INTERVJU Barabens Erling kommer under vinteruppehållet att träffa flertalet intressanta personer som arbetar i och runt IFK Göteborg. Det blir en serie intervjuer där alla får chansen att tala till punkt och utveckla resonemang kring sina respetive arbetsområden. Först ut är Andrej Häggblad, som arbetar med publikrekrytering på IFKs marknadsavdelning.
Först av allt så undrar vi alla, vad hände egentligen med Adam Johanssons blogg?
- Det var faktiskt så att Adam drabbades av akut skrivkramp. Vi hade en förhoppning att det skulle vara ett övergående skede men det visade sig vara statiskt. Men det är synd för jag tycker han skriver fantastiskt och det var bland de bästa inslagen vi hade när han skrev, framförallt inifrån omklädningsrummet. Vi får helt enkelt sätta press på Adam så han börjar skriva igen.
Han kan få blogga på BaraBen annars…
- Ja, varför inte? Bara han bloggar någonstans så är jag nöjd.
Annars ryktas det om att en annan spelare, Magnus Ölme Johansson är klar för marknadsavdelningen?
- Jag vet inte om det är klart ännu, det pågår en diskussion mellan Ölme och Hans (marknadschefen). Men jag kan säga att är det någon spelare i truppen som jag kan tänka mig i den rollen så är det Ölme, och så är det även om jag ser bakåt i tiden, under tiden jag vistats här. Han har en bra energi och ett stort engagemang. Dessutom ska man inte underskatta fördelen att ha ett spelarnamn när du ringer upp folk. ”Hej, det är Magnus Ölme Johansson på IFK Göteborg, hur står det till?” Då blir det ”wow” i andra änden direkt om det svarar någon som har något intresse för fotboll. Så låt oss hoppas att så blir fallet!
Hur ser du på året som varit, de delar som ligger under dina ansvarsområden?
- Internt var vi bestämda i vår uppfattning om att öka vårt publiksnitt i år, trots att alla sa att flytten till Ullevi skulle innebära döden för Göteborgsfotbollen. Vi var hela tiden ganska trygga i att vi skulle öka. Vi bestämde oss tidigt för att sluta snacka om det negativa med Nya Ullevi och se möjligheterna istället. Det har vi hållit oss till hela tiden och det har lett till att arbetet flutit på bra under resans gång. Sen när hårt arbete och bra förberedelser kryddas med den sportsliga succén vi ändå haft i år så blir ju effekten fantastisk. Och om vi inte hade haft de sportsliga framgångarna, med många matcher i guldstrid, vad tror du publiksnittet kunde ha landat på då? Jag är övertygad om att vi hade ökat i alla fall, även om ökningen hade varit mindre.
Efter de första sju matcherna gick vi ut med en pressrelease om att vi ökat med 37 % jämfört med matcherna mot samma motstånd från året innan. Men det är naturligtvis väldigt svårt att spekulera i. Vad som hade varit intressant att kolla är hur många matcher vi var med i guldstriden, när började folk tro på det? Efter Helsingborg var det få som trodde att chansen fanns. Så det är den intressanta frågan, under hur många matcher kunde vi egentligen kommersialisera att vi var med i guldjakten? Det är inte så många matcher ändå, så visst hade vi ökat även om det inte vart guldstrid.
Vad är fördelarna och nackdelarna med Nya Ullevi som arena?
- Fördelarna är att det finns gott om bra sittplatser under tak. Ullevi har till skillnad från Gamla Ullevi cirka 6000 fler platser av den kategorin. Det är nog en av de absolut främsta fördelarna. Sen om vi breddar lite så har vi också helt andra förutsättningar för partners. Vi har tillgång till tre restauranger som det har varit full kommers på hela säsongen. Sen märker man också en styrka i att inte behöva växla arenor titt som tätt under året. Det har tidigare tagit oerhört mycket tid och kraft från oss som organisation. Alla som hade årskort på gamla skulle få nya platser på nya och det innebar en hel del extra jobb. Tillsammans med att vi inte längre delar GAIS-derbyt har det gjort att det har frigjorts väldigt mycket timmar här, som vi istället har kunnat fokusera på rätt saker. Sen finns det naturligtvis brister också med Ullevi men det är inget vi kommer att kunna påverka ändå så det har vi lagt åt sidan.
