Vad har varit drivkraften bakom initiativet att skapa en ny officiell sajt? Vad har framförallt saknats på den gamla sajten från IFK:s sida sett?
AH: Vår nuvarande sajt lever inte upp till den standard som IFK Göteborgs officiella hemsida rimligtvis bör hålla. Vi kan även konstatera att den av flera anledningar inte har utvecklats tillräckligt mycket över tiden och därmed blivit mer omodern för varje dag. Behovet av en ny digital plattform har således växt fram under en lång tid.
Vad vill/hoppas IFK uppnå med nya sajten? Vilka är de viktigaste nya funktionerna?
AH: Först och främst vill vi skapa en sajt som förädlas löpande och som kan anpassa sig till de möjligheter som uppstår i den digitala världen. Därtill ska sajten ha skön balans mellan kommersiella budskap och officiell nyhetsförmedling. När det gäller nya funktioner så har vi haft en workshop med en grupp supportrar där det gjordes en bruttolista över önskade funktioner. En del av dem kommer att förverkligas direkt. Övriga får vi utvärdera vidare och eventuellt återkomma med längre fram. Sajten ska som sagt leva och utvecklas även efter lansering.
Hur ser Cordovan på profileringen av varumärket IFK Göteborg? Vilka värden vill man lyfta fram?
DT: Vi gör löpande avstämningar med både IFK och deras kommunikationsbyrå Welcom för att sajten ska harmoniera med det arbete som sker kring IFK:s grafiska profil och varumärke. Men generellt handlar det om att skapa en sajt som är värdig IFK Göteborg och det tror vi att vi lyckas med genom att fokusera på känsla, struktur, innehåll och funktion.
Hur återspeglas dessa i formgivningen? Kan ni visa några skärmdumpar som exempel på hur det kommer se ut?
DT: Vi kan tyvärr inte presentera några skärmdumpar - sajten utvecklas fortfarande. Vi återkommer kring detta på ett lämpligt sätt. Sajten kommer att vara informativ med stort fokus på nyheter. Stora ytor med sköna bilder kommer att prägla sajten. Större flexibilitet av media, det vill säga film, bilder eller animering ska kunna väljas för att på bästa sätt stärka upplevelsen. Stort fokus har legat på att ta fram en snygg och välgrundad design som kompletteras med unika bilder på spelarna, något att se fram emot!
Har IFK planer på officiell närvaro på Facebook och Twitter? Vilka andra möjligheter till interaktion med föreningen kommer att finnas på nya sajten?
AH: Även om vår Facebookgrupp med närmare 40 000 medlemmar startades av supportrar så är det numera vi som administrerar den. Vi måste dock bli bättre på att ta tillvara på de möjligheter som finns. Därför har vi bl.a. en Facebookapplikation på gång som strävar efter att aktivera medlemmar och visualisera de kommande matcherna. Ett steg för att stärka interaktionen är att vi kommer att testa en kommenteringsfunktion på vissa utvalda nyheter via Facebook connect.
Många fans har under vårens motgångar önskat en rakare kommunikation med ledning och tränare om tankarna bakom taktik och omstridda laguttagningar. I den mån sådant förekommer i dag går det genom traditionella medier och ibland chattar hos externa sajter som G-P. Finns det någon chans att den här biten kan utvecklas, kommunikation mellan fans och förening utan mellanhänder?
AH: Jag tycker inte det är negativt om en chatt äger rum på www.gp.se då GP är en partner till IFK Göteborg och mig veterligen har skött sina spelar- och ledarchattar på ett förtjänstfullt sätt. Men möjligheten att genomföra chattar på vår nya sajt finns. Hur ofta de ska ske och vilka spelare eller ledare som ska delta avgörs i en dialog med vår sportsliga avdelning.
Kommer vi få se Håkan Mild blogga om det dagliga arbetet med att förverkliga de visioner han har för Blåvitt?
AH: Det kommer att skrivas korta blogginlägg från Kamratgården med varierande kontinuitet och perspektiv. Vår ambition är att många olika personer från organisationen ska skriva. Det kan med andra ord bjudas på alltifrån en rolig (?) historia från Ölme till ett reportage om något av de många studiebesök som sker här på Kamratgården.
