2012/10/05

En halv stjärna fattigare

Det var inte bara bland journalister, supportrar, allsvenska konkurrenter och Fan och hans morsa som IFK Göteborg var tokhajpade inför säsongen. I förra upplagan av EA Sports eminenta Fifa-serie hade (efter truppuppdateringen i vintras) Blåvitt Allsvenskans bästa trupp. Men så släpptes Fifa 13 i förra veckan, och där såg det lite annorlunda ut.

 

Avspark.
Det är lite utav ett heligt ögonblick för mig varje varje gång jag håller ett nytt Fifa i min hand. Det är rätt galet hur mycket förväntningar och förhoppningar som ryms i den lilla boxen. I år hade försnacket dominerats av ganska omfattande förändringar i spelets fysikmotor samt diverse tillspetsningar och add-ons i karriärläget. Så de två sakerna var vad alla fan boys väntade otåligt på att få utforska. Förutom jag då. Under min blåvita korkek är det största ögonblicket med ett nytt Fifa alltid första gången jag går igenom truppen och tar ut min första startelva. Förändringar sedan senast? Hur ser nyförvärven ut? Vem har blivit bättre och vem har blivit sämre? Vilka juniorer har plockats upp? Hur ska innermittfältet formeras? Vem ska slå frisparkarna? Sådana saker.

Som framgår av ingressen ovan har alltså  truppens stats (som det heter på TV-spelslingo) försämrats en aning sedan senast. No surprises there, really. På graderingsskalan 0,5 till 5 stjärnor ligger IFK Göteborgs totalbetyg på 2,5 – samma stjärnantal som Djurgården, Malmö och Häcken. Tre allsvenska klubbar har tilldelats en 3:a: Helsingborg, Elfsborg och Solna. Resten ligger på antingen 2 eller 1,5. Exakt hur stjärnantalet bestäms är lite oklart, men på något sätt baseras det på ett medeltal av de individuella spelarnas totalstats över lagets startelva och bänk, med startelvan något tyngre viktad. 

Allansson i trångmål, uppvaktad av Hysén och Valgardsson.
De individuella spelarna betygsätts från 1 till 99 på en mängd olika parametrar, så som snabbhet, kortpassningsspel, brytsäkerhet, avslut, huvudspel, etcetera. (Det är alltså riktiga scouter med bra koll på Allsvenskan som sätter de här betygen, inte någon finnig programmerare i Kanada.) En spelares totalbetyg i spelet baseras sedan på medelvärdet av de egenskaper som anses relevanta för den position han spelar. Det är alltså viktigare för en mittbacks totalbetyg att han är bra på att glidtackla än att han kan dribbla. 

Med det sagt, låt oss ta en titt på den blåvita truppen. Den vänstra siffran är spelarens totalbetyg i Fifa 13 och den inom parentes betyget från Fifa 12. Pilarna till vänster om betyget visar om spelaren blivit bättre eller sämre sedan senast det begav sig. För vissa spelare saknas totalbetyg från förra spelet. Det beror helt enkelt på att de inte var med. Okay, here it goes:
 



Så högt har Stiller aldrig hoppat.
Vi ser alltså att hela tolv spelare fått sina stats nerfade, medan endast tre – JJ, Stiller och Bärkroth – blivit bättre. Flera spelare har dessutom försämrats avsevärt (Gerzic -7, Haglund -5; Waehler, Allansson och Emil -4) medan de tre förbättringarna (Stiller +3, JJ och Bärkroth +1) är rätt marginella. Laget har helt enkelt på det stora hela blivit sämre.

Farnerud drar till på volley. Inte över faktiskt.
On a more positive note så har EA plockat upp ett gäng talanger som breddar den rekordtunna truppen från förra spelet. Med tanke på att de är typ sju år gamla och i princip helt oprövade så är det naturligt att de inte tilldelats några toppbetyg. Dock verkar åtminstone både Moberg och Azulay (har inte testat de andra så mycket än) utvecklas i en rasande takt om man låter dem spela i karriärläget, så dem tycks ovan nämna scouter ha stor tilltro till.

Det är även glädjande att Tobbe trots sin tunga svacka fortfarande anses vara en av Allsvenskans bästa spelare. Det är bara Celso Borges, Pär Hansson, Anders Svensson (samtliga med 74) och Nikola Djurdjic (73) i hela serien som har högre totalbetyg. 

Det var väl det om den saken... Så hur tänkte jag när jag gick loss på de här nörderierna? Hur många BaraBen-läsare bryr sig ett skit om TV-spel när det finns en riktig säsong där ute i den riktiga världen som faktiskt fortfarande riskerar att sluta i katastrof? Ja, jag tänkte väl tre saker egentligen:

Mål! Bjärsmyr!
 1. Att det är intressant, oavsett om man är intresserad av TV-spel eller inte, att se hur kunniga, neutrala betraktare bedömer de blåvita spelarna. 

2. Att inlägget åtminstone kommer vara läsvärt majoriteten av vår blåvita A-trupp, som ju enligt uppgift ska lägga en hel del tid på just Fifa mellan träningarna.

3. Att jag alltid velat skriva något så nördigt att det får Nöjesguiden-redaktionen att framstå som fullt normala, coola ickefrimärkssamlare. Jag tror jag kan ha lyckats.


Mot 3 stjärnor på Fifa 14!




JUST DET JA: Om det är någon som vill spela är det bara att hojta till! Lämna din gamertag (yes, jag kör 360) i kommentarfältet eller @:a mig på Twitter så styr vi upp några matcher. Det gäller dig också, Robin Söder. Inga Barca-fjanterier eller liknande bara. Själv spelar jag alltid med Blåvitt. Känner du likadant får vi väl köra A- mot B-laget.