2014/05/07

Startelvan mot Gefle



Jisses. Det var längesedan vi hördes i skrift. Jag har liksom inte haft något att säga. Visst, jag skulle kunna ha lagt energi på att Sam Larsson lyfte ett finger mot sina läppar och försökte tysta ned sin egen publik i samband med den senaste matchen mot Elfsborg, men jag orkar liksom inte. Jag orkar inte lägga negativ energi på en negativ handling som utfördes i stundens hetta av en spelare som var negativ över ett slutresultat. Vi gör alla dumma saker.
Fokus är flyttad till morgondagens match. Gefle borta. Ångest. 

Om jag fick formera laget helt fritt skulle vi ha spelat med en 4-2-3-1-uppställning, för längesedan.
Jag vet, det är orimligt att komma med en sådan sak en dag innan match, men vad spelar det för roll. Den enda gång Stahre lyssnat på mig var när jag rekommenderade dressing till hans sallad. 

Därför blir min drömelva; 

Sandberg

Adam - Bjärs - Kjetil - Ludde

Gurra   -    Jakob

Söder     -    May    -      Sam

  Mané

Hur jag tänker? 
I ett 4-2-3-1 börjar den defensiva pressen högt och mittkanternas roll är att ligga utanför motståndaren i anfallet och på så sätt tvinga spelet in i mitten där både Gurra och Jakob väntar. 
Robin har fått mottaga mycket skit det sista. Vissa gånger med all rätt. Vad dock Robin gjort bra är att vinna boll på mittplan i uppspelsfasen, ofta för att passa hem eller fördela. Problemet är bara att det inte är hans uppgift. Robin är ingen yttermittfältare, men jag hade tyckte det varit intressant att se hur han agerar där i denna uppställning.
Vid behov av en än mer offensiv satsning kan vi lyfta ut Jakob för att spela i formation 4-1-4-1 där Bojanic kommer in och tillsammans med May styr innermittfältet .
Om vi dessutom ska lyfta långt och slå inlägg vore det ju roligt att ha en anfallare som faktiskt kan nicka in en boll, men även vinna boll och fördela efter uppspel. Därför känns Haglund som en given avbytare till Mané.

Så, hur hade du ställt upp din startelva?