ALLSVENSKAN I årets Allsvenska kommer de flesta lagens fans att se en stor förändring på arenorna, nämligen så har matchprogrammen försvunnit från Allsvenskan och ersatts av en kvällstidningsbilaga.
Svensk Elitfoboll fick ett bud från Aftonbladet om att sälja ut matchprogramsverksamheten till kvällstidningen. Elitlagen accepterade budet som innebär att Aftonbladet får producera en 16-sidig matchbilaga för varje match som sedan säljs utanför Gamla & Nya Ullevi tillsammans med tidningen Aftonbladet. Priset skall enligt ryktet ligga på 10 kronor, det vill säga 2 kronor mer än tidningen vanligtvis kostar.
Undantag finns dock till denna utförsäljning. Stockholmsklubbarna vill inte ha en deal med Aftonbladet utan har istället gjort upp med konkurrenten Expressen som ska leverera matchbladen i 08-området. Undantag två är Halmstads BK som inte gått med på dealen utan även i fortsättningen tänker ha kvar sitt ordinarie programblad. En extra utgift för HBK, men även den enda föreningen i Sverige som faktiskt värnar om att erbjuda sina fans denna extra guldkant i fotbollstillvaron...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Är ganska säker på att sydsvenskan gör MFFs program i år.
SvaraRaderaFan va gött! Sakta men säkert går hela jävla allsvenskan åt helvete. Lars-Åke säljer ut hela skiten och det är väl bara en tidsfråga innan spelarna får bära reklamskyltar á la svt-serien "smash".
SvaraRaderaAftonbladet kommer göra mycket bättre matchprogram än de vi haft innan. Bara reklam och laguppställningar.
SvaraRaderaEnligt GT missar Alex premiären, kanske är även VM i fara. Sataaaaaaaan!
SvaraRaderaDet spelar väl ingen roll om programet är bättre eller inte?
SvaraRaderaDet är väl själva grejen, att ha ett eget matchprogram till sina supporters?
har också en känsla av att aftonbladets program kommer så småning om sväva ifrån ämnet, och utnyttja det som billig reklamplats istället.
...till skillnad från dagens program menar du;)
SvaraRaderaKjellan sa:
SvaraRadera"Det är väl själva grejen, att ha ett eget matchprogram till sina supporters?"
Där har du det! Visserligen är det drivor av reklam i programmen men jag vill ha det som förr! Har sparat varenda program från varje match jag sett som supporter eller jobbat på som studioman.
Det är ju inte riktigt rumsrent kanske att hylla andra klubbar här, men jag måste passa på att hylla HBK. En förbannat välskött klubb med otroliga meriter trots sin litenhet. Fin arena också.
Ironiskt nog heter Hammarbys nya matchprogram "Bajenbladet".
SvaraRaderaIFK matchprogram som tydligen var bland de bästa i Allsvenskan(enligt fotbollsguiden 2004) var ju i princip några ord från Halse laguppställningar och tonvis med reklam...
SvaraRaderaOch det kulle man behöva betala 20 spänn för.
Förr när ståplats kosta 80:- kunde det va lagom att lägga den 20 man fick över från hundringen på ett matchprogram eller i kiosken.
Men idag blir det inga sådana pengar över...
Följer man laget i ordentligt så vet man ändå redan allt som står där, förutom Halses gamla minnen!
Hörs Ha det
Bedrövligt!
SvaraRaderaSlut med matchprogram för min del. Jag bojkottar Aftonbladdret i alla lägen... dessutom är deras bilagor med matchprogram bara ett sätt för dem att blåsa upp upplagan. Höjd upplaga = de säljer ännu fler annonser.
Amöban Gerdin och hans lakejer tjänar redan så det räcker. Deras norska ägare också. De ska inte tjäna på min kärlek till Blåvitt dessutom.
Och jo, det stämmer att Sydsvenskan gör MFF:s program.
Min poäng var i och för sig inte att man skulle få en kvalitétssänkning, vilket jag tror är i princip omöjligt på många arenor, utan att man nu tvingas köpa Aftonbladet om man ska ha ett matchprogram. (Alternativt Expressen eller Sydsvenskan om man inte håller på Blåvitt...)
SvaraRaderaHär handlar det ju om att göra det lätt för sig, att bli av med en ansvarsbit och en kostnad. Problemet är att om man själv inte är intresserad av att styra informationsflödet i samband med sina matcher mister man ju en del av sina marknadsföringsknep och kanaler ut till matchbesökare och fans. I förlängningen kan det ju bli så att IFK kan få betala för annonsplats i sitt eget matchprogram för man har sålt ut det och köparen börjar ställa krav på föreningarna. Tvivla inte en sekund på att den utvecklingen inte är nära.
