@@BaraBen.com@@BaraBen.com@@BaraBen.com@@
Enligt forskaren Greg Wood på Exters universitet i England så ökar stressnivåerna hos spelare som studerar målvakten vid en straffspark.
"När spelare är nervösa är de mer benägna att oroa sig för målvakten. Det finns en tät koppling mellan platsen skytten tittar på och vart bollen sedan tar vägen. Tittar du centralt i målet är du därmed mer benägen att träffa en central plats inom målramen och göra det enklare för målvakten att rädda bollen", säger han till The Guardian.BaraBens tips till Englands notoriska straffmissare:
Gör som Blåvitt, blunda när ni tar straffsparkar. Det funkar säkert skitbra.
@@BaraBen.com@@BaraBen.com@@BaraBen.com@@
Marknadsundersökningsfirman Nielsen har kartlagt mobilanvändandet inför VM i Sydafrika och noterar en intressant siffra - 23 procent av amerikanska mobilanvändare säger att de tänker söka upp information om fotbolls-VM på sin telefon. Detta kan jämföras med hur fotbollstokiga länder som Tyskland och Spanien - ligger på 3 procent i samma frågeställning, något som gör att det vid en första anblick verkar som att intresset för "soccer" är rekordstort i förenta staterna just nu.
Men, precis, det finns alltid ett men. Så är inte fallet. När vi dyker djupare in i samma undersökning (där 27 000 personer i 55 länder har svarat) visar det sig att korrelationen mellan att se fotboll live på tv och att söka upp information, statistik, artiklar eller live-feeds kring/från en match är högintressant. Statistiken visar tydligt att ju större chans att en person tänker se en match på tv, desto mindre troligt är det att han eller hon tänker använda sig av mobilen för att få information om den matchen, och vice versa.
Fotbollsklubbar och marknadsförare med lite smartness tolkar naturligtvis den här informationen som att det existerar två i princip separata målgrupper för sponsorer, tv-avtal och kunder av olika slag. Dels den initierade basen som använder sig i första hand av gammelmedia och internet för att informera sig om den match de tänker titta på - på tv - och sedan den grupp av supportrar med troligtvis lite mindre intresse, men tillräckligt för att läsa om matcherna, se highlights, få information, om dem via mobilen.
Svart på vitt handlar det om att fotbollen i och med VM i Sydafrika får ett första test på hur den kan nå ut till en helt ny målgrupp av kunder. Sådana kunder, eller fans med ett lite mer traditionellt ord, som i allt högre utsträckning inte tänker se matcher live eller på tv - men ändå kan vara intresserade av att läsa om, eller få se klipp av sitt favoritlag på en mobiltelefon. De lag som lyckas nå ut till den här växande målgruppen kommer även att ligga långt fram i de ständiga försöken att erövra nya ekonomiska inkomster till sina organisationer, eller i vårt fall - fotbollslag.
@@BaraBen.com@@BaraBen.com@@BaraBen.com@@
Den blåvite höjdhoppsmästaren Stefan Holm och hans vän Niklas Sjöstrand arrangerar "VM-tipset 2010" där man kan tippa utgången av turneringen match för match, helt gratis. I skrivande stund har 446 personer gått med och bland dem har 118 tippat Spanien som världsmästare, 67 har tippat Brasilien som tvåa och en person har tippat fram Danmark som världsmästare.
Metoden är ett klassiskt resultattips där du tippar slutresultat för de enskila gruppmatcherna och sedan går vidare omgång för omgång ända fram till final. Jag gjorde just ett snabbtest och fick följande resultat - som knappast lär gå hem ute i stugorna:
Slutspelsträdet av VM-tipset med Stefan Holm. |
det heter vice versa, inte vise versa
SvaraRaderajävigt intressant det om mobilanvändandet faktiskt.
SvaraRaderaKul då är vi två som tror på Italien! Hoppas de tar hem hela skiten i år igen! Sen hoppas jag faktiskt det går riktigt illa för de arroganta engelsmännen :)
SvaraRaderaDrogba missar VM var har du läst det någonstans? Det jag har hört är att det mesta tyder på att han spelar eftersom brottet inte var allt för allvarligt.
SvaraRadera