KRÖNIKA. Först talades det om att matchen IFK Göteborg- AIK skulle omgärdas av den största säkerhetsapparaten någonsin i Västsverige. Polisens kommenderingschef Erik Nord jämförde till och med den avgörande matchen i Allsvenskan polisens kommendering under fotbolls-EM 1992.
Slutresultatet blev däremot en värld av bråk, våld och kaos. Det är naturligtvis ett fiasko som heter duga.
Inför söndagens allsvenska match hade polisen, IFK Göteborg och staden kraftsamlat. Alla skulle få se att en högriskmatch gick att genomföra utan tumult, upplopp och kaos. Men den vackra tanken förblev tyvärr bara en dröm i det mörka höstruskets Göteborg. Verkligheten kom ikapp alla inblandade.
AIK vann SM-guld, välförtjänt. Fotboll är en sport med små marginaler och de som står segrande i slutändan är i princip alltid värdiga vinnare. Men där de små marginalerna avgör spelet på planen så är säkerhetsfrågorna kring fotbollens högriskmatcher förutsägbara och fullt möjliga att styra utifrån ett säkerhetsperspektiv. Inte alltid till 100 procent, men möjliga att styra.
Supporterpoliser från både Stockholm och Göteborg sa före match att "avgörandet i matchen som kommer visa vilken slags problem som uppstår inne på och utanför arenan". Nåväl, det visade oss fotbollsälskare att ordningsmakten i alla fall hade tänkt igenom de olika scenarion de stod inför. Rustade till tänderna både resursmässigt och den här gången även med analyser om vad som skulle kunna hända.
Ni kan vara säkra på att "SM-guld för AIK, pitch invasion och hetsk hemmapublik" var ett av dessa förhandsscenarios. Allt annat vore befängt. Men varför klarar då inte säkerhetsapparaten av att hålla någon som helst typ av kontroll på detta - för dem väntade, scenario? Därom tvista di lärde.
Framför AIK-klacken ställde sig i första hand Stockholmspolisens inlånade Deltaenheter. Detta är vanligt så kallad ordningspolis som är utbildad i så kallad SPT-träning, Särskild PolisTaktik. Den går ut på att i högsta möjliga mån undvika konfrontation med de grupper man vill kontrollera och hålla ordning på. Därför såg vi inte rader av polis med dragna batonger och sköldar, hela taktiken går nämligen ut på att den typen av polis uppfattas som aggressiv och provocerande.
I stället såg publiken på Gamla Ullevi hur hundratals poliser och ordningsvakter ställde sig i en ring runt planen och såg på medan nästan 1 000 AIK-fans löpte in på gräsmattan, förstörde delar av arenans inredning, hetsade och slängde saker på hemmafans. Utan att göra någonting alls. Det här var alltså en medveten taktik från polisen.
Vad var då poängen var med deras närvaro?
De stoppade inte, utan var i flera fall till och med uppmuntrande mot dem som beträdde planen. Polisen grep inte dem som begick uppenbara brott och de klarade inte ens av att sätta spelarna i säkerhet. Detta var alltså den största polisinsatsen på fotboll i Västsverige - genom tiderna. Med noll resultat, när det väl gällde. Jag hoppas verkligen inte att det finns några nöjda miner och toner i utvärderingsarbetet efter den här matchen. Men tyvärr är jag rätt så säker på att de är det. Nöjda.
I SPT-kommenderingar är Delta dom uniformerade, synliga poliserna som använder sig av mörkblå säkerhetsfordon, är utbildade i SPT och som ska sköta "crowd control". De använder sina polisbussar för att blockera gator och områden, men undviker kravallsköldar. På Råsunda har ett flertal pitch invasions förekommit genom åren, vilket gör att Stockholmspolisen - som hade huvudansvar för respons mot AIK-fansen - var beredda på vad som komma skulle.
Ändå blir deras reaktion att släppa fram AIK-fansen, se på när matchvärdar hjälpte fans att beträda planen och agerade inte ens när IFK-spelare och IFK-fans omringades av segerrusiga och rätt så aggressiva AIK:are. Hur kan den här taktiken bedömas som vettig i förhållande till de batongtifon som polismän brukar välkomna IFK:are med i exempelvis Malmö?
De enda som stärktes av detta är de som brukar använda argumentet "vår firma finns till för att skydda vanliga fans" för att berättiga fotbollshuliganernas existens. Den här gången hade de helt rätt. För polis och ordningsvakter var i varje fall inte intresserade av den uppgiften.
Jag är fruktansvärt besviken på att det som kunde blivit ett värdigt avslut för de värdiga mästarna AIK i stället förvandlades till en supportrarnas våldtäkt av Gamla Ullevi. En våldtäkt av blåvita fans och allt vad respektfullhet heter. Visst är det väldigt svårt att se ett motsatt scenario där IFK-fans skulle tillåts rusa in på plan med passiv polis bredvid sig. Nej, om samma poliser som den här gången stod med händerna i byxfickorna hade hade uppgiften att hålla ordning på en annan arena, läs Råsunda, i en annan kommendering. så skulle svaret varit ett av batonger, pepparspray och ordningsmaktens normala dos av våld.
Det vet alla som följer svensk fotboll, tyvärr.
Den största säkerhetsapparaten i Västsverige slutade med ett totalfiasko. Det kan vi konstatera i dag - utan att ens gå in på de rätt brutala upplopp som förekom kring Stampen, Drottningtorget och Centralstationen under de nästföljande timmarna. Söndagen var en mörk dag för svensk fotboll. En dag då supermatchen, med polisens superkommendering slutade med en våldtäkt.
2009/11/03
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
så jävla bra, så jävla sant.
SvaraRaderaAtt polisen är fruktansvärt inkompetenta vet alla men du satte verkligen ord på det. Väl talat
SvaraRaderajo polisen var väl avslappnad där...fast jag och ett par tusen blåvita hade också vart på plan ifall blåvitt vunnit....
SvaraRaderaAnvänds/finns det kameror på gamla?
SvaraRaderaHar hört flera farsor med barn som blivit utsatta för aggression på sittplats både vid djurgårn och nu senast. Varför har vi (IFK) inte tuffare/mer kompetent personal utplacerade? Svårt att själv ta till våld när barnen är med. Att råttorna fick härja fritt på plan är ju otroligt, kan bara dra slutsatsen att det är vi supportrar som i framtiden får stå för vår och spelarnas säkerhet...
gubbe/ Det är möjligt att blåvita hade sprungit in, men då hade polisen/vakterna tvingats försöka kontrollera 15 000 personer, nu skulle de kontrollera 1500 personer, så det känns ju som att de skulle klarat av detta om de hade VELAT göra det...
SvaraRaderaUr en rent polisiär synvinkel så är det rätt agerat. Att beträda plan ger max 6 månaders fängelse och är inte skäl nog för någon större insats, speciellt inte när man då riskerar att få ett våldsamt upplopp på halsen.
SvaraRaderaJag tycker man styrde det bra, hindrade AIK:arna att komma för nära er klack, tryckte ihop folkmassan mot AIK-klacken och ena långsidan samt förhindrade sammanstötning på andra långsidan.
Det är ok att vara bitter, det förstår jag. Men det var en rätt bra insats av polisen på GU. Det är fan inte lätt att hålla reda på 18 000 människor.
va kan poliserna göra egentligen
SvaraRaderahade vi vunnit hade det lätt blivit samma visa, hets mot aikarna, inget polisingripande osv...rapporteringen från bb hade ju såklart handlat om allt annat än kravaller/stök...men detta är ett sätt att bearbeta sorgen, hitta nåt att fokusera på
viktor!
SvaraRaderaVad tr du hänt om ett antal tusen ifk supportrar stormat planen också då? då hade det kunnat bli intressant, nu hade polien tur att inget sånt hände för då hade det blivit råttmos och poliskross
Dom gjorde helt fel poliserna!
Men lite tur i oturen är väl att AIK kommer få en del böter och med deras kassa ekonomi slår det rätt hårt!
victor 13:40/ de hindrade ingen från att komma till IFK:s klack, det var AIK:arna själva som stannade vid straffområdet och stod där och hånade motståndarna. Det tog lätt en minut innan polis ens kom så djup ner på planen och hade de riktiga dårarna varit längst fram då hade vi haft total kravall.
SvaraRaderaanonym 13:42/ Om man är nästan 1000 poliser och 200 ordningsvakter kanske det är möjligt att kontrollera 1500 bortafans medan det kan vara svårare att kontrollera 15000+ hemmafans? Enkel matematik för fan.
Varför använda poliser på arenen när de avsäger sig ansvar och säger att det är IFKs sak att garantera säkerheten? Vore bättre att ha en egen säkerhetspersonal med militär bakgrund som kan skydda såväl borta som hemma supportrar på arenan. Vad som händer utanför kan vi överlämna till svea rikes inkompetenta ordningsmakt.
SvaraRaderaPolis//
SvaraRaderaJag såg att ett fåtal personer kom fram till straffområdet ungefär, ja. Men dom försvann rätt snabbt när polisen ställde upp i kjedja. Polisen markerade gränsen och ingen överträdde den efter det.