Det har ju med vädret att göra också. Vi började väldigt bra kommer jag ihåg. GAIS ringde mig efter tre matcher och påpekade att vi hade väldigt bra flyt med vädret. Man får vad man förtjänar, sa jag till dom. Efter det började det regna på våra matcher…
Vidare organiserade vi om priserna inför året. Vi gjorde så att det blev billigare att köpa biljett i förköp istället för på matchdagen. Det har visat sig haft en tydlig effekt att fler folk har köpt i förköp vilket har inneburit att vi har kunnat gå ut med siffror som är attraktiva publiksiffror som i sin tur genererar mer folk. Innan var det ju så väldigt ologiskt att det var billigare att köpa biljett på matchdagen, vilket gjorde att ingen köpte i förköp. Så när tidningarna ringde och frågade tre dagar innan så var det runt 1500 biljetter sålda. Det är inte kärnfysik, men de effekterna det har fått med sig har ändå bidragit till de högre siffrorna.
Vad väntar nu inför 2008?
- Vi ligger något efter tidschemat i vår planering. Återigen har vi fått lägga ganska mycket tid och kraft på att göra en större förändring av arenastrukturen, med tanke på att klacken flyttas. Vi gjorde en förändring även inför det här året, då vi lät Supporterklubben Änglarna välja mellan två alternativ. Det visade sig inte vara ett bra alternativ. Vi är så oerhört måna om att den här kategorin supportrar har det bra så att vi var ju villiga att lyssna igen under förutsättning att alla de olika instanserna som vi jobbar med; polis, arena, och även gais, kunde komma överens. Så då såg vi det som naturligt att vi skulle flytta. Änglarnas ledning har gjort ett fantastiskt lobbyingarbete både mot oss och de övriga instanserna. Utan Almgrens och Tunbratts envishet hade diskussionen dött ganska tidigt. Detta leder till en liten prishöjning på klacksektionens årskort, som å andra nu innehåller två fler matcher plus första kvalomgången till Champions League. Så att egentligen är det väl att betrakta det som en prissänkning.
Förhoppningsvis ger det en bra effekt för klacken. Nu när det blir under tak blir också bättre akustik vilket innebär mer tryck och bättre stämning på arenan, och det vet vi att det leder till att det kommer ännu mer folk på matcherna. God stämning, mycket sång och bra tifo drar alltid mer folk.
Om vi tittar framåt mot den nya arenan, vad är senaste nytt?
- Först och främst så har man utökat antalet loger till 27. Gällande kapaciteten så är den inte satt, det beror lite på vilken typ av stolar man väljer. Där är vår hållning att det är jättebra om man väljer stolar så att det går in några fler, men det får inte innebära minsta lilla kompromiss för komforten då vi anser det vara viktigare, att folk sitter bra än att vi får in 500 åskådare till. Ursprungssiffran för publiksiffran var 17900, sen är det ju då om det går upp med några hundra beroende på valet av stolar. Detta är maxkapaciteten för arenan, men sen kommer även det att skilja sig lite beroende på vad vi har för bortasupportrar, hur man kommer att dela av deras sektion. Sen är det ju också så att vi i europeiskt cupspel inte får använda ståplats, så den bortasektionen som inte har kombistolar faller bort vilket gör att kapaciteten då blir ännu lägre än i allsvenskan. Det är olyckligt kan jag tycka, men samtidigt finns det ju inget som säger att man inte kan bygga stolar på en ståplats-sektion i framtiden.
Det talas ju redan nu om krav på enbart sittplats på alla allsvenska arenor redan år 2010, så varför bygger man inte det redan nu?
- Det undrar jag också. Det beslutet har tydligen tagits på en nivå där vår inblandning är begränsad. Hade jag fått välja hade jag absolut valt en arena med bara sittplatser, alla dagar i veckan. Ståplats är precis som du själv säger något som snart inte existerar. Sen finns det jättemycket charmiga inslag i ståplatskulturen men jag tror inte den kulturen behöver försvinna bara för att det är en stol där.
Dessutom är det ju ganska många som nu går från ståplats till sittplats, det har redan talats om sektioner där man ska kunna känna av ståplatsmentalitet trots att det är sittplats, hur ser du på det?
- Precis, och det såg vi redan nu i sista matchen nu mot Trelleborg, när vi utökade klacken upp på N5 till N10. Då skrev vi på Ticnets hemsida att här kommer det att sjungas, här kommer folk stå upp, detta är en utökad klacksektion. Och vi fick inte ett klagomål på det, det är ingen som haft några synpunkter alls faktiskt. Det var ju för fan rena rock-konserten där uppe. Så det handlar om att vara tydlig. Samtidigt måste vi faktiskt kunna erbjuda de supportrar som vill sitta ner en hel match den möjligheten också. Det kan vara människor med sådana besvär att de inte kan stå upp. Så det ena utesluter inte det andra. Så länge vi från vår sida visar att vi är måna om alla olika besökare så tror jag det kan bli kanon.
