2013/09/15

Matchtankar - Sella borta, 15/9

ANALYS. En måstematch i mängden. Igen. Jag hade i princip skrivit klart västvärldens längsta och syrligaste gnällkrönika. Jag hade letat i ordböcker efter synonymer till långsam. Jag hade skrikit tusentals icke rumsrena ord inombords och förbannat blåvitts ickeförmåga att föra en match. Sen förlöste han mig. Lelle Sam-salabim. Oj. Tre blytunga.

Sen kom insikten tillbaka när glädjen lättat något. Lyckan över tre poäng kvarstår givetvis, glädjen över att vinna en skitmatch syns i tabellen och flyttar allt fokus till ajk hemma. Helt klart. Men. Håll i er nu, alla menlösa jasägare som lackar på att man ställer höga krav, alla ni som inte verkar ha särdeles höga förväntningar på ett blåvitt i guldstrid. Själv har jag det. Varje match. Varje träning. I varje uttalande och varje sekund, för den delen. Håll i er nu.

Detta var en match som kan gå till historien som en av de sämsta insatserna sedan, ptja? säg valfri match där vi måste vara ett förande lag mot ett icketempohållande med lågt sittande rövförsvar. Hur som helst. Det var ingen bra match. Inte någonstans. Att varje passning verkar ta 5 sekunder att tänka ut. Att varje passning tar 5 sekunder att genomföra i huvud och kropp, samt att varje jävla förbannad passning tar 5 sekunder att komma fram till en medspelare (i bästa fall). Det är inte bra.

Att vi inte klarar av att spela med tempo när vi möter ett lag vars enda och främsta uppgift är att döda detsamma är inget annat än bedrövligt. Visst, det är ett blåvitt vi känner igen på senare år, men det är inte ett blåvitt som direkt är att räkna med i en guldstrid, eller? Jag vetefan. Klart att brottarfotbollen är bra och resultatgivande när man faktiskt spelar brottarfotboll. Det gjorde inte vi idag. Det gjorde Sellas gubbar. Å andra sidan vann inte HBK. Det gjorde vi.

I sammanhanget verkar det inte finnas något som heter "spela rolig fotboll". Inte i min bok i alla fall. Eller, klart att det finns. Att vinna är roligt. Oavsett hur det ser ut. Idag var vi ändock nära att inte vinna och det samtligt såg för jävligt ut. Äh, jag vetefan var jag vill komma. Matchen var helt bedrövlig från blåvitts sida. En fiaskouppvisning i bolltempo. Ett bedrövligt dåligt passningsspel. Lite halvsnurrigt i både offensivt och defensivt straffområde. Ingen match där spelet sätter skräck i våra guldstridsmotståndare. Men likt förbannat. 3 poäng.

Blytungt.

Några korta från matchen då.

+ SAM LARSSON.
+ 3 poäng.
+ Inga skador.
+ Inga kort.

- SÖLIGHETEN! Skjut Vibe, för i helvete. Släpp bollen Sobra. Rör på benen Adam.
- Någon som brann för uppgiften? Njae, kanske, men det syntes inte.
- Våldsamt nära kryss.

Nu hoppas vi för enda gången på Häcken. Detta sketlag som i detta nu tappade in ett mål från ärkeäcklet Peter Larsson, och någon minut senare släppte in ytterligare ett. Häcken kan man nog inte lita på ändå. Kalmar dock. Fint det.

Köp biljetter till ajk hemma nu för i helvete. Mot guldet!