Inte heller blåvita supportrar överträdde den gränsen, de som försökte blev ganska effektivt bortplockade. Eftersom de stora skräckscenariona inte inträffade måste man ge åtminstonde betyget "Godkänt" till polisens agerande. Kanske inte mer än så, men dock godkänt.
Det är bra polisarbete. Varför förutsätter folk att polisarbete utförs med batong bäst? Vill ni att polisen ska slå folk?
Att ni inte skulle fått springa in på exakt samma sätt är ju bara löjligt att påstå, dessutom helt jävla irrelevant.
Det är höga kravallstaket runt bortaläktaren som gäller nästa gång, så är det bara.
SvaraRaderaVarför kunde man inte köra med fyllefälla som danskarna på Parken? Då hade de hängt där och sprattlat som de fångade kryp de då hade varit.
SvaraRadera"Visst är det väldigt svårt att se ett motsatt scenario där IFK-fans skulle tillåts rusa in på plan med passiv polis bredvid sig."
SvaraRaderaVarför då? Menar du att Polisen är pro-AIK? AIK-fans får ALLTID stryk av polisen. Helt säker på att de gjort likadant om IFK pitchat efter vinst.
13:43 Vad jag förstår så är det IFK som får böta för att de inte klarade av säkerheten...
SvaraRaderaAtt rusa in på planen när ens egna lag vinner SM-guld är inte så jävla farligt. Alla lags supportrar hade gjort samma sak. Men det onödiga var att gå fram till ifk-klacken och börja hetsa samt att gå till Hysen och ta på han, glåpord osv. Jävligt omoget.
SvaraRaderaIbland brukar baraben ha jävligt bra krönikor, men denna var dålig. Kan förstå att bitterheten ligger väl där fortfarande.
AFA AIK var på besök i Göteborg igen. Dyrt var ordet.
SvaraRaderaTill er som tycker polisen agerade rätt: Varför skulle dom då ens ställa upp framför bortasektionen? Borde dom inte då ställt sig vid de blåvita sektionerna direkt om de nu ändå tänkt släppa in gnagarna? Nej sjukt slöseri med pengar detta!
SvaraRaderaNär vi vinner på lördag springer vi in på planen å firar helt sjukt ;)
SvaraRaderaanonym 13:54/ vad som är farligt är väl inte frågan, det är olagligt att beträda planen och eftersom det fanns tusen poliser där borde de väl hålla koll på att lagen efterföljs??
SvaraRaderakingolif/ Han menar nog snarare att polisen i Göteborg är mycket vekare i sin "ordningsapparat" än den är i Malmö och Stockholm där det alltid är våld som möter dem som gör bort sig. Oavsett om man är IFK:are eller AIK:are.
SvaraRaderavar är dom tuffa killarna när dom verkligen behövs undrar jag då?
SvaraRaderavictor/ med tanke på att det handlar om runt 1500 fans kontra 15000 fans skulle det finnas en logisk förklaring till varför inte polis/ov klarar av säkerheten om hemmalagets fans pitchar. det hände tex när 40 000 ifk:are firade gulder 2007. men när det nästan är en ordningsvakt-polis per bortasupporter är det väldigt märkligt att de tillåter kaoset som leder till förstörelse av egendom, våldsamheter, hetsande mot hemmafans (som sen resulterar i våld på stan) osv.
SvaraRaderaSå du använder malmö-polisens batongtifo som motpol, och på så sätt dömer du ut den här insatsen?
SvaraRaderaHellre batongtifo för att freda vår arena och förhindra planinvasion?
Jag förstår inte vad folk kräver av polisen i den här situationen...
Alternativen var att släppa in AIK:arna och övervaka så att det inte utbröt slagsmål med blåvita, eller att försöka hindra AIK:arna med våld. Jag tycker polisen valde rätt.
Vilken jävla tur att vi inte spelade på Nya Ullevi, då skulle man behöva minst 10 000 poliser.. eller vänta.. Inga poliser alls!
SvaraRaderabra Frankie. tack jag håller med dig i allt.
SvaraRaderaSaken är väl egentligen den att det är för dåliga avspärrningar på arenan, den är inte byggd för att hindra rusningar från något av hållen. De har ju varit sjukt naiva då det går att hoppa över både här och där + att de inte har personal utplacerade som är redo för en stormning vare sig mellan sektionerna eller mot plan.
SvaraRaderaHar svårt att se att gtb-polisen är "vekare", smäller rätt bra där också.
SvaraRaderaHade de försökt stoppa AIK-fansen från att komma in hade bilder kablats ut över hela världen som visat ett krig. Det om något hade dödat fotbollen.
I övrigt så klarade sig gtb stad lindrigare undan än vid en vanlig högriskmatch vad gäller skadegörelse osv, så jag tycker polisen gjorde ett bra jobb.
GÖTEBORG.
SvaraRaderaFlera hundra AIK-supportrar vällde in på Gamla Ullevis gräsmatta.
39 fasta kameror och några av polisens handkameror registrerade det mesta som hände inne på arenan.
Nu börjar arbetet med att identifiera dem som bröt mot lagen genom att storma planen.
Ett hundratal fans kan, utöver böter, räkna med att inte få se någon fotboll nästa år.
http://fotboll.expressen.se/Allsvenskan/1.1766387/fansen-kan-stoppas-fran-fotboll
SvaraRaderaJa, fy fan säger jag! Det är inte förlusten i sig som svider mest utan den brutala våldtäkten av våran arena, VÅRAN BORG - Faaaan!!!
SvaraRaderaPolisen ska skämas och även de inhyrda "happeningsvakterna"..hoppas inte en krona debiteras IFK Göteborg!
Att det var nästan en polis/OV per bortasupporter inne på arenan är ju det största skitsnacket jag hört. Hela insatsen, över hela stan, innefattade inte ens 1000 personer med befogenhet till våld.
SvaraRaderaDet var kanske 100 snutar och lika många OV på plan. Max.
Resten hade fullt upp med att förhindra arga göteborgare att hoppa på folk på stan.
Den som brukar förkortningen "gtb" då man talar/skriver om Göteborg bör kölhalas och piskas i all evighet.
SvaraRaderaFörövrigt håller jag med Frankie, lite grann.
En väldigt bra krönika. Mitt förtroende för polisen försvann nästan helt i samband med polisen slapphet, frånvaro och obeslutsamhet i djurgårds matchen på påskafton då vi som var där aldrig glömmer polisens slapphet och där ett flertal av difs supportrar t om fick slåss mot oskyldiga tonåringar på sittplats. Det tråkiga är att mitt förtroende för polisen helt dog i söndags. Polisens uppgift var enkel- ändå misslyckades man så stort. I matcher med 50 000 på läktarna i England och Tyskland kan man genomföra en match utan en planinvasion men i lilla Sverige var det omöjligt.
SvaraRaderaMen va fan va dom visemännen undrar jag. Jag som vanlig fet supporter/Julgran gjorde ju mer för att stoppa dessa skadedjur än va dom gjorde... Jag va fan inte främmande för att hoppa in om iaf några blåvita Kategori C gubbar hade tagit initiativet! Jag snackade med Rune Bolin eller va han nu heter efter matchen och han menade på det att man inte kunde veva med batongen när det va tv. Åxå ett gött resonemang.
SvaraRaderaPolisens gjorde ett jobb som var långt under förväntan, det hade kunnat gå betydligt längre än en planinvasion och hets detta, det är tur att antalet dödsfall ligger på 0 faktiskt
SvaraRaderaanonym 14:39
SvaraRaderahåller helt med dig!
Anonym 14:41//
SvaraRaderaDå var dina förväntningar för höga. Simple as that.
Blåvit sen 87//
Jasså, dom hade ett enkelt jobb? Där ser man, jag som trodde att det inte finns något svårare än att stoppa en folkmassa som vill framåt för en polis. Det är vad de själva säger iallafall.
Tycker du borde söka till polisskolan så det blir nån ordning på torpet.
Tycker bara att det är konstigt att man kan genomföra högrisk matcher i många länder i Europa utan en planinvasion. Har själv bott i Amsterdam och rivaliteten är ännu större där mellan vissa lag än var den är mellan blåvitt och aik och där har polisen på något sätt kunnat lösa problemen. Hur vet jag inte, men man är helt enkelt lite hårdare, vilket uppenbarligen skrämt iväg supporters som i sin tur är både dåligt och bra. En studieresa bland poliser ut i Europa kanske inte är så fel inför nästa säsong. För övrigt är min brorsa polis sedan tre år och även han var kritisk och såg det som ett misslyckande efteråt...
SvaraRaderaNästå år hoppas jag vi har AIK hemma på midsommardagen då alla är bakfulla.
Jaha, det tog ju inte lång tid innan jag fick rätt.
SvaraRaderaNu kommer det in folk här och säger att de skulle hoppat in om de fått lite draghjälp av wm. Goa gubbar, verkligen.
Ergo: Polisen gjorde rätt.
Det lustiga med detta är att packet som ska upp till Råsunda nu tror att man kan göra vad som helst utan att polisen ingriper. Are they in for a surprise, or what!?
