2013/01/12

TV-matcher en publikdödare?

TVRÄTTIGHETER På DN’s hemsida publicerades idag en intervju med HV71’s ordförande Hans-Göran Frick. Han ger sin bild av hur rättighetspengarna till klubbarna borde öka. Även om det i det här fallet är hockey det handlar om så är min gissning att det ser ut på ett liknande sätt i fotbollen. Det Hans-Göran Frick anser är att det publiktapp som elitserien upplevt beror på konkurrensen ifrån TV-matcherna. Att folk väljer att sitta hemma och se matcherna. 

Att man gör det skulle alltså bero på att tv-produktionerna blir bättre och att det är för billigt. En match kostar 159 kronor att beställa hem. Är man, som nämns i artikeln, fyra personer så blir det ungefär 40 kronor per person. Han vill att det skall kosta som att gå på bio. Det vill säga kring 100:-/person. Hur han tänkt att man ska mäta hur många som sitter framför samma tv det vet jag inte. Men om vi fortsätter tänka att man är fyra personer, så ska en match alltså kosta 400:-. 

Att Hans-Göran Frick vill att priserna skall höjas beror alltså på att produktionerna blivit bättre. Man får i olika reportage följa med in i omklädningsrummet, man får längre intervjuer med spelarna och man får ta del av material man inte får om man är på plats. Det är klart att tv-produktionen försöker skapa ett mervärde för sina kunder. Här har klubbarna alltså varit för dåliga för att ta betalt, man har inte ökat priset när man ökat sin egen närvaro. 

Vill man kunna se samtliga matcher från elitserien får man ha ett kanalpaket som kostar 399:- per månad. Det är dryga fem tusen per år. Det samma gäller om man vill se allsvenskan. Har man två lag man följer, ett i hockey och ett i fotboll, så lägger man alltså dryga 2500 kronor per lag och år. Om man nu inte ser matcher på plats. 

Jämfört med vad det kostar att vara på plats så är det rent ekonomiskt billigare. Men sett till vad man får när man är på plats så är det något mer. Något som inte kan köpas för pengar. Det är på plats som den riktiga passionen skapas. Det är ett värde som tv-produktionen inte kan konkurrera med. 

Skulle priserna för rättigheterna öka skulle priset för slutkund garanterat göra det samma. I förlängningen tror jag att minskad möjlighet att följa sitt favoritlag även på bortaplan gör att intresset även på hemmaplan minskar. 

Därför borde nog klubbchefer, ordförander, marknadsansvariga och så vidare se sig själva i spegeln och se hu man kan förbättra sina egna arrangemang för att öka intresset innan man börjar skylla på tv-produktioner. Det är på plats på arernorna som den riktiga passionen skapas. Kvalitén på fotbollen måste höjas, samtidigt som priserna sänks. Den supporterskara man redan har, som redan går på matcherna den kommer att finnas kvar. Men att dessa personer skall kunna få med sig en kompis, få denne att betala ~200 kronor och sedan får se en riktig skitmatch. 

Så att skylla på tv-matcher är att göra det enkelt för sig. Se till vad du/ni själva kan förbättra istället! Se till att öka mervärdet av att vara på plats istället. Det är inte enbart det ekonomiska som gör att folk stannar hemma. Det finns rum för mycket förbättringar, se till att detta utnyttjas fullt ut innan man börjar skylla ifrån sig.