2006/11/30

Torsdagskrönikan: Känn ingen sorg

TORSDAGSKRÖNIKAN "Kära Göteborg. Hur e läget? Vad händer hos er egentligen? Det jag har hört oroar mig. Jag har hört att ni har tappat stinget. Jag har hört att ni inte vill utvecklas mer, inte riktigt vill ta steget in i tjugohundratalet.

Jag älskar dig, Göteborg. Därför smärtar det mig att se vad som händer nu. Jag har nämligen hört att ni ska punga ut en herrans massa miljoner på ett nytt bygge i staden, en ny fotbollsarena för stadens tre största lag. Så långt bra, men jag har hört att det inte blir bra. Jag har hört att arenan kommer bli så undermålig att ni medvetet valt att inte gå ut med information kring arenan för att ni helt enkelt skäms för den. Dessutom så trodde ni att ni var smarta och skulle bli stadens hjältar när ni presenterade bygget, men egentligen tycker ni bara det är ett nödvändigt ont. Hur kommer det sig, var är det som är snett?"

Egentligen kan man lätt förstå varför det är så här. I Göteborg är alla så goa och glada. Vi har absolut inget emot att vara lillebror till Stockholm, snarare är vi glada att vi inte är som dem. I Göteborg ska ingen ta mer plats än någon annan. Ingen ska utmärka sig genom att ha mer pengar än någon annan eller köra en finare bil än en Volvo. I kommunhuset sitter Göran Johansson och drömmer om att lägga av och i samma hus sitter Sussana Haby och drömmer om ridhus. På stadens största tidning sitter en krönikör och drömmer om guld och gröna skogar för stadens fotbollslag, samtidigt som han i alla fall verkar ha kommit till den goda insikten att hans eget liv är närmast miserabelt. Överallt på mäktiga stolar i staden sitter folk som verkar ha glömt bort att det är en ny generation Göteborgare på gång som håller på att växa upp. En stor grupp människor som gärna vill bo i staden, och vara stolta över den.

Är det en utopi för oss unga att tro något sådant dumt, att vi även i framtiden kommer kunna vara stolta att kunna kalla oss Göteborgare?

Det kanske är det dags att höja blicken över takåsarna i Linné och miljonhusen i Bergsjön. Kanske är det läge att en gång för alla tänka till lite innan man sätter spaden i marken. Att för en gångs skull hämta inspiration från dem som har tagit det där extra klivet, dem som vågat ta visionerna från ritbordet till verkligheten. Se på Malmö, min nya hemstad sedan ett par månader tillbaka. Se på vad som hänt i Malmö senaste åren och vad som är på gång. De har Öresundsbron och Turning Torso. Efter det kommer Citytunneln, Multiarenan i Hyllie, ny fotbollsarena, tiotusentals bostäder och dessutom är ytterligare en skrapa på gång.

Vad har Göteborg? Götatunneln är förvisso ett bra projekt, även om effekten än så länge inte varit så omfattande och sedvanlig förvirring dessutom verkar råda kring vad man egentligen skall göra med all den yta man frigjort. Och så kommer vi då till sorgebarnet, den nya fotbollsarenan. Jag måste erkänna att det verkar som jag har haft fel. Jag trodde verkligen det skulle bli bra, men när till och med den vanligtvis så harmlösa Supporterklubben Änglarna höjer rösten, ja då förstår man att något inte är som det ska. För egen del så ska sägas jag att jag trots allt kommer tillbaka till Göteborg så snart tiden är mogen. Och jag kommer naturligtvis vara på plats när kamraterna lirar boll. Men jag är inte säker på att liknande människor som befinner sig i ungefär samma situation som mig tänker likadant.

Jösses, Göteborg, det är dags att vakna upp nu. Gör om, gör rätt. Du behöver inte känna oro för mig dock. Jag kommer tillbaks till tanterna och tragiken så småningom, förhoppningsvis som en stolt medborgare. Men kära Göteborg, känn ingen sorg för dem som inte gör det.

