2014/10/13

Vilka förtjänar att tackas lite extra?


Säsongen 2014 lider mot sitt slut. I mitt tycke en ganska märklig säsong, på flera sätt. En sak som kan komma att bli ett bestående minne av detta år, är antalet spelare som gör sin sista säsong i klubben. Vi har Ludde som gör sin första och sista säsong( bortsett från ett skadeförstört fjolår). Vi har Jakob som gör sin åttonde och med all sannolikhet, sista säsong. Vi har Hjalmar som gör sin trettonde(!) och eventuellt sista säsong. Ludwig, Kjetil och Hampus Zackrisson vet vi till 100 % kommer att lämna efter sista matchen. Om jag får spekulera tror jag tyvärr att dem är ganska långt ifrån ensamma om det.

 Jakob Johansson, Phillip Haglund, May Mahlangu, Hjalmar Jonsson och Marcus Sandberg. Det är spelarna vars kontrakt går ut efter säsongen, som vi inte vet hur det kommer att bli med. Dessutom  är det högst oklart huruvida de köpoptioner som finns inkluderade i låneavtalen med Fiorentina och Vålerenga, gällande Kenneth Zohore och Diego Calvo, kommer att utnyttjas. Lägg dessutom till att Lasse Vibe troligtvis kommer att bli såld. Det börjar i alla fall jag bli helt övertygad om. Det ska sägas att jag inte har något som styrker det. Inget som inte alla vet. Min övertygelse grundar sig snarare i logik. Typ, minst 20 mål i Allsvenskan med mera..

Till det inlägget faktiskt skulle handla om då. Vilka av dessa spelare är värda en fin ”avtackning”? Och med avtackning menar jag, lite extra hyllningar från oss fans. Något i stil med det som till exempel Stefan Selakovic, Ragnar Sigurdsson och Pontus Wernbloom fick, i samband med sina sista matcher för klubben. Den första tanken som kommer upp är ju såklart Hjalmar Jonsson. Något som har diskuterats i bland annat #BBpodd om jag inte minns helt fel. Hur tackar man en spelare efter tretton trogna år? Efter många år där han varit långt ifrån en hyllad hjälte. Hjalles prestation är nästan omöjlig att prata om. Jag hoppas och tror att den dagen han tackas, av oss supportrar, oavsett när det blir, blir riktigt häftig på alla sätt och vis.

Jag tänkte faktiskt lämna Hjalmar där. Även om hela inlägget skulle kunna/borde(?) handla om Hjalle och hur han bör tackas. Det sista ordet lär vara långt ifrån sagt - gällande det.  Vad jag tycker är intressant är de som är lite mindre självklara. Där det finns två läger bland oss blåvita. Jakob Johansson, årets ärkeängel 2012 m.m. Där borde det väl inte vara något snack. Eller ? Jag menar om han lämnar gör han det ju ändå som Bosman, Vilket sällan är populärt. Samtidigt kan man tycka att efter allt ”Jake” gjort för Blåvitt har han rätt att lämna på ett lite ”svinigt ” sätt utan att få någon smutsig stämpel. Vad tycker ni? om vi den 1/11, när säsongens sista match spelas, vet att Jakob lämnar, hur mycket utrymme bör det få ? Personligen tycker jag inte att det är självklart.

Och vad sägs om Ludde? Jag tror mig veta att de flesta(i alla fall många) hyser ett litet agg mot Ludde och hans övergång. Jag är inte heller överlycklig över att vi tappar Ludde. Några saker sticker lite i ögonen. Att han lämnar för en annan Skandinavisk klubb är det som stör mig mer än något annat. Där ser jag det dock inte som så mycket att klandra Ludwig för. FCK är tyvärr ett steg i rätt riktning. Vilket suger att behöva konstatera. I Blåvitt har vi skyhöga förhoppningar och mål. Att en av våra mest talangfulla spelare lämnar för en annan Skandinavisk klubb är inget annat än blytungt. Något som jag egentligen tycker blev lite överdrivet, men som var riktigt onödigt är att han valde att posera på bild med en FCK-tröja när mer än halva Allsvenskan återstod. Trots detta kan jag inte låta bli att tycka att han inte har gjort något jättefel. Han valde Blåvitt före andra storklubbar, vilket vi får uppskatta. Han bidrog med stabilt vänsterbacksspel och runt 10 millar i kassan. Förstår inte riktigt det ”Luddehat” som uppstod när det stod klart att han kommer att lämna klubben. Att Ludde ska få någon jätteuppmärksamhet i samband med sin sista Blåvitt-match är nog ganska uteslutet. Men att det skriks och klappas, lite extra högt när hans namn ropas upp inför matchen ser jag som rimligt. Något i den stilen i alla fall. Burop eller liknande skulle göra mig riktigt upprörd.

Jag bryter nu ett litet löfte, och smyger in på Hjalmar igen. För en sak är jag säker på att jag tycker. Om klubben offentliggör att Halmstad hemma, blir Hjalles sista match i IFK Göteborg. Då ska allt annat komma i andra, tredje eller sjunde hand! Någonstans är det ett sätt för oss supportrar att visa de andra spelarna vad ett idag sällsynt ord, som lojalitet är värt. Den dagen Hjalmar gör sin sista match i klubben, oavsett när det blir, ska han hyllas hela natten lång!

Kjetil då?!? Höll nästan på att glömma honom. Han ska såklart hyllas, han med. Årets sista omgång kan bli ett jäkla kalas. Uteblivet SM-guld till trots. Jag står dock fast vid att inget får ske på bekostnad av ett eventuellt avtackande av Kung-Hjalmar.

Vad tycker ni änglar? Vilka förtjänar att tackas av? Och Hur?