Jag håller med om att Blåvitts matchprogram inte hållt världsklass, men från IFK:s sida kanske det vore smartare att förbättra denna produkt då än att låta tjommar som Lasse Anrell och company producera bladet åt oss istället...
sista anonymous:
SvaraRadera"dessutom är deras bilagor med matchprogram bara ett sätt för dem att blåsa upp upplagan. Höjd upplaga = de säljer ännu fler annonser."
Det tror fan det, varför skulle dom annars göra en tidning över huvud taget. Jag är så trött på alla bakåtsträvare. Tycker ni på fullt allvar att programmen förra året var bra. Tycker ni verkligen inte att Aftonbladets sportbilaga är bättre. Om man sen får Aftonbladet "på köpet" till samma pris som det förra programmet är väl det bara bra, eller???
Och Frankie, jag tror inte att matchprogrammen är en betydande kanal ut till fans och matchbesökare. När fick du själv senast reda på något du inte redan visste i ett matchprogram.
Kjelle
Kjelle/ Jag tror du missat poängen med ett matchprogram. För det är inte nyhetsinformation man söker där utan information om matchen och i varje bra programblad får man gott om just den varan. En paralell är Frölunda Indians tjocka matchprogram som säljer som smör i solsken och är för jävla matigt med artiklar och nyheter. Här har man bland annat hyrt in Henrik Leman (legendarisk GP-puckeyskribent) för att styra upp saker.
SvaraRadera"Bakåtsträvare" säger du? Så du menar att föreningar som Manchester Uniter, Barcelona och AC Milan är bakom Blåvitt i den föreningsmässiga utvecklingen? För jag har besökt dessa tre på hemmaplan och varje gång mötts av extremt proffsiga, fylliga och intressanta programblad. Även om det på Spanska inte gav mig mycket i läsarväg så var det ett kraftpaket.
Utveckling är inte att sälja ut sig, utveckling är att förbättra sig.
bara ben & gsu: Är det verkligen så att Expressen ska producera Bajens program? Enligt Bjunér på Hammarbys blogg verkar alla sthlmlagens matchprogram fristående ngn tidning. Sydsvenskan ska inte göra MFF´s program, endast distribuera. Håller med Bjunér, Frankie och övriga angående faran med detta. Konstigt att det inte har blivit en större diskussion bland supportrar runt om i Sverige.
SvaraRadera"Den rosa epidemin"
http://www.hammarbyfotboll.se/se/aktuellt/blogg/?showuser=1
Tror också det är Sydsvenskan på MFFs program men jag kan ha fel. Det kvalitativa innehållet är sekundärt i den här frågan. Även om tidningarna gör bättre program än klubbarna tycker jag principen är fel. Jag skall inte tvingas köpa deras tidningar för att få tillgång till programmet. Sossemetoder. Så tvingade Socialdemokraterna folk att vara medlemmar i sitt parti via LO förr om åren. Så tvingade Microsoft folk att använda sin webbläsare etc etc. Förlegade jävla 1900-talsmetoder.
SvaraRaderaÄh. Det enda jag är intresserad av är hur mycket AB pröjsar för att få rätten att göra våra matchprogram.
SvaraRaderabruce/ Ja det är jag väldigt intresserad av med. Men det kan ju inte direkt va "miljarder" med tanke på att bland annat HBK hade "råd" att tacka nej. Jag tror mest det handlade om att Blåvitt såg detta mer som ett sätt att effektivisera arbetet. Rätt eller fel låter jag vara osagt, men det finns ju klara journalistiska problem och dilemman i det med. Om AB hade haft vårt blad 2005, hur hade IFK reagerat på att deras "avslöjanden" och jakt på skatterubriker med all sannolikhet hade hamnat i matchprogrammen med?
SvaraRaderaFrankie:
SvaraRaderaJag tror det blir tjo och tjim-artiklar i bästa matchprogramanda, det vill säga ingen journalistisk produkt.
SB vill tjäna pengar och har hittat ett nytt sätt dra in större annonsintäkter.
Jag har inga klara åsikter om det.
Det här öppnar ju annars marknaden igen för ett fanzine igen...
bruce/ Det ryktas att Angelz.net gått i tankarna om att dra igång ett fanzine igen...
SvaraRadera"Utveckling är inte att sälja ut sig, utveckling är att förbättra sig."
SvaraRaderaMitt i prick, Frankie!
Tråkigt när klubbar verkar välja minsta motståndets lag och sälja ut sig för att "slippa" en möjlighet att marknadsföra sig. Och som sagt: om HBK kan, varför skulle inte Blåvitt kunna???
