2012/08/13

Blått & vitt - Alltid rätt?

Matchtröjor. Så här dagen efter den underbara segern mot Mjällby har jag roat mig med att leta fram lite färska exempel på klubbar som liksom IFK Göteborg kör med blåa och vita ränder. Vår egen tröja 2012 tycker jag är helt ok. Säga vad man vill om Prioritet Finans men övergången från ICA till PF har gått förvånansvärt smidigt. Skulle dock vilja att vi körde med namn på ryggen. Har aldrig förstått varför man inte gör det.

Här kommer några blåvita exempel.



FC Porto (POR) Nike

Den portugisiska storklubbens tröja påminner en del om vår egen. Få ränder, få sponsorer. Faller mig i smaken helt klart. Stilren.



Hertha Berlin (TYS) Nike

Även Hertha kör med Nike men med smalare ränder än Porto och IFK. Få loggor men med ett klubbmärke som sänker helhetsbetyget.





Odense BK (DAN) Puma

Här kommer ett bidrag från Danska Odense som jag tycker är otroligt snyggt. Enkelheten kryddat med endast en tydlig sponsor med klassisk logga. Snyggt även med svart text. 
 




Deportivo La Coruna (SPA) Lotto

Den f.d spanska storklubbens tröja ser mest ut som ett paket mellanmjölk med diverse färglada små loggor som gör det hela ännu värre. Lotto var stort i Sverige på 90-talet minns jag. Idag är det annorlunda.





SC Heerenveen (NED) JAKO

Den tidigare "Svenskklubben" Heerenveen har en tröja som sticker ut lite pga. de röda pluttarna. Pluttarna visar tydligen att laget kommer från provinsen Friesland. Inte vackert alls.









FC Eindhoven (NED) NIKE

PSV´s lillebror spelar i en lite ljusare blå ton och med en enorm logga som för tankarna till något östtyskt åkeri. Snyggt med kortärmat måste jag säga men loggan förstör helhetsintrycket.








Colchester United (ENG) Puma
Här har man blandat in lite guldgula inslag. De tunna linjerna kan jag leva med men axelpartiet sabbar mest det hela.






Sammanfattningsvis så heter min vinnare Odense med Porto som god tvåa. Vad anser ni? Vädra era åsikter i kommentarsfältet.