32 kommentarer:

  1. Känn ingen sorg för mig i Göteborg. Bygg en Modern fotbollsarena.

    SvaraRadera
  2. bra krönika! Håller helt med! Vart är visionerna. Är också utvandrad från göteborg, dock till mälardalen ist. Men att Göteborg har stora möjligheter (långt större än stockholm, dock mindre än malmö) som inte utnyttjas är självklart!

    Att Göteborg, en stad med ca 500 000 invånare och därtill förorter etc med ca 900 000 i "stor-Göteborg", Inte har en fungerande kollektivtrafik är skandal och ett under! För att en stad skall kunna växa måste det finnas bra järnvägsmöjligheter. Detta saknar Göteborg, dels inne i staden och även för genomfart.

    Som sakt, gör om gör rätt!

    SvaraRadera
  3. Nice krönika. Håller med helt och hållet.

    SvaraRadera
  4. Såg faktiskt det här efter att jag skrev krönikan. Riksföreningen för bakåtsträvare hade tydligen möte igår.

    SvaraRadera
  5. hahahaha snacka om att du har åkt vilse när du ser på malmö som bra exempel, göteborgsregionen har sedan drygt tio år konkurrerat ut stockholm som landets ledande region, först i år har sthlm kommit ikapp igen.

    och snacka om infrastruktur? det är ju statliga pengar som finansierar infrastrukturen inte någon visionärsanda om du nu tror det.

    SvaraRadera
  6. Laul till attack mot Svenska Mugs Alltid Blåvi(TT)!

    "Hörde om en artikel på svenskafans.com där det påstås att jag håller på IFK Göteborg. Alltså, de där jävla svenskafans, alltså. Det är bara överdrifter och spekulationer och skit hela tiden. Inte ett ord är sant. Felciterad är jag naturligtvis också. Jag har självklart inte läst artikeln."

    SvaraRadera
  7. Måste hålla med Cobbs till viss del, Göteborgsregionen är helt klart den mest framgångsrika i ett perspektiv över 10 år, men detta till stor del även på grund av att man inom kommunen har en så väl fungerande tvåvägsdialog med näringslivet. Dock så har vi tappat en hel del gentemot Stockholm, vår representation mot regering är för dålig och innebär att vi lågprioriteras. Vi behöver omfattande infrastruktursatsningar och där måste Göteborgs maktelit lyckas dra till sig pengar från staten. Risken är dock att regeringen i 4 år nu kommer blockera allting som har med Göteborg att göra(n). Att vänsterblocket vann klart i Göteborg är ju ett störande faktum för regeringen så utmaningen att se till att Göteborg prioriteras i alla sammanhang, exempelvis med att få pengar till tåglänken, ny älvförbindelse etc blir ännu svårare.

    SvaraRadera
  8. Fan vad ni snackar mkt goja. Är det visionärt att bygga en stad där husen inte får vara mer än 3-5 våningar höga? Är det bra att man byggt hela älvstranden full med svindyra trevåningshus när man kunde byggt bort bostadsköerna genom att bygga de dubbla.

    Det enda som räddar vår region är att det finns mängder med framgångsrika företag, men det kan ju knappast kommunfullmäktige ta åt sig äran för.

    Götatunneln är ett enda stort misslyckande. Att betala 3.2 miljarder för en tunnel som ingen behövde och som var tänkt att kosta 1 miljard är ju ett fruktansvärt slöseri.

    Cobbs har nog ingen vidare koll för den delen heller. Under 60-talet hade vi en stadsarkitekt som hette ngt i stil med Torsten Henriksson. Genom hans visioner fick vi miljonprojektet, en unik tunnel under älven samt en stor hängbro. Snacka om framtidssatsning för att vara på 60-talet!! Lägg därtill flera andra olika projekt som han har varit med om att skapa. Städer skapas genom VISIONER inte genom en regering som sitter 50 mil bort.

