2013/06/01

Matchtankar Öster Borta

MATCHTANKAR. "Där rök säsongen på en minut" sa Disco till mig när vi såg hur Hysén låg på marken och kved, och Bjärsa redan fått kliva av. Förhoppningsvis är det inte så illa, även om det inte såg ett dugg jävla bra ut under resten av matchen.
"Åkte till fel fotbollsmatch, såg inte Blåvitt någonstans" skrev Feldgrau på facebook. En klockren beskrivning. För vart var änglarna igår egentligen?

Den första halvleken var nog den sämsta jag sett IFK spela på mycket länge. Man skapar defintivt ingenting, även om inte Öster kommer till några farligare lägen heller. Det mest intressanta under första halvlek var väl att man fick lära sig nya saker om SvFFs regelbok. Det går tydligen att kalla in en utvisad spelare och ta tillbaka ett gult kort mitt under pågående match, om någon av de assisterande domarna säger att man begått ett misstag.

Det är sjukt pinsamt att domarna nu börjar känna sig så osäkra på deras domslut att de nu hellre lägger över ansvaret på sina assisterande. Försvaren blir ju så löjligt enkelt i efterhand: "Jag litar på mina assisterande, gör de misstag är det upp till de." I det här fallet står domaren dessutom precis vid situationen. Det här är så fruktansvärt pinsamt. Eftersom man dessutom känner SvFF vet man allt för väl vad som kommer att hända. Lerjéus kommer givetvis döma i nästa omgång igen, utan att det blir några konsekvenser.

Men den här matchen handlar fortfarande inte om inkompetens från domarteamet. Den handlar om ett tandlöst blåvitt som under 90 minuter skapar kanske 2 halvchanser. Den handlar om en Sobralense som trixar bort sig själv och tappar boll gång på gång. Den handlar om ett sjukt dåligt försvars-spel vid 1-0 och hur mycket jag än älskar Alvbåge så känns det väl som att han kanske borde varit på 2-0 bollen?

Något man dock bör komma ihåg är att det egentligen inte är konstigt att vi tillslut förlorar en match. Spelet de senaste matcherna har varit långt ifrån glänsande. Kollar man på facit vann vi senast mot Kalmar hemma. Efter det har vi kryssat mot Gefle och (om än vinst på straffar) även kryssat mot Djurgården. Två matcher som vi egentligen bör ta hem på pappret.

Jag hoppas dock att det här var en tillfällig svacka. Jag hoppas att Bjärsmyr är tillbaka inom kort. Och jag hoppas att laget kan spela ihop sig och komma igen efter en jävligt välbehövd vila!