Vi gjorde för övrigt en undersökning efter en av våra andra matcher, där vi frågade våra supportrar vad de tyckte var bäst med deras senast sedda blåvittmatch. 37 % svarade atmosfären, tvåa på listan var tillhörighet till gruppen, 11 % svarade målen, 9 % själva matchen och 6 % att IFK vann matchen.
Vad kan ett årskort på den nya arenan komma att kosta, man kan gissa att det kommer en prishöjning?
- Eftersom vi inte vet vad vi kommer att ha i planhyra så kan vi inte svara på det ännu. Det är helhetsbild som vi får titta på, vilka kostnader vi kommer ha i samband med våra evenemang, och vilka intäkter vi tror oss kunna skapa. Så det vore dumt att uttala sig om något sådant redan nu.
Berätta lite mer om vad vi kan vänta oss av visionen att ”vi skall erbjuda det mest upplevelse-intensiva fotbollsarrangemanget i Sverige”?
- Det är något vi kommer att jobba vidare med redan nästa år genom några förändringar. Vi är inte av den åsikten att den nya arenan kommer att göra jobbet, utan att det är vi tillsammans med publiken som måste göra detta. Det kan vara allt från att Änglarna, som jag tycker är inne i en väldigt god trend, utvecklar läktarstödet. Det ingår också i ett upplevelseintensivt arrangemang. Men i tillägg till det tycker jag att man kan benchmarka och titta på andra idrotter. Jag var och såg Frölunda igår, som jag tycker gör många bra saker, och många mindre bra saker. Jag skulle dock personligen inte tycka att Frölunda-stuket skulle vara roligt på en Blåvittmatch, men det är ointressant vad jag tycker, det viktiga är vad den stora massan gillar. Men delar av det, i IFK Göteborgs form och färger tror jag skulle kunna funka. Det är inte minst i dessa frågor som marknadsundersökningar är viktiga. Vill 80 % av vår befintliga och tilltänkta publik t.ex. ha uteslutande hårdrocksmusik ska de få det.
Å andra sidan är det många som inte vill ha massa jippon i samband med våra matcher…
- Det finns de som vill det, och det finns de som inte vill det. Å andra sidan finns det alltid en klick människor som egentligen är anti alla förändringar som har med fotbollsrelaterade aktiviteter att göra. Och så ställer man frågan till dom, föredrar du sextusen, som det var mot BP, eller föredrar du att vi är tretton, fjortontusen per match? Våra evenemang och dess innehåll måste också förädlas. Jag tycker att fotbollens vagga och dess flaggskepp Premier Leagues ekonomiska utveckling det sista decenniet är ett bra exempel på att det går att skapa balans i traditioner och utveckling.
För att bli riktigt stora, populära och folkliga så måste vi vara ganska mainstream och anamma vissa av de rådande trender som finns inom nöjesindustrin, som vi trots allt konkurrerar med gällande en stor del av vår publik. Jag tror det är viktigt att alla som går på IFKs matcher har en acceptans för att vi måste prova saker ibland. Funkar de inte så skrotar vi dom. Men vi måste alltid ha attityden att vi måste våga. En annan sak är ju också att alla inte resonerar och tycker likadant, och det är viktigt att tänka på. Alla tänker ju inte som jag, och det kanske är tur det...
Fy fan för att vi ska bli nåt nytt Frölunda Indians. ALDIRG! Jag kommer hungerstrejka utanför Kamratgården om så blir fallet!
SvaraRaderaTrevlig intervju. Hatten av för Erling!
SvaraRaderaIntressant statistik för hur man upplevde matchen mot Trelle. Sammanlagt 63% är redovisade. Man blir ju nyfiken över vad de resterande 37% tyckte var bra. "Det bästa med matchen var att man fick vandalisera inredningen på arenan"...?
Mario Teran:
SvaraRaderaDen undersökningen gjordes inte efter Trelleborgsmatchen... Men det var fel av mig, för det kunde helt klart uppfattas så. Ändrade om lite i formuleringen på det stycket nu.
Rolig läsning!
SvaraRaderaHåller med Andrej om det förlegade med ståplatsbetong, hur svårt är det att stå framför en stol?
hahaha har en utomjording börjat skriva för baraben eller är det en smurf?