    SvaraRadera
  9. Ingen får ha mer pengar än någon annan? Är det så du uppfattar Gbg. Hyfsat föraktfullt mot alla de som lever på eller rent av under fattigdomsgränsen...

    Turning Torso = Ett kommunalt allmännyttigt bolag bygger i bostadsbristens Sverige ett hus med lägenhetshyror tre -åtta gånger så höga som en månadslön för en LO -anställd...
    Snacka om att pissa på arbetarklassen -Kul att du är stolt över denna trofé...

    SvaraRadera
  10. Fan vad ni snackar mkt goja. Är det visionärt att bygga en stad där husen inte får vara mer än 3-5 våningar höga?

    Visionärt? Det är ju stadsplanering. Göteborg är ju byggt från början med en begränsning av våningsantalet inom vallgraven och därför bygger man stadsplaneringsmässigt vidare utifrån den här traditionen med vissa undantag som passar in i bebyggelsen.

    Götatunneln är ett enda stort misslyckande. Att betala 3.2 miljarder för en tunnel som ingen behövde och som var tänkt att kosta 1 miljard är ju ett fruktansvärt slöseri.

    Detta är ju statliga pengar via Vägverket, så du betalar inte detta via kommunalskatten om du nu trodde detta. Jag personligen hade gärna sett en ny älvförbindelse före Götatunneln, men infrastrukturmässigt var centrala stan i behov av både den tunneln och det lyft som hela Södra älvstranden kommer att få av tunnelns byggnation.

    Städer skapas genom VISIONER inte genom en regering som sitter 50 mil bort.

    Det är ju pengar det handlar om, du kan ha alla visioner du vill men om du måste ha 4-5 kanske 6 MILJARDER för att genomföra dina visioner så måste man vara effektiv i lobbyarbetet gentemot just Stockholm. För tycka vad man vill om det så är det i Stockholm som staten har sitt säte och där pengarna finns.

    Lycka till med att hosta fram exempelvis 8 miljarder för ny tunnel i Göteborg om det inte är staten som står för kostnaden.

    Sen är dina siffror kring Götatunneln fabricerade, tänkte bara påpeka det i all välmening.

    SvaraRadera
  11. Bra skrivit Erling!

    SvaraRadera
  12. Uppskattad kostnad: 3,2 miljarder
    Statens andel: 75 %
    Göteborgs andel: 25 %


    (Från Wikipedia)

    Ytterligare 1,2 miljarder
    Men i totalnotan för hela förbindelsen mellan E 20 och E 6 ingår ytterligare 1,2 miljarder kronor för anslutningarna från tunnelmynningen på Hisingssidan och bort till E 6, Norgevägen och Tingstadstunneln.
    Dessa ytterligare 1,2 miljarder har Vägverket åtminstone tidigare inte talat lika tydligt om som nu. För ett par år sedan sades hela förbindelsen kosta runt 2,5 miljarder varav cirka 900 miljoner för Partihallslänken och 1,6 miljarder för Marieholmstunneln.
    I dag är totalsumman snarare runt fyra miljarder eftersom Partihallslänken nu beräknas gå på 1,1 miljarder och anslutningarna på Hisingen alltså 1,2 miljarder.


    (Från GP)

    SvaraRadera
  13. Lyssnat på P1 idag, Erling?

    14:30
    Kulturradions temavecka: Hemkomster
    Om det mentala tillståndet i Göteborg. Ett program av Anna Tullberg. Från den 5/10. Sänds även kl. 18.40.