Var oundvikligt med pitchinvation, så ska det vara varje år oavsätt vilket lag som vinner. Problemet var att genierna i lade IFK-AIK som sista match. Hade de inte gjort det så hade vi inte haft den här diskussionen. Löjligt om någon blir åtalad för detta.
SvaraRaderaMen det jag undrar är varför de blåvita stod kvar och hetsade efter slutsignalen. Det hade ju bara varit att lämna arenan.
SvaraRaderaDet här var ju AIK:s seger och AIK:s fest. Varför inte bara acceptera det och gå därifrån?
Vallgravar som på Sportings arena kanske hade varit något?
SvaraRaderaAC3 Comfort finns att köpa på apoteket. Det lär ni behöva efter att ni blivit ....
SvaraRaderaJag tycker du är ute och cyklar lite nu.
SvaraRaderaAtt stoppa 1000 supportrar som springer ut på planen är i stort sett omöjligt utan 2 meter höga staket.
När ni vann guldet och stormade planen var det också "stockholmspoliser" som stod för bevakningen?
Är det någon guldmatch under 2000-talet som det inte blivit pitchinvasion efter?
OBS! Missa inte att kolla in denna bilden på käcka aik-gossar som jävlades med Tobbe. Någon som kan identifiera dem?
SvaraRaderahttp://www.gp.se/sport/fotboll/1.239922--jag-var-aldrig-radd-?articleRenderMode=image&image=bigTop
Vilket käring gnäll.
SvaraRaderaAtt planen stormas av det vinnande lagets fans efter att man vunnit SM GULD är ju det normala.
Trident/ 2007 skulle drygt 300 poliser hålla koll på 40 000 blåvita fans.
SvaraRadera2009 skulle drygt 950 poliser hålla koll på 2000 aik-fans.
Saknar du logiskt tänkande människa?
Vad skulle snuten gjort? Hade de börjat veva med batongarna hade det liksom blivit blodbad åt båda håll (och jo, jag är inte naivare än att jag förstår att det kanske framstår som en våt dröm för många här inne, kanske framförallt i söndags), vilket väl om något hade dödat fotbollen.
SvaraRaderaFörstår faktiskt inte vad erat problem är? Ni stormade 2007, vi stormar 2 år senare, vad har hänt liksom? Det var de facto även en relativt lugn stormning, visst någon hetsade och pekade finger men vem hade förväntat sig något annat? Det var inte heller vi som kastade bengaler mot sittplats eller hivade stolar mot oss på innerplan. Visst människor lackade i bägge fallen men det var som en konsekvens av hetsande från era kepsgrabbar framförallt.
Ses på Råsunda!
Visst kände jag oerhörd vrede och sorg när AIK-fansen våldtog GU, men med de dåliga avspärrningar som fanns till buds måste jag nog tillstå att polisen agerade riktigt på nått vis. Hade dem börjat veva och försökt stoppa dem och misslyckats, så vågar jag påstå att IFK-fansen reagerat helt annorlunda och börjat invadera planen de också. Vilka scener som då hade utspelat sig vågar jag knappt tänka på.
SvaraRaderaVill med detta inte ge nån cred till ordningsmakten men under de rådande förhållanden som det blev löste det ju sig hyfsat smärtfritt trots allt.
Ni kan ju inte säga att dom gjorde ett bra jobb när dom står med näsorna mot planen och pillar med bollar.
SvaraRaderaSkönt att tjockis OV på läktarna inte själva, i något fall, försökte få ut irriterade och hetsande Göteborgare från läktarna. Detta bidrog på sätt och vis till att situationen eskalerade, åtminstone vid ett tillfälle där AIK Säk klättrade upp på läktaren, tacklade göteborgaren och mer eller mindre kastade honom till en OV som lite lätt puttade ut honom.
SvaraRaderaOch jag håller med om att det var lite löjligt när man ställde upp ett stort antal poliser nedför AIKs läktare för att sedan öht inte ingripa vid slutsignalen. Hade förmodligen varit bättre om de ställt sig vid mittplan för att sedan hindra rusningar över hela planen och satsa på att skydda spelarna istället för att stå och titta på med ett flin i fejjan. Att de sen påstår sig vara nöjda är tyvärr självklart. Varför? Tja, skulle du gå ut, efter att ha lagt ner massiva mängder mantimmar och pengar, och säga att det gick åt pipsvängen efter den här planeringen? Nej precis. Det enda man kan vara glad för är att det gick såpass lugnt till som det ändå gjorde, betänk att det kunde varit sju resor värre.
Jag delar besvikelsen, men tror att nyckeln till misslyckandet ligger i att det inte fanns bättre staket som stoppade inrusningen.
SvaraRaderaDet var ju otroligt intressant och höra hur poliserna hetsade varandra utanför arenan! Det var fler än jag som reagerade när polisen sa till sina kollegor " kom igen nu gubbar, nu tar vi dom jävlarna". Taggtråd till frulle idag lr???
SvaraRaderaVarför är Sveriges poliser sådana fega mesar? Fan ni har fått en batong för att den skall användas. Det är bara att veva på slöddret.
SvaraRaderaNär ett lag vinner SM-guld SKA planen invaderas. Det är helt rätt gjort av AIK-arna och jag hade ärligt talat blivit besviken om de inte gjort det.
SvaraRaderaSen att någon lirare på Göteborgspolisen är fullständigt inkompetent som ställer omöjliga krav på sin kår har vi ju redan sett många gånger. Polisen på plats gjorde ett bra jobb. Aldrig fel att vara några till förvisso, man vet aldrig..
Hornsull/ Sitt jobb och mota bort de första som vill hoppa in kanske? Då hade ju inte alla andra följt efter om de såg att man blev bortmotad eller till och med omhändertagen av att hoppa in. Nu ledde det till omfattande skadegörelse, flera slagsmål, bengalkastande osv osv.
SvaraRaderaHur fan kan en människa tycka att det är ok? AIK:are eller inte, lite ryggrad måste ni väl ha inom era led med?!
Ni ljuga ständigt!
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=qrKWz4wYqPs
anonym 16:12/ Vad är det du försöker säga? Alla vet att blåvita fans invaderade planen men det var mot Trelleborg (utan stor motståndarklack) och då var det 40 000 pers på den matchen. Så din jämförelse haltar inte, den är idiotisk.
SvaraRaderaJävla skillnad på att storma planen mellan Blåvitt-Trelleborg och Blåvitt-ajk. Sen att Polisen hotade spelarnas säkerhet, genom att låta asen springa in är helt oförlåtligt. Vår arena, våra vilkor!
SvaraRaderaÄven imponerande att man köper in kravallstängsel som till och Jesper Odenberg (CP-skadad, rullstolsbunden komiker) kan ta sig över.
SvaraRaderaVill man att folk skall stanna på andra sidan sätter man upp kravallstängsel med (rakblads-)taggtråd högst upp och låter den vara 3 meter hög.
KÖP FÖR HELVETE ÅRSKORT, SÅ VI SLIPPER ALLA JÄVLA EVENEMANGSDRÄGG
Vad är det för jävla käringmentalitet? Det är klart att man en gång om året ska få springa in på plan när man vunnit guld! Det gör man ju överallt i hela världen. Allt annat är ju löjligt och ett jävla förmynderi.
SvaraRaderaFjollor!
13:42
SvaraRaderaNär dom 50 första personerna hoppade ner från bortasektionen runt 90e minuten och dom hade blivit bemötta med att dom ska backa osv.. o ifall de inte hade backat blivit slagna / pepparspray, tror du då att resten av supportrarna bakom skulle våga träda planen?
Håller med dig i varje ord!
SvaraRaderaMen vad hjälper det...
Att dom inte tillämpade samma taktik som på Wihdtfeldska... Göteborgspolisen gillar väl att misshandla folk.
SvaraRaderaSkönt att guldet kom hem iallafal. Beklagar destruktionen av gräsmattan.
Felet är tyvärr vårt. Hade folk haft vett att köpa årskort eller biljetter i tid skulle aldrig stora delar av packet kommit in på vår arena.
SvaraRaderaNu kände råttorna gulddoften tidigt och började köpa upp biljetter på sektioner som är alldeles för fina för skadedjur.
Så, inför nästa match av liknande art måste varje blåvit köpa upp så mycket biljetter som möjligt och inte låta några bortafans få annat än just bortasupporter-biljetter.
Jag tycker absolut man ska ha rätt att kuta in på planen och vara glad när man vunnit guld.
SvaraRaderaDet enda är att de hade ställt upp poliser och stängsel som om de skulle försöka stopppa dem men sedan sket i det.
Jag stod kvar ganska länge där uppe och var arg/ledsen och jag kan säga att just då tyckte jag det kändes jävligt rätt av de blåvita som kastade stolar/bengaler etc på de jävlarna.
Den största missen är att man släppte in råttora utan att tänka på våra spelare och att man lät dem komma till vår planhalva och hetsa.
Hade de inte sprungit fram och jävlats framför klacken hade iallafall inte jag blivit så förbannad på AIK-fansen i sig.
