2006/08/18

Internet internet, här kommer Blåvitt...

MEDIA IFK Göteborg startar då äntligen egen web-tv, är detta starten till en förbättring av den egna bevakningen inom svensk fotboll? Som Baraben.com tidigare i somras kunde berätta så startar Blåvitt i samarbete med ett externt produktionsbolag inom kort ett veckomagasin som sänds streamat via IFK:s websida.

Det är under vecka 36, första veckan av September, som nordens ledande streamingsföretag Qbrick börjar sända IFK Göteborgs nya veckomagasin via IFKGöteborg.se. Programledare blir sedan många år välkända Ullevi-rösten och speakern Peter Abrahamsson som nu blir Blåvitts nya ansikte utåt, i alla fall på internet.

Produktionsbolaget som ska producera den nya Blåvita nätprodukten heter Bobby Works och ägnar sin huvudsakliga verksamhet åt att skapa reklamfilmer, bland annat åt Falcon, Ramlösa och Festis. Det Göteborgsbaserade Bobby Works främsta lokalanknytning till Göteborg är att man är samarbetspartner till Göteborgs Filmfestival där man bland annat arrangerat olika happenings och visningar.

Bobby Works har även en hel del musikvideos i sin portfolio där de som sticker ut mest är bland andra Blåvittanknutna Hardcore Superstar och Mustach men även megastjärnorna och de folkkära storidolerna Markoolio och Darin...

Samtidigt som web-tv satsningen dras igång skall ett veckoprogram på nya lokalkanalen Kanal Lokal köra igång med Blåvitt som huvudsakliga innehåll. Det märkliga är bara att man valt ärkedjurgårdaren Joakim Geigert (känd från diverse golfprogram och annat trams) som programledare. Inte direkt det bästa sättet att starta upp ett IFK-relaterat program med...

Blåvitt är först i Allsvenskan med en liknande satsning och samtidigt som projektet dras igång på Kamratgården så är Solnaklubben AIK och hockeyföreningen Djurgården på väg att genomföra liknande nätbaserade tv-projekt. Dock lanserar Blåvitt nästan fenomenet som en total nyhet, något det självfallet inte är. Om man bara blickar så "långt" bort som till England har samtliga föreningar i de två högsta ligorna sedan många år både veckomagasin på nätet, oftast daglig träningsbevakning och/eller direktsänd radio från alla matcher.

Blåvitt är för en gångs skull på helt rätt väg, men nu får man absolut inte sätta sig med armarna i kors och konstatera att:

- Våra supportrar gillar att frossa i allt om sitt fotbollslag och den nya tekniken gör det möjligt. Och vi som klubb sitter inne med den intressantaste informationen, säger marknadsansvarige Andrej Häggblad till Dagens Media.

Det absolut viktigaste för hela projektets framgång är att man redan på ett tidigt plan öppnar för en dialog med sina tittare för att kunna knyta an till de områden som supportrarna verkligen vill se information och bevakning kring. Vi på Baraben efterlyser i första hand träningsbevakning med bilder från träningar, skaderapporter med uppdateringar kring hur rehabarbete går för enskilda spelare, intern debatt runt de aktuella ämnen som finns på agendan just då och en omfattande information kring praktiska detaljer kring IFK Göteborgs evenemang, både på hemma som bortaplan.

Andrej Häggblad ger rätt svar på alla frågor i Dagens Media och växer alltmer fram som föreningens klart mest lysande kanslistjärna.

Ishockeyn har redan börjat med webb-tv. Varför ligger ni efter?

- Det är en bra fråga. Det stämmer att de ligger lite före svensk fotboll när det gäller såna tjänster. Ishockeyn är lite mer kommersiell, men vi ska äta in oss på försprånget.


Precis som Baraben under lång tid efterlyst så är det hög tid att Blåvitt ser över och knappar in på alla de områden som den lokala hockeyföreningen Frölunda Indians ligger före på. Frölunda har en marknadsandel gällande sponsorer och souvenirer (för att nämna två framstående områden) som är vida mer utbredd och etablerad än IFK Göteborgs är. Trots att Blåvitt har ett varumärke som, i alla fall innan skatteaffären, var klart mer användbart och lättsålt än Indianernas dito var/är.

Blåvitt växer fram med ett veckomagasin på nätet. Föreningen visar öppna ambitioner på att konkurrera med den ekonomiskt starkare (i Göteborg) hockey-marknadsandelen och man genomför ett marknadsprojekt som dels är helt goodwillbaserat gentemot fansen, men även utan att gå bort sig i mediernas bevakning eller bara satsa halvhjärtat.

Bra jobbat Blåvitt. Bra jobbat marknadsfolket. Sumpa inte detta nu tack.

13 kommentarer:

  1. Klockrent. Jobbar ni som journalister till vardags?

    SvaraRadera
  2. bland det bästa jag läst av frankie, rent språkligt/"journalistiskt".

    krädd.

    SvaraRadera
  3. Man kan bara instämma i berömmet, den här gången gör blåvitt något som är direkt BRA.

    men jocke geigert? vafan, vem har satt dit den jälva gårdaren!?!?

    SvaraRadera
  4. Varför inte samarbeta med Frölunda och sälja gemensamma årskort till företagen?

    Fast det kanske får vänta tills vi har en finare arena.

    SvaraRadera
  5. Riktigt så bra skrivit var det väl inte rent journalistiskt. Ingen korrekturläsare har läst igenom texten det vill jag lova."England har samtliga föreningar i de två högsta föreningarna" Hehe- avdelning: båda två då eller? ;)

    SvaraRadera
  6. Är det nån som har koll på om det är IFK som står bakom Kanal Lokals produktion med?
    Med tanke på att Lundberg säger:
    Tillsammams med vår egen satsning och det program som Kanal Lokal drar igång har vi tagit stora steg i den mediavärld som växer sig allt större och starkare.
    Börjar man ju undra om det är ett lite mer fristående program?

    SvaraRadera
  7. Kapten/ Jävligt märkligt att ha en dif:are som programledare trots det...

    SvaraRadera
  8. När Hammarby sände TV på Lokal Kanalen för flera år sedan var det hammarbyare som programledare, men det kanske är skillnad på Stockholm och Göteborg?

    SvaraRadera
  9. Hur f*n kan man ha en gårdare till programledare.. skamligt!! FY!! Blir bara surare å surare

    SvaraRadera
  10. finns det ingen klubbkänsla för fem öre eller.... pajasar i marknadsleden i IFK

    SvaraRadera
  11. Bajen har redan sänt 4 avsnitt på Kanal Lokal som gått att skåda på TV och webb.
    så först är ni INTE

    SvaraRadera
  12. Gött med webb-tv. Hoppas bara dom visar mål / highlights på hemsidan samt lite gamla klassiska matcher mm. Förövrigt är det jag som är på bilden =)

    SvaraRadera
  13. In med Hysén som programledare...eller möjligen Strömberg.

    /tob

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.