När lanseras nya ifkgoteborg.se?
AH: Som det ser ut just nu lanseras sajten i slutet på augusti. Det är ungefär en månad senare än vår ursprungliga plan. Mitt budskap till Cordovan har hela tiden varit att resultatet är viktigare än lanseringsdatum. Därför har vi kunnat lägga mer tid på både förstudien och detaljer än vad som först var planerat.
**********
Kommentar: Det är naturligtvis positivt att det börjar röra sig på det här området, då Blåvitt inte precis har legat i framkant när det gäller internets möjligheter. Men nog kan det vara klokt att skynda långsamt och verkligen tänka igenom vad man vill uppnå. Alla större sajter av nyhetskaraktär verkar vara junkies för sociala medier nuförtiden, och sidorna översvämmas av tycka-knappar, omröstningar och all tänkbar form av interaktivitet. Det är långt ifrån allt som egentligen tillför något.
Att Blåvitt kommer ge möjlighet för läsarna att kommentera vissa nyheter via Facebook är utmärkt, och jag hoppas att även de tänkta blogginläggen ska kunna kommenteras på ett enkelt sätt. Här är det viktigt att erbjuda flera alternativ för läsarna att identifiera sig, till exempel via sitt konto på Twitter, Google eller Open ID. Anonyma kommentarer borde också tillåtas, åtminstone på blogginlägg, även om detta kräver en mer aktiv moderering.
Viktigast av allt är förstås att den nya sajten inte stannar vid en (förhoppningsvis) snygg yta, utan att de som dagligen ska fylla den med innehåll har bra saker att säga. En "virtuell Kamratgård" med öppna dörrar, tillgänglighet och transparens behöver drivas av övertygelse om syftet, inte av pliktskyldig anpassning till internetsamhället. Men jag är försiktigt optimistisk. Allt kommer säkert inte vara perfekt i början, men låt oss hoppas att den långa utvecklingsprocessen resulterar i en sjövärdig skuta.
Att Blåvitt kommer ge möjlighet för läsarna att kommentera vissa nyheter via Facebook är utmärkt, och jag hoppas att även de tänkta blogginläggen ska kunna kommenteras på ett enkelt sätt. Här är det viktigt att erbjuda flera alternativ för läsarna att identifiera sig, till exempel via sitt konto på Twitter, Google eller Open ID. Anonyma kommentarer borde också tillåtas, åtminstone på blogginlägg, även om detta kräver en mer aktiv moderering.
Viktigast av allt är förstås att den nya sajten inte stannar vid en (förhoppningsvis) snygg yta, utan att de som dagligen ska fylla den med innehåll har bra saker att säga. En "virtuell Kamratgård" med öppna dörrar, tillgänglighet och transparens behöver drivas av övertygelse om syftet, inte av pliktskyldig anpassning till internetsamhället. Men jag är försiktigt optimistisk. Allt kommer säkert inte vara perfekt i början, men låt oss hoppas att den långa utvecklingsprocessen resulterar i en sjövärdig skuta.
Hoppas verkligen man lyckas ta till vara på och förstärka det intresse som finns runt vår förening. Måtte bara den digitala satsningen bli mer seriös än den konventionella. Vi har ju exempelvis sett en kraftig försämring på området matchprogram, där man nog helst tycks vilja slippa ge ut något över huvud taget. Det finns säkert kostliga undersökningar i området som visar en eller annan tendens, för några initiativ att förändra situationen till det bättre har vi ju inte sett. Trist då detta är enda mediet att de facto nå samtliga målgrupper som är läskunniga. Det digitala matchprogrammet är säkert ett bra komplement för dom som har möjlighet att ha sin telefon påslagen utan att det stör matchupplevelsen, men jag själv tillhör ej den kategorin.
SvaraRaderaKamratgårdsbloggen känns redan på förhand som en dunderflopp eftersom det stinker "det-ordnar-la-sig"-mentalitet som tyvärr är väldigt vanlig uppe på Kamratgården. Ölme i all ära men jag är inte ett dugg intresserad av att höra en "rolig" historia såvida det inte är en väldigt välskriven historia om en anekdot från en bortaresa till något suspekt land i något UEFA-cupkval vilket jag anser högst osannolikt. Roliga historier och vitsar hör mer hemma på en skämtsida för ett värdelöst korplag.