En sak slår mig när jag läser att polisen håller sig ur vägen för att inte uppfattas som konfronterande:
SvaraRaderaVarför gränsar vi öht av mellan supportrar? När det väl kommer till kritan, när supportrar stormar planen (eller andra läktare, som när aik låg i superettan och mötte gais på Gamla), då håller sig allt vad ordningsmakt ur vägen, för att inte "provocera". Jamen, vad är det då som kostar? Dom kunde lika gärna låta bli att ha vakter/poliser på plats. Den enda gången ordningsmakt griper in, det är mot utsatta eller oskyldiga.
Ta cupfinalen 2004 som exempel. Det går bra att skicka upp batongkonstnärer på en läktare där fansen står och tittar på matchen, utan att ens ha försökt ta sig in på plan. Eller som den beryktade polisinsatsen mot småkillar som Young Fellows tidigare i år. Då jävlar ska man visa vem som bestämmer.
Men mot planstormningar, utbrytningar ur eskorttåg (dif-dräggen mot oss på påskafton) har man inget recept. Det skulle uppfattas som "provocerande".
Det kanske är killarna i WM som har rätt ändå? Låt hemma-grabbarna hålla rent på och runt arenan vid varje match. DFG sköter säkerheten på Stadion, KGB på Söderstadion, Firman på Råsunda, etc. Öjsarna i RFK har säkert inga problem att skydda de 1500 som går på öjs matcher.
Eller? Jag vill poängtera att jag alltid tagit avstånd från allt vad "scenen" heter, tycker att det är så långt ifrån fotboll man kan komma. Men man börjar ju undra. Om firmorna fick härja fritt (de kan ju lika gärna få de skattemedel som annars går till vår korvätande, bolltrixande polisstyrka) skulle iaf en och annan supporter ångra att han klev ner från läktaren.
Håller med! Exaxt samma tankar har jag haft efter matchen.
SvaraRaderaHAHA Sluta lipa ditt jävla vänsterpack.Så här lät det inte när ni sprang in när ni vann guld senast.
SvaraRaderaÄnnu en som inte kan fotboll för 5 öre!. bespara oss denne Hankins fotbolls annalys. däremot en bra syn på den sk säkerheten.
SvaraRaderaDen största skandalen är inte att polisen inte kunde stoppa huliganerna. Den största skandalen är att det inte går att titta på fotboll utan våld, skadegörelse, mm...
SvaraRaderaPolisen kan säkert kriteras för mkt... men, är det nån mer än jag som ifrågasätter varför det skall behöva finnas så många poliser vid en sån här match?
Tycker vi som supportrar måste sätta mkt mer fokus på oss själva...
Vi måste lära oss att få distans till fotbollen... det är ju trots allt en lek...
Spännande att "fiaskot" bara anses vara polisens fel och inte idioternas (de som bara vill provocera och slåss), det är ju de som är anledningen till att polisen över huvud taget måste finnas på arenan.
SvaraRaderaDå jag efter matchen lämnade arenan för att ta spårvagnen hem till Hisingen var det avspärrat ända bort till Nya Ullevi. Jag frågade 4 poliser vart jag skulle ta vägen om jag skulle till Hisingen. Nån svarade "Jag vet inte", en annan svarade "Jag är från Skåne. Jag känner inte till stan", en annan frågade mig vart Hisingen ligger... Jag frågade även vart jag kunde gå över? Var jag tvungen att gå till Kungsbacka innan jag kom över? Åter igen blev svaret att dom inte visste. Jag tycker att det är helt underbart att helt ovetande poliser blir kommenderade att spärra av ett område utan att kunna ge enkla svar. Till slut var det en tapper själ som skrek "Dom är inte så många. Vi stormar!" Först då släppte polisen över oss bort mot Friggagatan. Var dom rädda för att Black Army stod bakom knuten? Jag har mailat polisen, men ännu inte fått svar... Och så undrar dom varför gemene man inte har respekt för dom...
SvaraRaderaVarför kan inte människor bete sig civiliserat utan massa poliser?
SvaraRaderaHur fan kan man va så korkad att man e arg på en annan människa för att denna gillar ett annat lag? Jävla ilandsproblem....
Hur ska vi få dessa ungjävlar uppfostrade? Höj biljettpriserna brutalt (genom skatter)! Tyvärr är det nog enda sättet att uppfostra ungjävlarna!
Pelle sa..
SvaraRaderaAtt det finns folk som inte har respekt för svensk polis är ju helt klart efter söndagen.En flatare polis får man leta efter??Vet flera blåvita som fick stryk inne på läktaren.Polisen och vakterna stod med armarna i kors!Man får ej beträda planen,använd lite jävlaranamma och stoppa idioterna.
*Humor paus*
SvaraRaderaAtt supporters invaderar planen när deras lag vinner guldet är väl mer regel än undantag?!
SvaraRaderaDäremot att segrande lags supporters hetsade mot blåvitts spelare är bara så lågt. Fy fan vad jag skämdes som AIK:are när jag såg bilderna.
Vill också passa på att tacka de Blåvitt-supporters jag hade sällskap med över Heden på vägen hem. Inga glåpord, trots att jag bar AIK-keps, bara grattis till guldet och allmänt fotbollssnack! High five grabbar!
Gnagarn i Götet
Jag tycker det är skrämmande att så många anser att man borde stoppa gnagarna. Det är ju bara med våld man hae kunat göra det så som arenan ser ut.. Vallgravar eller enorma kravallstängsel hade ju kunat stoppa dem annars. Men vem vill ha det på sin arena? Livsfarligt vid en brand och förstör närheten till spelet.
SvaraRaderaSen tycker jag samhället och IFK gett nog med resurser för att försöka klara av den här matchen så det vore skandal om IFK fick böter för det som hände..
Anonym 3/11/09 15:34
Det är väl fan inte samma sak med en match mellan IFK-AIK och IFK-TFF?
TACK SÅ JÄVLA MYCKET!
SvaraRaderaMin 8-årige son vågar inte längre gå på fotboll (o se vårat kära IFK). Kanske var det naivt att våga ta med honom på matchen.
(AIKare och Änglar):
- Tack alla ni som slår oss på käften!
- Tack alla ni som kastar saker på oss!
- Tack alla ni som hetsar och 'hatar' och som eldar upp och därmed stöder de värsta syndarna!
- Tack för all empati ni visar!
- Tack för att ni förstör for oss andra!
@Victor 13.40
SvaraRadera"Jag tycker man styrde det bra, hindrade AIK:arna att komma för nära er klack"
För mig hade de gärna fått släppa igenom de jävla äcklen- då hade de blivit råttslakt så att det stått härliga till.
Folk som inte kan hantera alkoholen och firmorna var det väl som stod för allt hetsande och bråk som vanligt..
SvaraRaderaJag undrar ibland hur många som hade dykt upp på arenan om det hade varit blåskontroll när man gick in på en arena..
Känns som fyllan med polarna är viktigare för vissa en själva IFK!
Som det har hetsats och hatats här på bloggen den senaste månaden är det väl inte så konstigt att det blev lite fulfinger mot blåvittklacken, skadeglädjen är väl den enda sanna glädjen. Däremot våldet är fan i mej skandal.
SvaraRaderaVi här i Norden skrattar åt talibaner och annat löst folk i mellanöstern och undrar vad det är för varelser, dessvärre förvandlas vissa vanliga hederliga familjefäder till mer eller mindre talibaner när dom går på en fotbollsmatch.
Ni som bara har slagsmål i huvudet, välj en annan sport än fotboll tack.
Håller med pappan till 8-åriga killen, min 8-åriga dotter, med en annan färg på mössan, var också lite skakis.
Tur att inte aik:arna kom fram till IFK-klacken för då hade det blivit änglaslakt. Wisemen vågade inte göra något eftersom FB hade en stor liga på plats och Wisemen slåss aldrig utan stort numerärt överläge.
SvaraRaderagötaslödder
Senaste anonym:
SvaraRaderaVad fräck du är. "Änglaslakt", blir du lite fuktig av sädesvätska i dina smutsiga kalsonger när du sitter och hetsar här?
Du måste verkligen vara en framgångsrik herre.
Och du ett snuskigt pevvo med mycket sjuk och pervers fantasi av ordvalet att döma.
SvaraRaderaCharles Ingvar, en sjuk människa!
Så fel du har....så fel...
SvaraRaderaPolisen inne på plan var inte från Stockholm, uppgiften var inte att hindra invasion oavsett vilket lag som hae vunnit, dock att förhindra ev upplopp om båda lagens supporter kommit in. Vilka hindrade IFK när ni tog Guld på nya Ullevi? Aldrig att vi med våld skulle hindra en glädje inavsion oavsett lagfärger. polisinsatsen förhindrade en mängd svåra skador på person när främst IFK supportrar angriper i stor mängd på Drottningtorget mot AIK som är på väg mot tåget (5 till sjukhus) Nej fotbollen dog denna kväll tyvärr!!! Pinsamt.
Polisinsatsen var precis som du mycket lyckad, men med bristfällig insikt och allt för färgad syn så blir det tyvärr en ostrukturerad soppa av allt du skriver.
Polis
POÄNGAVDRAG!
