2014/07/05

Dags för straffträning, Stahre!

Jag anser mig vara realist, men många av mina blåvita vänner skulle nog hellre kalla mig pessimist. När motståndet i Q1 var klart var jag skeptisk. Jag varnade till och med i min bloggpost för att vi skulle åka ner till Luxemburg med ett kryss, och som ni alla vet var det precis vad som hände. Innan matchen hade jag dock blivit med-dragen i en positiv anda. Mina vänner Feldgrau och Sandsäter lovade dyrt och heligt.
“Vi vinner, de här är SÄMRE än Brommapojkarna”
“Jag lovar dig till 95% att vi vinner”.
Jag skall ALDRIG låta mig ryckas med i dessa positiva tongångar igen!

Så till själva matchen. Varför förlorar vi?
En sak skall vi ha väldigt klart för oss. IFK Göteborg har ingen DÅLIG trupp, med allsvenska mått mätt. Med det spelarmaterial vi har skall vilken rutinerad tränare som helst lyckas spela hem den här matchen i första halvlek. Under våren har det från hyllningskören förekommit följande ursäkter i olika tappningar, alltid med samma Bagdad Bob-anda:
“Det lossnar snart”
“Vi hade otur, vi hade ju lägena”
“Vi är fortfarande obesegrade”
“Vi har skador”
“Vi hade domaren emot oss, vi gjorde en bra match”

Handen på hjärtat. NÄR den här säsongen såg du IFK Göteborg spela 90 Minuter BRA fotboll?
Jag kan iallafall säga när jag såg de spela sina 90 sämsta minuter fotboll, det var igår. Mot ett lag som alltså anses vara “sämre än Brommapojkarna”. Det säger en del.

Det får vara slut på det här nu. Den som inte såg att gårdagens match föll på dåligt ledarskap måste vara blind. Jag brukar vara den siste som ropar på tränarbyte, men nu är det dags!
Stahre har gjort sitt, och den åsikten har jag baserat på följande:
- Man går ut och säger att man “gör en bra match” vid flera kryss-matcher
- Man kör på en spelidé(eller finns det ens någon?) som varken genererar chanser eller mål
- Man låter hungriga och talangfulla spelare sitta på bänken trots att startelvan inte presterar
- Man vågar inte avvika från planen. Finns det ens någon plan-b när spelet låser sig?
Det vore ett jävla mirakel om vi tog ens en poäng mot Helsingborg på söndag. Räkna med torsk i den matchen på en gång. När det gäller returmötet mot Luxarna skall vi vara glada om vi lyckas göra mål på 90minuter.


Hade jag varit Stahre hade jag nog fan kastat in lite straffträning de närmaste dagarna!