (andra) håll. Grupperna polariseras. Diskussionen består allt mer av att stångas mot den andra gruppen vars åsikter och existens man anser vara lite mindre representabel för en vettig supporterkultur än sin egen är.

Pragmatiska vägen- Den grupp som står med ena benet i den radikalare ståplatskulturen och andra benet i den historiskt mer traditionella sittplatskulturen kan utvecklas till en bro mellan de polariserade åsikterna. Här kan man, om man vill och förmår, ta ansvaret att leda en vettig och sansad diskussion mellan olika åsiktsströmningar. Man kan för bägge existerande läger visa att den andra sidan faktiskt, från sina unika utgångspunkter, i slutändan vill IFK Göteborg väl.

Det går att bygga broar annat än i teorin, man kan faktiskt ta ansvar genom att prata med andra människor, att diskutera direkt med de människor man tycker bryter mot ens egna normer om supporterskap. Det går att vara supporter, sida vid sida, med andra grupper av människor än den man själv tillhör. Utan att behöva avsky eller ta avstånd från kamraten på läktaren bredvid eller kamraten precis bredvid en själv på samma läktare.

Vilken väg vill du gå?
Än viktigare: vilken väg gynnar IFK Göteborg?

Om man inte på någon nivå är intresserad att anamma den pragmatiska vägen och på något plan söka en diskussion med oliktänkande personer och grupper inom våra supporterled, så tycker i alla fall jag att man kan ifrågasätta om den individen i slutändan överhuvudtaget är intresserad av att se ett starkare IFK Göteborg.

Det är hög tid att minnas vem som är regerande mästare i svensk fotboll.
Det är hög tid att minnas hur vi alla är änglar och på olika vis vill Blåvitt väl.
Det är hög tid att skapa ett vettigt debattklimat oss änglar emellan.

31 kommentarer:

  1. har sagt det innan om den här sidan, men kanske det vettigaste jag läst i frågan!

    SvaraRadera
  2. nej... jag säger bara en sak...

    hjalmar, hjalmar hjalmar, hjalmar hjlamar, JONSSON!

    SvaraRadera
  3. har tänkt liknande tankar. hur orkar man bråka om skit som det här när vi vunnit guld för första gången på 11 jävla år??????????? hänt har hänt, kan vi inte fokusera på det positiva istället!!!

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Precis vad jag tänkt också: hur kan man vara så arg när vi vunnit SM-guld? Själv har jag mest gått på moln den gångna veckan.

    SvaraRadera
  5. Med saker som hänt på SöS så snackades det om 18-års gräns för att komma in på vissa sektioner.

    Fan va det hade varit gött om man kunde göra det på Gubbhörnan på nya arenan..

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet. Jag har själv i dagarna funderat på vilken sida jag ska ställa mig på. Vill å ena sidan inte beblanda mig med vissa och sedan vill jag ena...

    Vi är alla blåvita och framförallt vi lite äldre kanske kan ta oss samman och inte välja konfliktvägen utan bygga de där broarna.

    Man kan inte älska alla människor. Så är det bara, men man har ju möjlighet att påverka i positiv riktning om man vill.

    SvaraRadera
  7. 20-årsgräns på gubbhörnan vore underbart. Men det är väl helt omöjligt.

    SvaraRadera
  8. Tack för detta inlägg! Har själv inte orkat engagera mig i den här frågan över huvud taget. Den tendens jag sett är dock att folk väldigt lätt tar till ytterligheter på ett tidigt stadium i debatten. Så tack för att du försöker lätta på spänningen och försöker se mönster och attityder. Har blivit besviken på andra aktörer inom "de blåvita leden" som gärna blåser igång en storm i sina vattenglas.

    SvaraRadera
  9. Va är det frågan om!!! Om vi supportarar tar halva smällen så kan Got Event ta halva smällen, de är bedrövliga när det gäller läktarsektionen, från början fanns det inga stolar men efter EM i friidrott eller va fan det var så var stolarna tillbaka för att ingen orkade montera bort dem? Det som hände i Söndags ver förhoppningsvis rent glädjefnatt, så var det för mig ivarjefall, att någon /några idoter själ saker är bara patetiskt och händer tyvärr i sådana här sammanhang, Nä, låt oss nu dra vårat strå till stacken och skänk en summa!

    Vill passa på och tacka för en kanonkväll förra Söndagen också.

    SvaraRadera
  10. storma planen är ju näst intill en skyldighet en sådan kväll..själv stod jag å grät.

    SvaraRadera
  11. bra tankeställare!

    SvaraRadera
  12. "Om vi supportarar tar halva smällen så kan Got Event ta halva smällen"

    Ta halva smällen?

    Hur mycket har supportetfonden fått in på två år?

    Skulle ni nu få in 400 000 på en gång?

    I så fall gratulerar jag er.

    Jag hoppas verkligen att ni lyckas.

    SvaraRadera
  13. "Om vi supportarar tar halva smällen så kan Got Event ta halva smällen"

    Ta halva smällen?

    Hur mycket har supportetfonden fått in på två år?

    Skulle ni nu få in 400 000 på en gång?

    I så fall gratulerar jag er.

    Jag hoppas verkligen att ni lyckas.

    SvaraRadera
  14. anonym 12.39

    Om du varit intresserad av Blåvitt överhuvudtaget så hade du kanske uppmärksammat att Änglarna (Blåvitt´s officiella supporterförening) gått ut med en vädjan att supportrarna ska skänka pengar...IDIOT!