    SvaraRadera
  14. Göteborg har ett extremt mindervärdeskomplex gentemot Stockholm. Det är faktum. Tycker jämförelsen med Malmö är bra. Malmö är en relativt komplexbefriad stad. Man har närheten till en huvudstad som är större och bättre än Sveriges och behöver därför inte plocka fram sin penis och jämföra den med Stockholms. Och därför inte heller med Göteborgs. Nu har man i alla fall byggt en jättepenis som är svår att dölja, men det är en helt annan sak. Det handlar mer om hybris. Något man alltid haft i Malmö när det gäller byggande. Och hybris kan få en positiv effekt eftersom man känner vinddraget och det känns som att staden lever.

    piraten. Ditt namn borde förpliktiga mer, men du är ju helt ute och cyklar när du påstår att allmännyttan byggt Torson. Det är HSB som beställde projektet utan att ha finansieringen klar. Tanken var att det skulle vara bostadsrätter enbart men eftersom man fick sålt endast 10 stycken ca av knappt 150 valde man att göra hyresrätter istället. Och om de är åtta gånger så höga som en LO-lön så beklagar jag löneutvecklingen. Den billigaste lägenheten i Turning Torso kostar 7000 kr/ månad vilket betyder att snittlönen i LO-kollektivet är ca 875 kr i månaden och det säger ju en hel del om vilken tidsålder du lever i. Släpp sargen min vän!

    Allmännytta är kommunala bostadsbolag som erbjuder bostäder utan eget vinstintresse. I Malmö heter de MKB och de har för övrigt en svart lista över alla invandrare och "problemkunder". Mycket rasistisk alltså, i sann sosse-anda. Sånt som ni främjar. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  15. Piraten said...

    Ingen får ha mer pengar än någon annan? Är det så du uppfattar Gbg. Hyfsat föraktfullt mot alla de som lever på eller rent av under fattigdomsgränsen...

    Turning Torso = Ett kommunalt allmännyttigt bolag bygger i bostadsbristens Sverige ett hus med lägenhetshyror tre -åtta gånger så höga som en månadslön för en LO -anställd...
    Snacka om att pissa på arbetarklassen -Kul att du är stolt över denna trofé...


    Jag pissar inte på arbetarklassen. Däremot inser jag att alla inte kan leva på lika villkor eftersom alla inte har samma jobb eller samma inkomst. Det är ett faktum och så kommer det att vara för alltid.

    Krönikan handlar om att vi Göteborgare (även om jag själv är på tillfällig utflykt) skall kunna leva i en stad som vi kan trivas i och kan vara stolta över. Och i det måste det ingå att ha visioner och framåtanda.

    I det ingår ett visst mått av "skrytbyggen", om du nu vill kalla Torson för det, men framförallt att den nya fotbollsarenan håller en standard som gör att den inte känns obsolet redan när den byggs. Det är vad det handlar om och det hoppas jag du inser och också vill.

    SvaraRadera
  16. Däremot inser jag att alla inte kan leva på lika villkor eftersom alla inte har samma jobb eller samma inkomst.

    Det går på Kuba.

    SvaraRadera
  17. Förresten, obsolet? Hahahahaha. Gurka.

    SvaraRadera
  18. Öh, för övrigt har nog Malmö större potential än Göteborg. Det ligger liksom bättre till och tillväxtpotentialen är helt klart till deras fördel. Solly ...

    SvaraRadera
  19. Bygg Wingårdhs fyra skyskrapor på Heden med Blåvitts nya arena i mitten med plats för 25 000 personer.
    I anslutning till arenan ska finnas garage under, kontor,konferens och köpcenter. På arenan ska finnas bekväma utrymmen,loger och restauranger. Detta för att locka penningstarka personer som vill glassa .
    Bilda ett konsortium av ledande näringslivsföreträdare (får de vara med att bestämma så betalar de), politiker (från alla partier, skall sälja marken för en rimlig penning) och fastighetsbolag (skall bygga).
    Blåvitts styrelseordförande skall givetvis vara ordförande i konsortiet och Blåvitt ska dra fördel intäkterna av hela komplexet.

    Detta var en vision, nu får vi en skitarena och Gais en bandybana på Heden där deras fans kan misshandla handikappade.

    SvaraRadera
  20. "Vi behöver omfattande infrastruktursatsningar och där måste Göteborgs maktelit lyckas dra till sig pengar från staten."

    Varför skall vi dra till oss pengar till stockholm?