Istället får Aftonbladet marknadsföra sig på Blåvitts bekostnad. Vem vinner på det? Inte Blåvitt i alla fall...
Nej, det blir inga matchprogram för min del i år. Jag ställer inte upp på att vara TVUNGEN att köpa Aftonbladet för att få programmet. Bättre eller sämre kvalitet på innehållet, det skiter jag i. Det här är Stalinfasoner!
frankie
SvaraRaderaskulle frölunda indians matchprogram var "för jävla matigt med artiklar och nyheter"??
20 kr för 5 korta artiklar och bilder på truppen som tar upp halva tidningen, bilder som för övrigt är exakt likadana varje match. En KORT intervju med en spelare om kommande match..
kanske är dom bättre än blåvitts matchprogram, men man behöver inte överdriva. Tror nog aftonbladet kan göra ett minst lika intressant matchprogram. Att det dessutom är halva priset och man får en tidning på köpet är väl inte helt fel
ifk_henk/ De har en krönika i början, de har intervjuer med bortalagets tränare, intervjuer med hemmalagets tränare och ofta även en spelare. De har infosida om ungdomsverksamheten, lotteri, matchuppställningar osv. Inte bara jämfört med IFKs dito är det bra, det är allmänt sett bra. Man kan inte förvänta sig att få ett nummer av Offside som matchprogram.
SvaraRaderaIntressant att folk vanligtvis avskyr Aftonbladet men nu hyllar dem okritiskt...
Tyckte Öis had ett rätt bra upplägg förra året när de producerade en egen bilaga i GT som följde med alla tidningar matchdagen. Sedan delades samma bilaga ut i samband med matchen. Grejen var väl att man nådde ut med reklam för sponsorer, matchen och föreningen till alla som köpte GT den dagen. Det här verkar vara något annat eller? Bara de som går på matchen och väljer att köpa AB där nås av bilagan och då känns det ärligt talat mest som en sell-out.
SvaraRaderaIFK borde göra så fast med Metro. En Metrobilaga till varje match. Kan nån tipsa föreningen om det, please! Fan vad bra jag är.
SvaraRaderail proffessore/ Fast det där med Metro är ingen nyhet. Malmö har det på varje hemmamatch, de hade det till och med på sina bortamatcher här i Göteborg. Öppnade metro när de mötte Häcken och fick typ 15 sidor MFF-propaganda i en "Göteborgs"-tidning.
SvaraRaderaSå visst går det att göra ett bättre jobb med sådant här. Allt går.
Är det sant? Vet fortfarande inte om det ska ses som ett skämt från baraben.
SvaraRaderaOm det är sant är det inte bara sensationellt, det är SÅ MÄRKLIGT.
Ett program ska enligt mig vara en kanal mellan föreningen och supportrarna. Att sälja ut programmet till en skvallerblaska känns...olustigt.
Skit samma om det blir bättre. Jag gillar inte principen att Sveriges största skvallerblaska tar över. Kan inte utveckla det mer just nu, tror fortfarande att det är ett skämt, och att jag i sådana fall är indignerad i onödan.
Har sparat alla mina program sedan 1986 då jag som 9 åring började gå på Blåvitt.
Vad fan ska jag göra i fortsättningen?? - samla på Aftonbladet. Blir så trött på att vissa här inne blir kallade för bakåtsträvare så fort de är emot något nytt.
Jag vill inte bli rövknullad av Aftonbladet bara för att det "ligger i tiden".
Jag vill inte bli rövknullad överhuvud taget.
SvaraRaderaKjell Pettersson är för himla snygg... Kolla håret bara...
SvaraRaderaSkrev en artikel för hundra år sedan på min blog om programmens kvalitet i Sverige resp Tyskland. Om nu blåvitt snittar 7000 åskådare borde det vara möjligt att sälja (om man gör det ordentligt) bortemot 3500 program/match. Ta en tjuga för dem och omsättningen är 70.000:- Detta ger en avsevärd budget för att göra ett program som folk verkligen vill läsa. Och som dessutom är aktuellt så att tabell osv stämmer överens med verkligheten. Det kan inte vara omäjligt...
SvaraRaderahttp://hatahockey.blogspot.com/2005/10/program.html
Yes undoubtedly, in some moments I can phrase that I acquiesce in with you, but you may be considering other options.
SvaraRaderato the article there is quiet a suspect as you did in the go over like a lead balloon a fall in love with delivery of this demand www.google.com/ie?as_q=windows fundamentals for legacy pcs ?
I noticed the phrase you have not used. Or you use the black methods of promotion of the resource. I suffer with a week and do necheg