2005/11/17

”Kämpa om du ska va’ me’, Håkan!”

TILL MINNE AV EN KÄMPE I dag ramlade en del av mig själv av stolen, när jag nåddes av Håkan Milds besked om att lägga skorna på den blåvita hyllan. Vi kommer inte att få se Håkan spela i IFK längre, aldrig mer njuta av det konstanta löpandet, de stenhårda brytningarna och de viktiga målen. Det finns bara en Håkan Mild, en oersättlig Håkan Mild, som kommer saknas mer än i fall vi tappade Wowoah, Thomas Olsson, Kihlberg och Sandklef på en gång. Håkan är ett lag i laget, ett lag vi nu får klara oss utan.

Ett minne jag har av Håkan Mild är VM-kvalet 2000 på Ullevi mot Turkiet. Håkan hade då, kommer inte ihåg i fall det var överraskande eller inte, tagit en plats i den svenska startelvan. Han spelade från start på innermittfältet. Att få se Håkan i den gula landslagsdressen var stort och rysningarna började redan när han sprang in. Håkan var väl emellertid inte den bästa utav svenskarna, så en del i publiken ville byta ut honom. Det jag minns speciellt är mannen på raden bakom mig som ropar; ”Kämpa om du ska va’ me’, Håkan!”. Håkan hörde det naturligtvis inte, det var en bit ner till planen. Men Håkan Mild var med hela matchen, han byttes aldrig ut. För tvärtemot vad mannen bakom mig tyckte, så kämpade Håkan. Det var därför han var med. Maken till kämpe får man leta länge efter, sådana växer inte på träd. Inte ens i Trollhättan.

Det kvittade vilken dress han var kläd i. Den blåvita IFK-dressen, den mörkblå Wimbledon-dressen, den svartvit-randiga Sociedad-dressen eller den blågula dressen. Håkan Mild var alltid den som kämpade mest. Jag tror fan Håkan till och med kämpade mest i IFK när de var klädd i kostym. Håkan var idealbilden av en mittfältskämpe. Det tunna året, de smutsiga knäna, den stenhårda blicken och bindeln runt armen. Jag älskar tammefan Håkan Mild!

Naturligtvis kan inte Håkan lämna sin hjärteklubb nu när karriären är slut. Håkan Mild är IFK Göteborg och naturligtvis ska han jobba i föreningen. Allt annat vore konstigt. Håkan Mild blir en lika stor tillgång för IFK på kontoret som på planen, fast jag hade hellre sett han i mittens rike en säsong till.

På tal om stort IFK-hjärta. När han halvskadad, återvände från ett halvdant proffsliv för att säsongen 2002 rädda kvar sina Änglar i Allsvenskan. När han den tionde september 2002 kliver in på Ullevi igen, i derbyt mot ÖIS, med ett bandage runt huvudet så han kunde förväxlas med ”Ölme” var ett stort ögonblick. Finns det en spelare i hela världen som är beredd att riskera sin karriär för sitt lag, så är det Håkan Mild.

Bygger vi en ny arena, då ska nummer sju hängas upp i en balk eller vad som helst. Gör nummer sju helig i IFK Göteborg, för det är just vad Håkan Mild är; helig.

9 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Snyggt skrivet!

    Ny diskussion på min blogg samtidigt som omröstningen fortsätter. Nu handlar det om arenor också. Vilka som är bra och dåliga. Blir glad om många lämnar kommentarer. Har inte rest på bortamatcher på 20 år, men jobbar på massor av matcher varje år:

    http://studiomannen.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Mäktigt skrivet om en mäktig man.

    SvaraRadera
  3. Håkan kommer spela hela royal league med så där kommer de sissta chanseran för oss att se honom och kunna tacka honom för allt han gjort för oss och för allt som han förmodligen kommer att göra i framtiden för IFK.
    Se royal league för håkan och gå på macherna så vi kan tacka en spelare som gjort så mycket för IFK.

    SvaraRadera
  4. Skit i hur ni ser på royal league om ni gillar eller hatar det. Kom dit för att visa kärlek till Håkan och visa hur mycket vi gillar honom och visa sveriges andra klubbar att det är speciellt att vara IFKare. Så många som bara kan ska ta sig till ullevi dessa sissta macherna för håkan så vi kan tacka av honom riktigt. Skulle inte ett fyllt ullevi vara en ruskigt fin syn. Ett fyllt Ullevi för Håkan.

    SvaraRadera
  5. Den största avtackningen detta årtusende hade väl varit på sin plats i detta läget väl?

    SvaraRadera
  6. Det där sista är helt sant. Ingen, absolut ingen annan ska i fort-sättningen få bära tröja nr 7. Håkan är för mig den allra största i IFK Göteborgs historia. Jag har tyvärr aldrig fått se varken "Bebben", Torbjörn Nilsson eller Glenn Hysén spela annat än på film, men även om jag hade gjort det så hade nog ändå Håkan varit den allra största. min pappa som följt Blåvitt sedan 50-talet säger att Håkan är den största även för honom. Det kommer kännas att inte se "kungen" springa in på planen första gången han inte är med, men det kommer vara skönt att veta att Håkan sitter på kamratgården även om han inte spelar. Maken till kämpe får man fan leta efter!

    SvaraRadera
  7. Sociedad-dressen är blåvitrandig den också - inte svartvit (vad tror du om Håkan). Viva Euskadi! Viva Mild!

    SvaraRadera
  8. det var kanske en svartvit bild? ;)

    SvaraRadera
  9. Jag undrar om en sak jag hört - och tänkte fråga om hjälp att få detta bekräftat.
    Tydligen finns på Old Trafford en slags datasystem som med videokameror följer spelares rörelser under hela matchen. Vad jag hörde visade mätningarna på Håkans insats i England vs Sverige (årtal?) att han var den som sprungit mest av alla som detta system uppmätt. Och detta i en vänskapskamp!
    Stämmer detta? Går det att få bekräftat?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.