2013/05/02

Vila i frid, Ivan Turina

ALLVAR. En människa gick bort tidigt i morse. En av allsvenskan allra främsta målvakter. En AIK:are, en fiende. Men också någons lagkamrat, någons idol, någons vän, någons man, någons son, någons pappa. 

Jag kände inte Ivan och varje gång jag såg honom spela fotboll önskade jag honom all motgång. Då ville jag att han skulle misslyckas. Nu när han verkligen har det – misslyckats, om man ens kan kalla det  så – så vet jag inte vad jag ska säga. Och även om jag visste skulle jag nog inte kunna uttrycka det ordentligt.

Men jag försöker ändå få fram något, även om det bara blir en innehållslös standardfras:


 Vila i frid, Ivan Turina.
Och jag beklagar verkligen er sorg, 
alla ni som förlorat en människa.


Måndagens match på Kompisvallen hamnar ju, i den mån den ens kommer spelas, genast i ett helt annat ljus. Här har man suttit och raljerat till leda över namnet på arenan och över stora stygga Black Army som plötsligt tvingats bli snälla. Ironiskt som fan. Nu hoppas jag inget annat än att matchen blir just snäll – en uppvisning i kamratskap, sympati och ömsesidig respekt. Trots att det är AIK vi möter.

Är ni med mig på det?


@johannerman