2013/08/26

Hallå där...

...Jonas Eriksson, fotbollsdomare som dömde den allsvenska toppmatchen mellan Malmö FF och IFK Göteborg igår. 



Hur är läget så här dagen efter?
– Jodå, det är bara fint. Lite stel i kroppen och så som alltid efter match, men annars är det bra.

Vad du tyckte om matchen?
– En mycket bra allsvensk fotbollsmatch med härlig inramning, högt tempo, fina individuella prestationer och rätt lag som vann.

Och din egen insats?
– Tja, inte min bästa match direkt, men jag är nöjd. Jag utmärkte mig ju inte på samma sätt som senast jag dömde Blåvitt, mot Helsingborg för några veckor sedan, men allt som allt ändå en klart godkänd insats.

Utmärkte dig? Hur menar du nu?
– Ja, alltså, Malmö gjorde det bra själva så det behövdes ju inte. Det är klart, det var väl lite smågrejer – Johanssons armbåge på Alvbåge, straffen Haglund skulle ha haft, Janssons tjuvknep och lite annat – men på det stora hela var det en rätt lugn kväll. Och så gav jag ju bort frisparken som ledde till 1–1 också. Den höll jag nästan på att glömma. Den var väl lite utmärkande i och för sig.

Vänta lite nu... Menar du att avsiktligt dömer mot IFK Göteborg?
– Nej, så skulle jag inte välja att uttrycka mig. Min avsikt är alltid att ta rätt domslut.

Men du rabblade ju precis upp situationer där du dömt fel med flit?
– FEL?! Jonas Eriksson dömer aldrig fel! Han dömer exakt det han avser!

Okej... Och det du avser döma är aldrig någonsin fel?
– Nej.

Inte ens när avsikten är partisk?
- Nej.

Så vad är fel?
– Att inte döma som Jonas Eriksson.

Och rätt är alltså...?
– Att döma som Jonas Eriksson.

Du inser hur kontroversiellt det här är va?
– Jonas Eriksson.

Eh, okej?
– Jonas Eriksson.

Det är nog dags att vi avslutar den här intervjun.
– Jonas Eriksson.

En sista fråga bara: Vilka tror du tar hem guldet i höst?
– Jonas Eriksson.