    Vore det inte mycket enklare att låta bli att skicka pengar till just stockholm. Att vi behåller de pengar vi tar in på blanda annat skatter. Vad skall dom göra? komme med militär?

    SvaraRadera
  21. "Göteborg borde från början byggts mer kompakt och med en i ett tidigare skede uttänkt infrastrukturplan."

    Ja det är riktígt klantingt att vi inte byggde skyskrapor ovanpå blåleran.

    En gång på hösten 1978, en VM-kvalmatch mellan Jugoslavien och Spanien hade just slutat (på Svensk TV). Då gick strömmen, radion tystnade. Telefonen fungerade inte. När jag tittade tvärs över dalgången kunde jag efter en stund räkna till 13 blåljus. Jag slog på farsans polisradio, vilken var den enda vi hade som gick på batteri. "Folk ligger inne i husen och skriker" var det första jag hörde.

    På morgonen när det ljusnade såg man en jättegrop däröver i Tuve.

    Det här rörde sig om tvåvåningsvillor och radhus som byggts på leran och det var en höst lika regnig som den här.

    Skyskrapor byggda på Göteborgsleran måste vara en fantastisk idé.

    Och varför skulle vi ha en "Turning Torsk".

    Det enda Malmö har vi saknar är Köpenhamn. Dom har dessutom något jag verkligen INTE saknar, mitt ex.

    SvaraRadera
  22. Ledsen ”Piraten” att jag måste punktera din rödglödgade argumentation.
    ”Turning Torso = Ett kommunalt allmännyttigt bolag bygger”
    Helt fel. Det är HSB som byggt Turning Torso. Förvisso ett ”rörelseägt” bolag men notan för bygget har inte belastat Malmös skattebetalare.

    Intressant krönika Erling. Tankeväckande och angelägen med tanke på alla reaktioner du fått.
    Det är slående varje gång jag passerar Göteborg eller besöker vänner där vilket kaos som råder i den ”goa” staden. Att köra bil igenom staden på E6an är förenat med livsfara (hur många bilar krockar varje dag vid Tingstadstunneln?) och att åka kommunalt i Göteborg är en mardröm. Många av mina vänner har slutat åka buss eller spårvagn. De står inte ut, dessutom är det orimligt dyrt. Det är ofattbart att de inte byggt ringled runt Göteborg eller gjort något åt den usla kollektivtrafiken.

    Själv är jag Malmöbo sedan tio år (Flydde armhålan Uddevalla) och här finns brister, ska medges, men att kommunikationerna fungerar bra tack vare stora investeringar. Tack vare ringlederna runt Malmö är det enkelt att pendla i sydvästra Skåne. (OK, det är köer in till Malmö från Lund på morgnarna) Bussar och Pågatåg gör det enkelt att åka kollektivt i Skåne och när Citytunneln är färdig kommer ännu fler orter att få Pågatågstrafik.

    På tal om Turning Torso. Det må vara ett skrytbygge som kostat HSB många sköna miljoner. Men det är ett landmärke som ingen annan stad i Sverige har. T o m Köpenhamn kikar avundsjukt på huset.

    Iannis Sivic

    SvaraRadera
  23. Iannis Sivic-
    Jag ger dig ett halvt rätt, jag har dock aldrig påstått att notan belastat skattebetalarna. Var snarare ute efter att påvisa det paradigmskifte som skett senaste åren. Ett sådant här bygge skulle vara omöjligt att genomföra för tio år sedan. Bra eller dåligt? Enligt mig dåligt. Mvh Piraten

    SvaraRadera
  24. Gör det ordentligt och fan inte på gajs villkor..

    SvaraRadera
  25. Iannis Sivic/ Kollektivtrafiken i Göteborg är klart billigare än i Stockholm exempelvis, även om de nu tänker byta till samma system som vi haft efter att ha studerat vårt zonfria system.