SvaraRaderaDetta bör användas i framtiden mot stora organiserade planinvasioner. Jag tror knappast att vi 2007 eller Gnaget 2009 skulle göra en planinvasion om det skulle innebära 6 minuspoäng. Det är det enda rätta. Då behövs det varken poliser eller innhyrda vakter för att stoppa en invasion.
Polisen är pinsamma, de var väl väldigt glada över att få jobba över och få ett fett OB-tillägg på deras mediokra lön...
/Bellman
Hur är det med alex nu? Va kontraktet på 5 matcher och hela avslutningen av allsvenskan eller är han med i cupen nu också?
SvaraRaderahttp://www.gp.se/sport/fotboll/1.239922--jag-var-aldrig-radd-?articleRenderMode=image&image=bigTop
SvaraRaderaNågon som kan fixa att identifiera dessa "grabbar" som gick på Hysén?(Se länk)
Baraben kan ju hjälpa polisen att identifiera personerna som va på planen. Lägg ut en massa bilder här och fråga. Finns nog en hel del folk som känner till någon person men som håller på ett annat lag som kan tipsa.
SvaraRaderaPolis 21:05/ Vad yrar du om? Hade du varit del av kommenderingen, vilket du inte är uppenbarligen, skulle du känt till att hela sju av åtta SPT-grupper från Stockholm, det vill säga 210 poliser - var de närmast AIK-läktaren. De som tillät alla att göra precis som de ville, slåss med Göteborgare, attackera sittplats, kasta bengaler osv osv. Fy fan vilka idioter det finns i denna värld. Skäms med dig.
SvaraRadera21:52 lyft upp frågan i chatten och hör av dig till redaktionen - annars gör jag det. Ingen jävel ska gå på Tobbe ostraffat.
SvaraRaderaFinns det någon sk firmagrabb som läser detta?
SvaraRaderaKan du i så fall klargöra vad som gäller?
Är det ok att ge sig på spelare, ledare och fd spelare?
Eller var det sk kat A/B- supportrar som gjorde detta pga våldsam provokation?
Är det i så fall ok för mig som icke-kat C att t.ex. boxa ner Stahre enligt er moral?
Eller måste jag vara kat C för att få göra det?
Snälla förklara vad som gäller!
Om det inte vore för alla dumma jävlar som hänger på arean när fotboll spelas så vore det inget problem alls!!
SvaraRaderaRannsaka er själva oxå. Visa kurage och VÅGA säga personen intill dig! OM alla visade lite jävla civilkurage så fanns inget problem!!
Det kan bara vara i Sverige som ett guldfirande med planinvasion och glädjescener görs till ett problem och en polissak. Herregud, låt människor få visa spontan glädje och lycka någon gång även i detta dystra land.
SvaraRaderaängel
TACK SÅ JÄVLA MYCKET!
SvaraRaderaMin 8-årige son vågar inte längre gå på fotboll (o se vårat kära IFK). Kanske var det naivt att våga ta med honom på matchen.
(AIKare och Änglar):
- Tack alla ni som slår oss på käften!
- Tack alla ni som kastar saker på oss!
- Tack alla ni som hetsar och 'hatar' och som eldar upp och därmed stöder de värsta syndarna!
- Tack för all empati ni visar!
- Tack för att ni förstör for oss andra!
Ja, det var naivt att ta med ett barn när 100-tals psykfall skulle få härja fritt.
SvaraRaderaFör jävligt, svar ja. Det är också för jävligt att inte en full Kille/tjej ska kunna gå tryggt på gatorna nattetid, men så ser verkligheten ut och det ändrar man inte på genom att offra sig eller sitt barn.
Jag fattar inte vad problemet var? Lösningen är ju hur enkel som helst 1500 STORA FETA RÅTTFÄLLOR så fanns det inget problem , Hasse
SvaraRaderalägg upp matchen så man kan ladda ner den !! Vill gärna ha den till min samling !!
SvaraRaderaPolisen Halland//
SvaraRaderaSkulle DU varit på kommenderingen skulle du sett att de som kastade bengaler, försökte storma andra läktarsektioner och kastade saker mot planen var uteslutande IFK:are.
Vi andra firade guld, inget annat.
Pajas.
Dessutom sa insatschef Nord idag i radio uttryckligen att kommenderingen aldrig någonsin innefattat en order om att försöka hindra en planinvation.
SvaraRaderaNu blir jag fan orolig, vad gör ni i hallandspolisen egentligen på genomgångarna? Lyssnar på Brittney Spears i iPoden eller? Spöar säkerhetsansvariga och skiter i uttryckliga order. Klart du ska skämmas, men inte för anledningarna du tar upp.
De visemännen är ju ryktesvis värst i Sverige. Därför riskerar jag en batong i huvudet vid varje bortamatch.
SvaraRaderaHemma skapar de kaos så t.o.m. Göteborgsbarn får batonger i huvudet.
TA ERT ANSVAR OCH AVGÅ FÖR HELVETE!
Många åsikter är bra för diskussionen kring svensk fotboll och dess supporterskap/säkerhetsfrågor. Engagerade fans innebär en progressiv debatt kring alla dessa och relaterade frågor. Men det är samtidigt lite nedslående att se hur många som väljer att sjunka till en nivå där man sitter och kastar skit på varandra anonymt här, vad är poängen med det?
SvaraRaderaDet var ett väldans tjöt. Med högre staket eller nät hade ingen kommit in på plan. Detta är inte något som är Blåvitts fel eftersom de ej ritat arenan. Utan felet ligger hos HIGAB som vanligt. Gör om gör rätt.
SvaraRadera...att skåne piketen gillar att svinga sina batonger på diamond dogs.
SvaraRaderavåldtäkt är ett starkt ord..jag har inte ont i röven
forza blåvitt!!
Vid denna typ av match borde det finnas möjlighet att rama i bortasektionen med höga staket, likt buren vi kommer få kliva in i på Råttsunda lördag eftermiddag.
SvaraRaderaHoppas verkligen aik får stå för notan av allt som blev sönderslaget, upp eldat och förstört på GU. Med ett sånt svineri bör dom aldrig få sätta sin fot på GU igen.
SvaraRaderaFotbollen kan aldrig dö sålänge IFK finns. En klubb med själ och hjärta för stor för Allsvenskan. I år vann en själlös förening.
SvaraRaderaWisemens beteende i söndags (alltså efter att AIK-tåget åkt hem till Stockholm igen, fram till dess sprang de mest som djur alternativt låg och beundrade stjärnorna) kommer tyvärr att innebära att vanliga IFK-supportrar kan råka väldigt illa ut på lördag.
SvaraRaderaRapporter om att vanliga AIK-supportrar fått gängstryk i Göteborg under lördagskvällen har inte heller gått obemärkt förbi. Säger inte att det inte skett grova övertramp åt andra hållet tidigare, tvärtom, men helgen var helt klart en upptrappning av fega påhopp.
Trist om vi ska gå tillbaka till hur det var förr i tiden, där fel färger på fel plats innebar akut risk för hälsan.
Torsk !
SvaraRaderaBygg ett tiotal vakttorn med beväpnade vakter så ingen kan trampa ner ert vackra gräs.
Värsta jävla grinungarna någonsin.
Blåvitt hade hyrt in vakter i söndags och de hade ett stort ansvar, men de kunde inte ta det. Så ansvaret blir tyvärr blåvitts även om det är märkligt. Tycket för övrigt att söndagens match påminde mycket om när Holland - Tyskland gjorde upp i stan 1992 och det kändes väldigt sorgligt. Vi får komma ihåg det att vi i blåvitt har en svans som inte heller är världens snällaste.
SvaraRaderaKänner några som jobbade som vakter i söndags. Hade dom fått sköta "säkerheten" som dom ville utan polisens inblandning, så hade det nog funnits mer hela kiosker kvar på GU än hela råttor.
SvaraRaderaGod eftermiddag! följer debatten här och förstår att det finns många experter som har svar på allt, vill dock med mitt inlägg försöka komma med lite fakta i vart fall, desvärre så gör ju inte skribenten det i sin krönika som jag förstår är populär men tyvär bristfällig i många delar på vad man kan kräva av en journalist i de delar som gäller faktainhämtning.
SvaraRaderaUndertecknad var polisinsatschef och får väl anses besitta åtminstone någon form av bred lägesbild om vad som skett.
1: Polisens uppgift är inte att förhindra en planinvasion och kommer aldrig vara det, att vi fanns på innerplan var enbart för att dels säkerställa ordningen om den ombyttes från glädje till oroligheter samt om båda lagens supporter kom in på plan (detta skedde inte då de IFK supporters som försökte snabbt blev stoppade).
2: Det var inga Stockholms poliser framför eller överhuvudtaget inne på GU, de Delta avd från Stockholm jobbade under match med ordning på Centralstationen samt på Gamle Port där ca 500 AIK följde matchen på TV. Inne på arenan var det 2 Gbg avd Delta samt en från Skåne.
3: Stämningen inne på plan var mycket god bland de AIK supporter som fanns där och skadegörelsen inne på arenan är av det mindre slaget (jämför med IFK guld på Nya Ullevi då notan slutade på 1 miljon för IFK att städa upp efter invasion ,som för övrigt inte heller inte stoppades från polisens sida..)
