Innanför entrén möts man först av halsdukar och tröjor med olika motiv. Längre in i butiken hittar man hoods, barnartiklar, damkläder, Adidas egna hörna, match- och träningskläder och vid kassan smått och gott som dekaler, vattenflaskor, väskor etc.
Enligt personal så är det matchtröjorna och tröjor med olika motiv runt ämnet Glenn (vad annars?) som säljer bäst. Om de får in förslag på nya saker till sortimentet så skickar man det vidare till ansvarig person uppe på Kamratgården.
Hur skulle man kunna förbättra detta? Här är några av mina synpunkter/tankar. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt:
- Varför står matchkläderna längst in i butiken? Är det samma försäljningsknep som i mataffären där mejeriprodukterna finns längst in så att du måste passera massa andra varor på vägen? Matchkläderna ska vara det finaste vi har och vara väl synliga i vår butik redan innan du kommit in.
- Jag vill se mer kläder i ljusare blått och vitt. De flesta blå kläder i shopen är mörka till färgen och en effekt ute på stan och vid arenan försvinner. Det ska vara ett publikhav där alla uppfattas ha liknande färger, annars blir det lätt att de försvinner i den svarta färgen.
- Bredda sortimentet! Det finns väldigt få artiklar av allt och man missar viktiga målgrupper om vi inte får in fler artiklar. T ex är barnsortimentet väldigt tafatt. Urvalet är minimalt och det finns endast ett par storlekar för varje plagg. Här finns en stor potential och målgrupp att sikta in sig på. Små barn växer konstant och vem vill inte uppgradera sin son/dotter med ett nytt plagg så fort de växt ut det gamla? Jag själv har problem att köpa saker till min dotter pga utbudet.
- Låt kunden välja motiv själv. Även här finns en stor potential via Blåvitt-shopen på nätet. Baraben har redan via sin alternativa webshop förankrat detta koncept med stor lycka.
- Bli mer modeinriktade. Vilka trender gäller? Vad har dagens ungdomar och vuxna på sig? Vad kommer gälla om ett par år? Det mesta i shopen känns som same same fast med olika motiv. Här behöver man titta på olika målgrupper för att bästa anpassa sig till dem (vad har man på sig på kontoret, i fabriken, ute på fältet etc).
- Jobba mer aktivt för att få in förslag från supportrar, men även via modeskapare och designers.
Tills vi möts igen!
//Peterjson