    SvaraRadera
  15. Oftopic: Ni vet väl vem som är allsvenskans gigant, mellan både stolparna och benen?

    De här typerna på Jeffreys pub på guldnatten visste:

    Större än Hedman

    SvaraRadera
  16. mycket bra skrivet. Håller med dig i allt faktiskt. Kommer också betala in ett par hundralappar trotts att jag personligen inte förstörde något

    SvaraRadera
  17. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  18. Trams. Jo, jag var glad som fan över guldet. Jo, jag firade hela natten. Jo, jag går fortfarande på moln.

    ...Men det hindrar mig inte för att delta i debatten och bli förbannad på
    1) de som vandaliserade Ullevi efter ett SM-guld.
    2) De finniga tonårsmissfoster som vägrade flytta på sig så att vi kunde få en värdig prisutdelning för de som stannade kvar på läktaren.

    Bara för att jag är euforisk för vårt efterlängtade guld betyder inte att jag inte reagerar när folk inte kan bete sig.

    SvaraRadera
  19. Haha, nästa år är allt som vanligt igen. 15 000 på ullevi mot HeIF och gubbarna sitter på familjeläktarn och klackfolket stårpå G.

    SvaraRadera
  20. Bono/ Varför får du för dig att återpublicera en hel artikel här i kommentarerna? Det sabbar diskussionen om du gör så, så försök undvika sådant, använd länkar om du vill referera till texter tack.

    SvaraRadera
  21. Mario Teran/ Jag skriver inte om att reagera, jag skriver om att älta och fokusera på att skapa konflikter med andra supportrar.

    SvaraRadera
  22. Jag ber om ursäkt.

    SvaraRadera
  23. Ja sunt förnuft är inte att tänka på idag. Det där med frihet under ansvar fungerar uppenbarligen inte ens i de lyckligaste av stunder...
    Tex En del som vägrar flytta på sig för prisutdelningen. Tja varför i all världen skulle man föra en "debatt och bygga broar" med några som ställer sig över alla andra? Åter det handlar om sunt förnuft, hänsyn och inget annat, ganska basic och egentligen elementärt....eller?

    Vem bjuder hem någon som inte kan bete sig normalt? Ja tänkte väl det.

    SvaraRadera
  24. Men å andra sidan så måste vi ändå försöka att inkorporera vildhjärnorna i den blåvita familjen som vi vill skapa. Det finns inget självändamål med att kategoriskt slå ner på det faktum att alternativgrupperna inom de Blåvita leden verkar tro att de har en särställning och skall behandlas som någon form av guldklimpar.

    Själv så vänder jag mig väldigt mycket mot det faktum att så många verkar tro att det är ok att förstöra saker bara för att man är på en fotbollsarena. Jag går och grubblar mig grön i ansiktet över den avsaknad av konsekvensanalys som uppvisas.

    Om jag hoppar på min stol, då kan den mycket väl gå sönder. Om jag sparkar in i en reklamskylt, då kan den gå sönder. Det behövs inte mer än några enkla tankeoperationer.

    Tills den dagen som dessa operationerna utförs föra handlingen, så kommer jag att se på alternativgrupperna som jag ser på folk från Samhall. Säkert bra människor, men inget jag vill ha att göra med.

    SvaraRadera
  25. frankie;

    Det känns som att du skapar ett problem som inte existerar. Vadå älta, det har förekommit en bitvis ganska hård debatt inne på SFs forum, men den tycker jag är helt befogad. Jag har själv deltagit i den och det har inte handlat om att älta, bara att påpeka när människor gör fel. Detta beteende är något vi måste få bort från de missfoster som håller på och om du kallar det älta - fine, so be it. Accepterar vi det så kan vi lika gärna lägga ner.

    SvaraRadera
  26. Frankie.

    En del har förstört festen för andra och saboterat saker för en inte så liten summa. Mao gjort bort sig duktigt! Då får man vara bered på att ta kritiken som följer. Vad är det som är så förbannat svårt med att förstå det?
    Konflikten skapades av just de här individerna och nu vill du vi andra ska...hålla käft och tycka synd om de här idioterna?
    Vafalls människa, skäms du med i sådana fall.

    Vad var det hette nu igen...sitt ner i båten Frankie boy ;)

    SvaraRadera
  27. Anonym 12:48/ Det är sådana som du som lever på att käbbla och gnälla som skapar problem mellan blåvita. Vi tar guld och istället för att fira ägnar man flera veckor åt att kalla andra supportrar för svin och idioter. PATETISKT är vad det är.

    SvaraRadera
  28. Anonym 12:48/ Det är sådana som du som lever på att käbbla och gnälla som skapar problem mellan blåvita. Vi tar guld och istället för att fira ägnar man flera veckor åt att kalla andra supportrar för svin och idioter. PATETISKT är vad det är.

    6/11/07 13:26


    Vad bidrog du själv med nu? Tänka är inte din starka sida va? PATETISKT var ordet ;)

    Nu sitt ner i båten!

    SvaraRadera
  29. walter ppk:
    "flera veckor" är i själva verket en vecka.

    Bara för att förlöjliga ditt tramsiga inlägg än mer.

    SvaraRadera
  30. ääh orka bry sig.. släng in en slant till fonden..
    nummer två, tommie kan suga kuk och betala allt själv istället, för han e hora..

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.