4: Höga staket ropar många efter, minns diverse läktarkatastrofer där många dött som en följd att man klämts mot dessa staket så behöver jag inte kommentera detta vidare.
5: Vi har ca 900 timmar film att nu gå igenom för att finna många som begått brott på läkater, runt arenan och inne på plan, många har anledning att känna sig osäkra för att man försökte förstöra denna fotbollsfest, många tillträdesförbud och övriga påföljder kommer dömas ut kan jag lova oavsett lagtillhörighet.
6: Självklart hade vi med kraftigt våld kunnat förhindra en planinvasion, vad är vinsten med det? upplopp och stort antal skadade som följd.
7: Det är en sk offentlig tillställning där arrangören har hela ansvaret för ordning och säkerhet inne på arenan, polis är där för att stödja ordningsvakter i andra hand om dessa inte räcker till, vårt fokus ligger och kommer alltid ligga på det som sker på det som kallas allmän plats.
8: Självklart är vi inte felfria och har inte kunnat lösa alla de händelser som uppstod under denna söndag men då många av er som kommenterar detta varit kvar inne på arenan så bör man veta att det uppstår 4 st Våldsamma upplopp i områdena kring Göteborgs Centralstaion med många skadade som följd som enbart tack vare de poliser som var på plats inte resulterade i fler än 6 ambulansfall som kördes i väg, mycket otäcka scener utspelades där innan vi fick iväg AIK tåget, detta hade avsevärt högre prioritet än ett glädjefirande inne på Ullevi.
9: Ni som inte fick passera vänster mot Folkungagatan och var uppretade för det (jag förstår) så var det enbart för att vi inte ville ha ner mer folk mot det redan kaotiska Drottningtorget utan helt enkelt vinna tid, beklagar men så är det i bland, det var helt riktigt en Skåneavd som stod där och jag förstår att dom inte hade alla alternativ i sina huvud på alt vägar därifrån (dock släpptes denna spärr efter ett tag när trycket blev för stort).
10: Vi var inte 1000 poliser!
11: Kaoset på Drottnigntorget och runt tåget orsakas till mesta del av IFK supporters (kan man kalla dem så?)
Hoppas detta inlägg klarlagt något
av det som hänt och att er krönikör som kanske med sitt dokument i GT dagen innan borde fundera på vad texterna kan leda till både i det långa och det korta perspektivet, hatet mellan en del inför söndagens match behövdes knappast byggas upp ytterliggare.....
Lycka till på Lördag!!!
Mvh Martin Fredman// Polisinsatschef
Hoppsan Hankins... Vad säger du nu? Förklaring...finns det till dessa utspel?
SvaraRaderaMartin Fredman, om detta nu är du som skriver här är det ju väldigt oroväckande av många skäl.
SvaraRadera"1: Polisens uppgift är inte att förhindra en planinvasion och kommer aldrig vara det"
Intressant då att din chef, Erik Nord, har sagt att orsaken till att polisen inte ingrep mot dem som sprang in på plan (och därmed begick brottet olaga intrång) var att våldet som skulle vara nödvändigt inte skulle vara i paritet med brottet.
Det vill säga så ljuger du om du säger att det inte är er uppgift, kanske inte er primäruppgift under insatsen - men lik förbannat är väl polisens uppgift att upprätthålla lagen?
Om bara 10 personer hade sprungit in så hade ju polisen agerat och omhändertagit dessa personer - precis som skett vid ett stort antal IFK-matcher (och andra matcher) tidigare. Så frågan är ju inte om ni hade som uppgift att stävja detta, det kan ni gärna skylla på arrangören, men kom inte och säg att ni inte i några lägen har det som er uppgift.
Det är ju bara så att ni själva väljer när ni gör det, fråga bara de Stockholmspoliser som vid ett flertal tillfällen assisterat ordningsvakter på både Råsunda och Söderstadion med våld för att undvika planstormning.
Blanda inte ihop äpplen och päron om du vill att allmänheten ska ta dig seriöst.
Sedan fortsätter du med:
"att vi fanns på innerplan var enbart för att dels säkerställa ordningen om den ombyttes från glädje till oroligheter samt om båda lagens supporter kom in på plan"
Du menar alltså att kraftig vandalisering av målställningar, reklamskyltar, gräsmatta, stolar och dessutom ett stort antal föremål och bengaliska eldar kastade mot IFK-fans inte är scener där glädje utbryter till oroligheter? Menar du som chef hos polisen detta på fullt allvar?
"Det var inga Stockholms poliser framför eller överhuvudtaget inne på GU, de Delta avd från Stockholm
jobbade under match med ordning på Centralstationen samt på Gamle Port där ca 500 AIK följde matchen på TV. Inne på arenan var det 2 Gbg avd Delta samt en från Skåne."
Ni gick ju själva ut med uppgiften om att AIK-fansen skulle få möta Stockholmspoliser för att de på så sätt skulle känna igen de poliser som hanterade dem. Det är ju ingen uppgift tagen ur luften utan från era egna förhandsuppgifter om kommenderingen, att ni skiftar i delar av dessa är svårt för fans att veta, man litar ju (ibland navit) på polisens ord.
"3: Stämningen inne på plan var mycket god bland de AIK supporter som fanns där och skadegörelsen inne på arenan är av det mindre slaget (jämför med IFK guld på Nya Ullevi då notan slutade på 1 miljon för IFK att städa upp efter invasion ,som för övrigt inte heller inte stoppades från polisens sida..)"
Kul att du jämför en insats mot cirka 2500-3000 AIK-fans med en där 40 000 IFK:are firade guld. Känns väldigt balanserat och faktabaserat, not. Sedan kan man ju som medborgare fråga sig om "någon annan begick ju ett värre brott förra året" är ett giltigt skäl till att komma undan från att begå skadegörelse nu? I så fall kan ju AIK:are 2009 eller IFK:are 2007 hävda att Göteborgskravallerna 2001 gör att de borde komma undan med sina handlingar...
Din punkt 6 lyder:
SvaraRadera"Självklart hade vi med kraftigt våld kunnat förhindra en planinvasion, vad är vinsten med det? upplopp och stort antal skadade som följd."
Vilket får en att undra om ni inte i er konsekvensanalys ser ett samband mellan att Gamla Ullevi tillåts vandaliseras och förvandlas till en AIK-zon och det faktum att hundratals göteborgare sedan ger sig ut på stan för att kräva hämnd runt centralstationen? Där misshandlas massvis av folk efter matchen och upploppsliknande scener utspelar sig. Detta hade ju med all sannolikhet gått att undvika om polisen gått in för att inte låta AIK-are vandalisera Gamla Ullevi, vilket i efterhandssnacket var det absolut största argumentet till våldet efter matchen.
Det känns som att polisen av ALLA inte borde syssla med bortförklaringar utan faktiskt upprätthålla säkerheten för medborgarna. Och inte med bästa vilja kan man säga att er insats den här gången gjorde det...
I förarbetena står följande: "Beträffande obehöriga beträdanden av spelplanen kan som exempel på ringa fall nämnas situationer då en åskådares beträdande av spelplanen visserligen är obehörigt men inte stör tävlingen eller i övrigt innebär någon fara för säkerheten eller tryggheten på idrottsanläggningen, t.ex. då en åskådare efter en tävling kortvarigt beträder spelområdet."
SvaraRaderaI en interpellationsdebatt förtydligade Beatrice Ask detta genom att säga: "Jag tycker också att det är viktigt att påpeka att det både när det gäller regeln om planinvasion och när det gäller att man kastar in föremål finns undantag för ringa förseelser. Det är ingen som kommer att bli dömd för att man kastar in en blomma till en trevlig fotbollsspelare eller för att man gratulerar sitt eget lag efter en fantastisk match. Det finns regler som jag tycker täcker in detta. "
kul att polisen tror att hatet mellan blåvita och gnagare växer från en artikel i GT men inte från det faktum att runt 1000 gnagare får gå besärk inne på Gamla Ullevi. Känns lite som att polisen börjar framstå som det verkliga problemet i den här situationen, för de ska ju i alla fall tekniskt sett vara de som står för ordning, inte ökat kaos...
SvaraRaderaOM det nu verkligen är en polis som står bakom det här borde han tänka över sina kommentarer en och två gånger...
Hade varit väldigt intressant att se Martin Fredman kommentera följande stycke i Hankins text som faktiskt behandlar att det var ett medvetet val av polisen att inte konfrontera AIK-fansen, något polis brukar göra vid fotbollskommenderingar:
SvaraRadera"Hur kan den här taktiken bedömas som vettig i förhållande till de batongtifon som polismän brukar välkomna IFK:are med i exempelvis Malmö?
De enda som stärktes av detta är de som brukar använda argumentet "vår firma finns till för att skydda vanliga fans" för att berättiga fotbollshuliganernas existens. Den här gången hade de helt rätt. För polis och ordningsvakter var i varje fall inte intresserade av den uppgiften."
Alla de som "kämpar" för huliganernas existensberättigande vann ju nu argument från polisens agerande. Är inte det ett enormt problem för både polis som fotbollen generellt? Polisen kan gärna säga "det var inte vår uppgift", men nästa gång blir ju våldet värre nu tack vare att ni inte såg det som er uppgift...