    SvaraRadera
  26. Sedan ett halvår ca tillbaka kostar en enkel resa med kollektivtrafik 20 kronor (18 med förköpt) i Stockholm och då ingår byten under en timma. Det är en fantastisk skillnad mot det zonsystem de hade innan där man fick betala för varje påbörjad etapp och kunde hamna på 60 spänn enkel om man bodde på fel sida nån zonindelning. Månadskorten kostar 600 spänn vilket alltså är 20 kronor per dag, åk obegränsat.

    Tycker inte nödvändigtvis detta är dyrare än i Göteborg, men jag kan ju ha fel.

    SvaraRadera
  27. Att bygga ut för vägtraffiken är inte visionärt, det är reaktionärt. Vad en visionär kommunledning skulle gjort är att kraftigt bygga ut för kollektivtrafiken (som är kass) och kraftigt begränsa möjlígheterna för privatbilisterna att köra bil till centrala stan samt att göra kollektivtrafiken till ett bättre alternativ för alla som pendlar till jobbet. När alla vet konsekvenserna av den ökande bilismen kan man inte säga att det är en rättighet att köra hur mycket bil man vill, vi har tvärtom en skyldighet att minska vårt bilberoende och det snart.
    Jag tycker vidare att det var en ganska dålig krönika den här veckan Erling, du gnäller om någon slags Göteborgsanda som enligt dig blockerar allt vad framåtskridande heter. De senaste 15 åren har det dock hänt mycket som varit positivt för Göteborg. Vi har gått från att vara extremt beroende av tung industri till att ligga i framkant vad gäller IT. Våra universitet är Sveriges bästa inom många områden. Norra älvstranden har gått från övergivet varvsområdet ett området fullt av både företag och nya, moderna bostäder. Vi hamnat på kartan som evenemangsstad, vi har haft cupvinnarcupfinal, uefacupfina, friidrotts VM och EM för att bara nämna några evenemang som har hamnat här och inte i Stockholm, Köpenhamn Oslo eller Malmö. Att dessutom såga arenan som misslyckad innan det ens är slutgiltligt bestämt hur den skall se ut är ju bara tomt gnäll. Visst finns det mycket berättigad kritik att framföra, men slår man så vilt som du gör i dina krönikor tappar man trovärdighet i det man skriver.

    SvaraRadera
  28. Frankie
    Varför jämföra med Stockholm? Kungliga huvudstaden är på väg utför. I Malmö kostar det 15 kronor att åka buss (12 med rabattkort). Ingen jävla nattaxa som jag råkade ut för en sen (och blöt) kväll i Göteborg.

    Piraten...
    Paradigmskifte - Vilket jävla skitsnack. Den stora skillnaden mellan nu och för tio år sedan är att det då inte byggdes en enda jävlä lägenhet i Malmö. (Inte i andra städer heller för den delen) Nu byggs det för fullt - exklusiva lägenheter men också sådana med normal standard. T o m det kommunala bostadsbolaget i Malmö, MKB, bygger nytt. Många andra kommunala bostadsbolag säljer idag ut sina fastigheter för att finansiera utlovade skattesänkningar.

    Iannis Sivic

    SvaraRadera
  29. Det är bara att konstatera att Malmö har bättre läge, tuffare attityd och större visioner än både Göteborg och Stockholm. Trots att man har 40% arbetslöshet och exempel på Sveriges sämsta integration. En stad som har en helt annan puls och livsglädje än Göteborg och Stockholm. Göteborg har typ byggt en tunnel - det är ju visionärt. I Skåne bygger man broar till andra länder. Lite mer visioner i det kanske.

    SvaraRadera
  30. Ja du il professore! Vi borde nog bygga en bro till ett annat land i göteborg, till varför inte finland... eller japan det kallar jag visioner... pajas!

    SvaraRadera
  31. il proff'/ i gbg kostar det 500 spänn per mån. sänkning genomfördes nyligen!

    malmö är ett jäääääääääättefint- skithål. bättre än inget.

    SvaraRadera
  32. I Skåne bygger man broar till andra länder. Lite mer visioner i det kanske.

    Vi bygger en tunnel till grönland. nöt.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.