SvaraRaderaEn tänkvärd sammanfattning av Andrej angående ståplatsfrågan:
SvaraRadera"Sen finns det jättemycket charmiga inslag i ståplatskulturen men jag tror inte den kulturen behöver försvinna bara för att det är en stol där."
varför alla dessa klyschor från en som ändå inte har något att säga till om?
SvaraRaderaTrevlig läsning!
SvaraRaderaBra jobbat!
Bra jobb, Erling.
SvaraRaderaGrymt bra jobbat Erling! Ser fram emot nästa intervju!
SvaraRaderagääääsp. varför inte ställa lite riktiga frågor? brukar inte vara barabens grej att klia blåvitt på magen........
SvaraRaderaNu fattar jag ingenting, var inte Ölme klar som spelande tränare för nån div. 5 klubb?
SvaraRaderaJag gillade intervjun och framför allt svaren. Andrej verkar vara sympatisk och kommer säkert göra mkt gott för blåvitt!
SvaraRaderaPermobil:
Ölme är det enda fulltidsproffset i div. 5!
Bra jobbat, Andrej verkar vara en bra kille och rätt man för jobbet.
SvaraRaderaNu fattar jag ingenting, var inte Ölme klar som spelande tränare för nån div. 5 klubb?
SvaraRaderaDet är ju knappast ett heltidsjobb. Två-tre kvällar i veckan bara. På dagarna ska han jobba med Blåvitt! Började igår redan faktiskt.
vad var poängen med intervjun? det framkommer ju inget nytt.
SvaraRaderaPERMOBIL>>
SvaraRaderaFattar du någonsin någonting??
De flesta svenskar föredrar faktiskt att ha ett arbete och slippa gå till soc.
/Roffe
Alla intervjuer måste inte vara chockerande med vågade frågor. Det var en bra intervju och det var kul att höra hur Andrej och marknad ser på det gånga året och framtiden. Bra jobb Erling
SvaraRaderaroffe/ din mamma är ett socialfall.
SvaraRaderadet är en fantasitsk stämning här inne nu förtiden... varför trackar vi varandra och inte bönder och traktorister?
SvaraRaderaAnonym 14:53/ Det är ett fåtala pajasar från främst en viss annan Blåvittgruppering som har damp. Läs mer om deras Baraben-hat på deras hemsida...
SvaraRaderaFör att bli riktigt stora, populära och folkliga så måste vi vara ganska mainstream och anamma vissa av de rådande trender som finns inom nöjesindustrin, som vi trots allt konkurrerar med gällande en stor del av vår publik.
SvaraRaderaLäktarsång till nästa år, melodi "Det börjar lukta kärlek bannemej":
"Det börjar lukta Frölunda indians bannemej"...
Intressant... Man ska dock ha i åtanke att västra frölunda inte spelade slutspel i hockey och därmed inte snodde någon publik av oss.
SvaraRaderaNaturligtvis berör det bara säsongsinledningen, men personligen tycker jag att frölundas och blåvitts matcher krockat lite för många gånger under åren. Inget problem för mig dock då Blåvitt går före allt plus att man inte är en indianfan.
Men för den stora göteborgsmassan... vad väljer man? Semifinal i hockey eller blåsig o regning hemmamatch mot Örebro?
Alltid gött med intervjuer. Brå jobbat, Erling!
SvaraRaderaErling stort tack för härlig intervju! Andrej är en gubbe vi ska uppskatta och uppmuntra ordentligt. Han är en klar förstärkning för vår förening.
SvaraRaderaFortsätt Erling med fler intervjuer längtar nu direkt efter nästa:)
Underbar läsning, Bra Erling. Andrej är rätt kille på rätt plats. Känns mer att ståplats, sittplats, supportrar och IFK går mot samma mål. Mycket som händer nu och rätt saker
SvaraRaderavarför är det så lite uppdateringar kring silly-season?
SvaraRaderaHar ni tappat stinget?
Har ni inte kollen på vad som är på gång eller varför skriver ni inget om det här?
Anonymous said...
SvaraRaderavarför är det så lite uppdateringar kring silly-season?
Har ni tappat stinget?
Har ni inte kollen på vad som är på gång eller varför skriver ni inget om det här?
6/12/07 11:16
BaraBen sysslar just nu med inventering. Vi ser över organisationen och planerar arbetet för 2008. Silly season-kommentarer kommer mellan varven (har varit 5-6 artiklar om silly redan i år) men vi tänker inte köra precis samma dagliga koll som alla andra tidningar och medier kör med. Vi kör vår egen grej, eller som man hade sagt i dokusåpavärlden: vi kör vårt eget race...