Jag tycker man ska, om det nu är han, välkomna Martin Fredman till en konstruktiv diskussion i detta. Det är ovanligt att polischefer tar sig tid att föra den här typen av diskussion utanför "huset", vilket bör uppmuntras. Därför vill jag åter igen uppmana personer att hålla sina inlägg så sakliga som möjligt och inte kasta skit på polisen bara för sakens skull. Naturligtvis gör de sitt yttersta utifrån sina resurser, men min åsikt är fortfarande att det brast rejält i helheten av den här insatsen.
SvaraRaderaNi sa på förhand på att det var arrangörens uppgift att säkra plan, det har ni rätt till att tycka även i efterhandsanalysen. Men med facit i hand borde lite större flexibilitet ha använts för att undvika den enorma provokation som en pitch invasion innebär i detta infekterade läge. Av efterhandskommentarer och reaktioner från IFK-fans att döma finns det ett direkt samband mellan polisens passivitet och de kravaller som sedan förekom ute på stan. Det är naturligtvis inte ok och hade bara kunnat hållas till ett minimum om inte en del av AIK-fansen (viktigt att påpeka hur en majoritet inte deltog i detta) tillåtits gå besärk på det sättet de trots allt gjorde.
Angående polisplaceringar är det era egna uppgifter om att "Stockholmspolis kommer under dagen vara de som primärt möter Stockholmsfans för att minska risken av motsättning" som jag grundade min uppgift på. Om det sedan ändrades under kommenderingen, så ok.
När det kommer till jämförelse med 2007 blir det smått bisarrt med tanke på att det den här gången handlade om ett par tusen fans hos värsta rivalen i en annan stad jämfört med att kontrollera 40 000 fans på sin hemmaplan mot ett lag utan fans på plats. Hela den jämförelsen haltar betänkligt.
Staketkraven som fans ställer pekar främst ut kravet på sådana säkerhetsstaket som använders på Parken i Köpenhamn, som är säkrade för klämskador. Dessutom blir risken för klämskador extremt liten när staketen inte sitter på själva läktarsektionen - där risken för ihopklungande fans finns. Inte på innerplan.
Till sist får jag som en del andra påpeka det direkta sambandet mellan den våldslusta som väcktes bland frustrerade Göteborgare av planinvasionen. Naturligtvis måste även ni se att våldet på stan skulle kunnat minskas betänkligt om alla inblandade sluppit den här planinvasionen av en besökande ärkerival. Det sambandet måste polisen kunna se i efteranalysen av den här insatsen för att inte missa huvudpoängen med kritiken från fotbollsälskare som inte vill se upprepningar av sådant.
Om polisen stoppat det första dussintalet av fans som hoppade in så hade naturligtvis väldigt få följt efter, det var efter att folk såg polisens passivitet som de vågade ta sig in på planen. Så att konstatera att vi skulle fått fullskaligt slagsmål för att polisen agerat i ordningsvakternas ställe är att förenkla sanningen väldigt mycket.
När det kommer till din kameraövervakningsinlaga är en rekommendation att läsa Thomas Bodströms blogg. Han pekar ut ett stort problem med att ni sätter fokus på efterarbetet i stället för det aktiva arbetet på plats, Beatrice Ask har nämligen lämnat ett kryphål för de flesta som tog sin in på planen, vilket försvårar ert efterarbete avsevärt.
Men som sagt, du ska ha hatten av för att du tar debatten här.
"Korven"//
SvaraRaderaNord upprepade igår på radio att uppgiften inte var att stoppa en planinvasion. Jag var själv med i programet, så jag borde veta.
Dessutom så kastades det inga bengaler från plan mot någon, Blåvita supportrar kastade däremot bengaler mot AIKare på läktaren. Alla organiserade rusningar stod IFKare för. Föremål som kastades var 90% från läktaren mot AIK, inte tvärt om. Jag har rätt bra filmer som visar det hela, det är övertydligt vilka som uppträdde dåligt och vilka som uppträdde sämst.
Att gräsmatta och målställning vandaliserades (även om mattan såg likadan ut före som efter) stämmer, men det är inte direkt grova brott. Hur folk på plan vandaliserar stolar är för mig en gåta, det finns nämnligen inga där.
Kan hålla med dig om att eran vandalisering inte ska ställas i paritet med någon annans eller vise versa.
Att du tror att det inte skulle blivit slagsmål på stan om inte planinvasionen skedde är ju däremot bara gulligt. Snacka om att gripa efter halmstrån för att försvara sin ståndpunkt.
Summa summarium, er kritik av insatsen är helt jävla obalanserad och bitterheten lyser igenom i varje argument.
Victor/ Du tycker själv att du är en balanserad debattör i den här frågan? Värre självförnekelse har jag aldrig skådat i ditt "alla IFK:are var de som var elaka och vi är oskyldiga och snälla pojkar".
SvaraRaderaDär ser man, AIK-fans gör bort sig och får medhåll från polisen och gömmer sig sedan bakom att de är snälla pojkar som bara utstår hemskheter från heeeemska IFK:are.
Stora stygga black army.
Kul att ordningsvakterna instruerades från polis att inte ingripa, sedan pumpar polisen ut "vår uppgift var inte att ingripa" som ett mantra. Göteborgspolisen lever i en liten ding ding värld och det vet hela fotbollsverige om. Fråga Kat C-gubbar i resten av landet vem som har koll på fotbollsligister och vem som är ett skämt, alla vet att det är i Gbg som skämtet sitter.
SvaraRaderavictor/ stolarna KANSKE vandaliserades på läktaren. du kan väl gärna berätta för oss som nästan fick en avbruten stol i huvudet om hur oskyldiga ni aik-are är??? idiot.
SvaraRaderaAlltså Hankins har stora poänger och Fredman har i sin tur från sitt perspektiv stora poänger. "Skurken" verkar tyvärr blir IFK Göteborgs klubbdirektör Seppo Vaihela som ska ha fått info från polisen om att de inte kommer stoppa en pitch invasion men sedan ändå står och lipar ut i GT om att det är förjävligt det som hände osv. Varför gjorde han inget åt det då???
SvaraRaderainget rykte men en aik:are mordhotade en tjej på landvetter flygplats, som dock ej vågade anmäla
SvaraRaderaAnnonym ovan//
SvaraRaderaNej, jag är inte balanserad. Jag är en motpol till allt skitsnack, överdrifter och lögner som skrivs i kommentatorsfältet.
Givetvis är inte alla AIKare snälla pojkar, skulle aldrig falla mig in att påstå det.
Men kan du ärligt säga att AIKare stormade mot er läktarsektion längs med långsidan? Eller var det kanske tvärt om?
Var det vi som kastade bengaler in i en folkmassa? Eller var det kanske tvärt om? (Ja, den returnerades dock av våra killar).
Kastade vi mynt på spelare eller var det ni?
Stod vi nere vid utrymningsgrinden på vår sektion och försökte ta oss förbi vakter eller var det ni?
Den här gången skött vi oss sådär, man ska inte springa in på plan, och om man gör det så ger man faan i motståndarspelare och övrig publik. Absolut.
Men det kan aldrig försvara vissa blåvitas beteende.
Småbarnsfarsa//
Var tror du dom trasiga stolarna kom från från första början? På bortasektionen finns nämligen inga. Dom kastades in av blåvita mot oss, att några få returnerar vänligheten är inte speciellt konstigt. Men fortfarande dumt.
Victor-
SvaraRadera"Kastade vi mynt på spelare eller var det ni?"
Skojar du med mig eller? Driver du med mig eller? Det var inte blommor som haglade in från er läktarsektion när vi ledde med 1-0 direkt. Snacka om att vara enödg.
Sedan-
"Stod vi nere vid utrymningsgrinden på vår sektion och försökte ta oss förbi vakter eller var det ni?"
Försökte? Ni tog ju er förbi, ända in fram till IFK-s klackläktare där ni stod och hetsade IFK-are så att de blev skogstokiga...
Vilken pajasdebatt//
SvaraRaderaAngående mynten så såg jag inte det, jag stod själv ungefär mitt på bortaläktaren, men säger du att det är så så är det väl så. Det är idiotiskt, helt klart.
Jag har det på film, två personer lyckas ta sig fram ungefär 30 meter från er klack, sticker efter typ 10 sekunder. Ditt minne spelar nog dig ett spratt.
Om jag hade vart Martin Fredman hade jag oroat mig för synen på poliser i allmänhet och Göteborgspolisen i synnerhet. Ni har snart förbrukat allt ert förtroende kapital, tillåta en planstormning för bortalagetssupportrar borde ses som grov fel kalkýl. Om solnalagets stormning hade resulterat i att fler blåvita hade tagit sig in på plan, vilka konsekvenser hade det fått? Att ni tillåter AIK supportrar springa över halva plan och håna IFK klacken kan ju omöjligt ses som ett bra polisarbete.
SvaraRaderaMen det måste ju vara härligt att göma sig bakom "ansvarsfrågan" debatten istället för att ta tag i de verkliga problem.
