På gång


måndag 28 juli 2014

Word of mouth - varumärkesvård

MARKETING. De flesta, inklusive undertecknad, som arbetar med marknadsföring och försäljning av ett större varumärke i någon form, känner till begreppen "Word of mouth" och "Buzz marketing". Arbetar man inte med varumärkesvård dagligen så rekommenderar jag att man snabbt tar och googlar dessa två begrepp för en fördjupad insikt i ämnet jag nedan skall ta upp.


På svenska brukar man i stället prata om "mun till mun-marknadsföring" och vetskapen om att detta utgör ett utav de viktigaste och mest kostnadseffektiva marknadsföringsverktygen gör att företag världen över inte sällan går över lik för att upprätthålla en positiv bild av det varumärke man saluför. Vad konsumenter tycker och tänker om ett visst varumärke har en enorm inverkan på den försäljning som sker med varumärket som dragplåster. Att värna om varumärket är en viktig del av det dagliga branding-arbetet för en marknadsorganisation. Marknadsorganisationen har som yttersta ansvar att försälja och i övrigt tillvarata företagets intresse med hjälp av varumärket.


För att mitt resonemang här skall få något fäste i den blåvita supporterskaran förenklas det något här och nu, men visst är det så att vi supportrar många gånger pratar om att "vi är klubben". Vi anser oss själva ha rättigheter vad gäller beteendet på läktaren. Vi anser oss själva också ha rätten att skriva på föreningens officiella Facebook-sida att Robin Söder är "värdelös", "usel" och att "han inte har gjort en enda bra insats sedan 2009". Om det ligger någon som helst relevans i denna kritik tänker jag i detta inlägg inte beröra alls, utan snarare konstatera att om, och jag väljer att understryka OM, vi supportrar utgör hjärtat i klubben... OM vi anser oss stå överst i hierarkin bland de som skall bestämma i och kring IFK Göteborg, borde vi inte också då se oss som en del av den marknadsorganisation som Andrej Häggblad idag basar över?


Borde inte vi likt vilken annan marknadsorganisation som helst finna ett intresse i maximal utdelning för det vackraste av varumärken, IFK Göteborg? Borde vi inte rannsaka oss själva ibland? Borde vi inte stanna upp och faktiskt bara inse att det språket vi inte sällan använder när vi pratar om IFK Göteborg, det språket vi ibland använder i dialog med varandra och det språket vi använder när vi pratar om våra egna spelare på nätet, på gator och torg och i övrigt på sociala medier, faktiskt skadar vårt varumärke, IFK Göteborg? Vågar vi stanna upp och rannsaka oss själva? För ja, det är dags att stanna upp nu. Vad håller vi på med egentligen?


Jag har under en tid studerat det blåvita tonläget på Twitter, på Facebook och på stan och i ärlighetens namn - "Word of mouth" är inte till vår fördel just nu. Med den virala effekten på sociala medier vi just nu upplever har innebörden av vad som skrivs och delas, skrivs och delas, och skrivs och delas blivit ännu större och ännu viktigare.


Jag är övertygad om att en nyhet som gillats/delats över femhundra gånger, som vår senaste reklam för matchen mot Rio Ave, tas emot mycket bättre av nya läsare och potentiella Gamla Ullevi-besökare om vi helt enkelt låter bli att skriva osammanhängande hat-haranger av ord riktade mot Robin Söder i kommentarsfältet till denna reklamannons. Utan allt detta interna hat, och utan all intern kritik så hade en sådan nyhet på sikt kunnat innebära precis den succé för publiksiffran som vi vill att den skall göra. Det är vi supportrar som avgör nu. Det är vår uppgift att agera marknadsorganisation. Det är vår uppgift att få det finaste av varumärken, IFK Göteborg, på fötter igen. Just nu finns det ingen annan gruppering än vi själva, vi supportrar, som smutskastar varumärket lika mycket som vi gör. Effekten av hur vi behandlar varumärket är knappt mätbart, men att det har stor effekt är jag säker på. Hur rimmar det egentligen med vår vilja att utgöra klubben? Inte förrän man lever upp till sina skyldigheter kan man komma och tala om rättigheter...tycker jag.


Förstå mig rätt här. Jag är inte ute efter att ni inte skall tycka och tänka om Blåvitt, för det ska ni göra, men ni måste göra det med även insikten att de ni vill locka till arenan kan vara just de som läser er hatkommentar om Robin Söder på Facebook-sidan ni genom att kommentera just delat. Det är så det fungerar. Det ni säger och skriver om IFK Göteborg, spelarna, arenan eller medarbetarna på Kamratgården avspeglas i vad andra tycker och tänker om IFK Göteborg, spelarna, arenan eller medarbetarna på Kamratgården. Och vad andra tycker och tänker om IFK Göteborg kan som ni inser om ni googlat "Word of mouth" innebära att snöbollen är i rullning. Snöbollar av 2014 års modell i rullning växer dessutom oerhört snabbt. Svårare än såhär är det inte; Word of mouth.


Nu till en uppmaning, och till något vi kan kalla för ett upprop på inte minst sociala medier. Låt oss alla tänka oss för en extra gång innan vi kritiserar någon internt. Ibland kanske det anses befogat, men gör det med finess i stället för att basunera ut det på internet. En del av den kamratanda vi ibland brukar hänvisa till står för just det här - respekten för andra änglar och varumärket IFK Göteborg. Vi skall uppträda med värdighet och med respekt för det varumärket vi ämnar vårda, IFK Göteborg. Vi skall respektera varandra och vi bör rannsaka oss själva. Försök ställa er frågan innan ni agerar: -"Om jag agerar på detta viset, bidrar jag då till att stärka IFK Göteborgs varumärke?"


Om vi alla tänker lite extra på detta och försöker hänvisa till en trevligare samtalston på internet, på läktarna och på gator och torg så är jag säker på att det kommer få effekt på publiksiffror vi idag inte sällan är kritiska till. Låt oss inse att detta också ta tid. Låt oss arbeta tillsammans i denna fråga. Vi är IFK Göteborg, och vi är Sveriges stoltaste förening. Det är såhär det fungerar, Word of mouth.


Och nej, kära änglar, jag hävdar inte att Andrej Häggblad och hans gäng inte har något ansvar i denna fråga, men jag menar att vårt ansvar är detsamma. Vårt ansvar väger tyngre. Vad vi supportrar som gruppering kan åstadkomma väger mycket tyngre än vad en traditionell marknadsorganisation begränsad av en stram budget kan åstadkomma. Vi är IFK Göteborg. Tillsammans kan vi göra skillnad.