SvaraRaderaVarför känns mycket av det som Blåvitt sysslar med 10 år efter? Blåvittshopen med motiv och utbud, hemsidan, matchprogram osv. osv.
Anonym 18:50/ Deras supportrar, tex via Baraben och Kanal Glenn producerar ju bättre grejer år efter år helt ideellt än vad vår moderförening klarar av. Sedan sitter de i nån intern grupp för inbördes beundran och kommer på (sådär fem år efter alla andra) att det där med sociala medier är nog inte så dumt. Suck. Jag hade velat se baraben som konsulter på det här området och inte Ölme & co...
SvaraRaderaNär jag läser detta så tänker jag hela tiden på att blåvitt väljer att förbjuda videokameror. Jag blir FÖRBANNAD! Här står det kommunikation flera gånger i denna artikel men inte fan fattar IFK att de videoklipp på youtube i HD på klacken, snart skiner poseidon och allt fina det finns på gamla ullevi är bara positivt och gör nytta för IFK.
SvaraRadera#%&¤&¤!!!!!
Ölme rolig historiaKamratgårdsbloggen
SvaraRaderaBlåvitt fattar inte mycket om kommunikation. De stakar sig hela tiden fram i mörkret och försöker täcka igen en tiondel av det normala företag och organisationer klarar av att ge sina medlemmar och kunder. Tragiskt men sant. Tyvärr har de en sektmålgrupp av högljudda fans som dessutom hyllar allt de gör, vad de än gör och sedan idiotförklarar alla som har vett att ställa lite krav...förrän ett par år senare när dessa sekmedlemmar själva inser att "oj det var inte så bra det Blåvitt gjorde trots allt" men då kan de enbart gå med på att de själva är de som kan kritisera föreningen. Inavel, det är bromsen till utveckling.
SvaraRaderaHerregud, här skrivs en bra artikel som belyser ett tidigare problem. Något som Andrej medger, och då ältas det skit. Vi kan väl vänta och se innan vi totalt dömer ut hemsidan, och IFKs framtida kommunikation.
SvaraRaderaDet skrivs i detta inlägg att blåvitts officiella inte varit en föregångare på området nätkommunikation, men då undrar jag vilka som är det? Finns det någon klubb som utmärker sig positivt eller är alla klubbars websidor eftersatta i jämförelse med de mer kommersialiserade företagen? Här får gärna skribenten, de intervjuade eller läsarna bidra med input!
SvaraRaderaJag tycker själv att föreningens web varit ok utan att vara fantastisk, jag kan dock inte riktigt sätta fingret på vad som saknas. Jag vet då inte om en blogg hade förändrat intrycket så mycket? Man bör ju ta i beaktande att Baraben (som nämns som den positiva förebilden) fyller en helt annan inofficiell funktion än ifkgoteborg.se. Jag tror inte att det fungerar för en officiell sida att vara FÖR snabb och dynamisk, där man har ett varumärke, klubbvärderingar och sponsorer att skydda måste man också kontrollera informationen bättre. Icke sant?
L-arse, jag håller nog med dig om att sajten här varit helt ok. Dock lite väl statisk oh hierakisk. Att det till exempel inte går att få nyheter/uppdateringar via rss är något jag saknat. Det ska sägas att jag inte kollat in andras lags hemsidor, och det kan säkert stämma att ingen i Sverige är så värst mycket bättre. Men att ligga i framkant är väl att sticka ut från mängden?
SvaraRaderaBlåvitt och dess usla kommunikation med fansen har varit på tapeten under alla de 20år jag följt klubben nära.
SvaraRaderaVarje gång en hemsida/en tidning etc lanserats har vi hoppats på en bättring och sedan är vi där vi alltid varit likt förbannat.
Man ska dock inte såga något man ej sett, men jag håller mig tveksam till att detta är den lösning vi letat efter i årtionden.
Bara det inte blir en fusion av Baraben och ifkgoteborg.se så blir detta jättebra.
SvaraRadera