Herregud vad alla är upprörda över en planstormning. Det är ju helt naturligt att man i glädje över ett guld vill in på plan och fira och hylla spelarna. De gjorde IFK:arna för två år sedan och det gjorde givetvis gnagarna nu, helt rätt och naturligt. Att i efterhand försöka "sätta dit" supportrar som gjorde detta är ju enbart absurt och sprider ett löje över svensk polis och svensk fotboll!
SvaraRaderaHoppas blåvitt vinner på råsunda och gör exakt samma sak som aikarna gjorde på gu.
SvaraRaderaBara då får vi se hur väluppfostrade aikarna är, och hur polisen agerar då.
Vad tror ni..
"Fredman" skriver ju som en kratta. Som polisinsatschef måste man kunna prestera bättre text grammatiskt sett än sådär! Dessutom utlovar han att många straff kommer att utdelas. En insatschef borde väl inte gå händelserna i förväg och utlova straff innan någon är dömd? Vidare så ifrågasätter han om man ens kan kalla stökiga personer för "IFK supporters" (märk en av många särskrivningar). Det är definitivt inte hans uppgift att avgöra.
SvaraRaderaNej minsann. Tror allt att det är någon liten stolle som sitter bakom knapparna och småfnissar mitt i alla sina särskrivningar och felstavningar. Skäms på dig!
Konstig retorik du har, skyller allt på polisen. Va krävs för att kallas journalist, tydigen inte mycket. Nu skall jag också bli journalist och skriva en massa dygna. Vilket jag redan gör, så nu är jag journalist
SvaraRaderaNär man snackar med gnagare så verkar det ju iallfall som många ensamma supportrar blivit påhoppade på stan (en del även inne på arenan också). Detta bekräftas ju även av polisen som skrev här. Men det var väl Polisen och Flavios fel.
SvaraRaderaVälkomna till Mordor på lördag..
Era sk supportrar hade gjort likadant. Det har historien visat och några kommentarer bekräftat.
SvaraRaderaFör övrigt är det er klubbs ansvar som arrangör att förhindra planstormingen. Det har er klubb också bekräftat.
Kasta inte sten i glashus och om du ändå måste det, rikta den mot den det verkligen berör.
Den brist på verklighetsförankring som en del AIK:are uppvisar är skrämmande. Att polisen inte vet vad de sysslar med i Göteborg finns det så många exempel på att jag kan räkna upp dem en hel dag...
SvaraRadera> Slutresultatet blev däremot en värld av bråk, våld och kaos. Det är naturligtvis ett fiasko som heter duga.
SvaraRaderaNej, insatsen var inte ett fiasko. Tror du själv vet vad som kunde ha hänt men som nu undveks.
> Men varför klarar då inte säkerhetsapparaten av att hålla någon som helst typ av kontroll på detta - för dem väntade, scenario?
"Någon typ av kontroll" - och mer därtill - hade polisen definitivt på situationen.
> Polisen grep inte dem som begick uppenbara brott och de klarade inte ens av att sätta spelarna i säkerhet.
> Med noll resultat, när det väl gällde.
Det gav inte noll resultat. Förstår du inte vad som kunde ha hänt om det inte funnits poliser på plats? Eller vad som kunde ha hänt om de hade varit aggressivare?
> Ändå blir deras reaktion att släppa fram AIK-fansen, se på när matchvärdar hjälpte fans att beträda planen och agerade inte ens när IFK-spelare och IFK-fans omringades av segerrusiga och rätt så aggressiva AIK:are.
Det handlar hela tiden om en avvägning, risken för vad som kan hända om de ingriper och vilket brott som faktiskt begås. Mig veterligen begicks inget brott alls i behandlingen av t ex Hysen.
> Hur kan den här taktiken bedömas som vettig i förhållande till de batongtifon som polismän brukar välkomna IFK:are med i exempelvis Malmö?
Ska detta tolkas som att du föredrar dessa "batongtifon"?
> Visst är det väldigt svårt att se ett motsatt scenario där IFK-fans skulle tillåts rusa in på plan med passiv polis bredvid sig. Nej, om samma poliser som den här gången stod med händerna i byxfickorna hade haft uppgiften att hålla ordning på en annan arena, läs Råsunda, i en annan kommendering, så skulle svaret varit ett av batonger, pepparspray och ordningsmaktens normala dos av våld.
Stycket kan sammanfattas på detta vis: Du GISSAR att ni hade blivit illa behandlade, därför ska även AIK:s fans bli illa behandlade.
Jag kan även dra slutsatsen att det är okej för storlag att storma planen vid bortavinst, men endast mot smålag. Kan du berätta i vilka matcher det är okej att fira på planen och i vilka det inte är det? Bör nog föras in i SvFF:s stadgar till nästa år. Så slipper vi ha prisutdelningen på fotbollsgalan, menar jag.
> Men med facit i hand borde lite större flexibilitet ha använts för att undvika den enorma provokation som en pitch invasion innebär i detta infekterade läge. Av efterhandskommentarer och reaktioner från IFK-fans att döma finns det ett direkt samband mellan polisens passivitet och de kravaller som sedan förekom ute på stan. Det är naturligtvis inte ok och hade bara kunnat hållas till ett minimum om inte en del av AIK-fansen (viktigt att påpeka hur en majoritet inte deltog i detta) tillåtits gå besärk på det sättet de trots allt gjorde.
Att beskylla misshandeln på stan på planstormningen är som att beskylla ett våldtäktsoffer för att hon haft för kort kjol. Du måste dessutom ha en ganska sned uppfattning om vad ordet bärsärk betyder.
Vill även avsluta med att ALLT detta hade kunnat undvikas om matchen spelats på NU; detta ansvar vilar helt och hållet på IFK.
Även SvFF har ett stort ansvar som lägger en sådan högriskmatch i sista omgången.
Polisen däremot gjorde en under omständigheterna godkänd insats.
Är det bara jag i de blåvita leden som fortfarande har mer förtroende för poliserna än för de idioterna som förstör det fina med idrotten för oss andra med just idrotten som täckmantel?
SvaraRaderaÄr det verkligen hårdare tag från poliserna vi vill se? Är det inte avståndstaganden som krävs? Ska vi acceptera att de stora fotbollsarenorna har blivit en samlingsplats för folk som tycker om att skada varandra såväl fysiskt som psykiskt?
Varför är jag ensam om att förakta våldet, oavsett om det ska ske mellan Visa Män och Bolagspojkar eller om det ska ske mellan poliser och någon av de nämnda slagsmålsklubbarna?
Kan man inte kalla sig supporter om man inte hatar andra klubbar och deras supportrar längre, eller om man vägrar att ge sig in i den politiska samhällsdebatten med IFK Göteborgs namn som täckmantel och sköld om vartannat?
//Blåvit Supporter mot våld
nk 10:29/ På direkt fråga "är Nya Ullevi en säkrare arena för den här högriskmatchen?"
SvaraRaderasvarade polischeferna på tv: "nej, det är en myt. det är mycket svårare att kontrollera fansen där än på den nya arenan".
så hela ditt inlägg är på spekulation och gissning, återkom när du skaffat dig lite fakta.
Blåvit Supporter mot våld/ Men snälla vakna upp till verkligheten. DU snackar om avståndstaganden men inte mer polisiär ordning, tror du inte att de senaste 20 årens avståndstaganden från våldet räknas längre? Ska vi börja om? Vi har försökt den vägen men det hjälper inte ett skit. Det är dags att ta i med hårdhandskarna.
SvaraRaderaDet är ju klart att man ska få fira ett guld med ett inspring på plan. Det är ju bara kul och festligt och ingenting att reta sig på. Alla lag skulle göra likadant, det är en sak som är säker!
SvaraRadera//Blåvit Supporter mot våld
SvaraRaderaJag håller med dig till 100%, så du är inte ensam.
Jag avskyr vårt Firman Boys, de är ett avskum som drar skam över AIK som klubb och alla oss supportrar som har AIK som sitt favoritlag. För att inte tala om klubbens sponsorer.
Jag vill kunna gå fritt på stan med en AIK-keps eller halsduk utan att behöva vara rädd för att få stryk bara för att FB åker land och rike runt och skämmer ut AIK.
Jag säger bara "UT MED PACKET"
// AIK-supporter mot våld.
Pissa på polisen! Väntar på den dagen då vi kan säkra ett guld mot Aik på Råsunda och se hur polisen agerar då. Pitch-invasion om man så hade varit tvungen att springa över snuten hade de blivit då...
SvaraRadera>> Har stått på bägge sa...
SvaraRaderank 10:29/ På direkt fråga "är Nya Ullevi en säkrare arena för den här högriskmatchen?"
>> svarade polischeferna på tv: "nej, det är en myt. det är mycket svårare att kontrollera fansen där än på den nya arenan".
>> så hela ditt inlägg är på spekulation och gissning, återkom när du skaffat dig lite fakta.
Hela inlägget baserades knappast på den meningen. Det var mest en parantes.
Dessutom så på NU hade förmodligen de olika grupperingarna varit på olika sektioner, vilket hade minskat friktionen. Ni hade sluppit ha FB på er sittplats. Ni hade sluppit de ca. 100 AIK:are som stormade genom grindarna utan biljett. Och så vidare.