2013/11/18

Tobias Hysén till Maccabi Haifa?

Det var vid lunchtid idag som fotbollskanalen.se kom med nyheten om att Tobias Hysén är nära en övergång till Israeliska Maccabi Haifa.
Klubben som slutade på andra plats i Israeliska Premier Leauge 2013 sägs nu ligga i förhandling med IFK Göteborg. Håkan Mild kommenterar det hela från en brassestol någonstans i världen;




- Alla våra spelare är till salu och vi har alltid en dialog med spelarna. Om spelaren vill i väg och det är bra för oss så stoppar inte vi någon, säger Håkan Mild till fotbollskanalen.se


Tobias har tidigare öppnat för en flytt till utlandet om "rätt anbud kommer", vilket kort och gott betyder;
- "Om de pyntar jävligt bra."
Samtidigt spekuleras det i olika köpsummor och en vanligt återkommande siffra
är fem-sex miljoner, eller som jag väljer att omvandla det - En Pär Ericsson. 

Jag hoppas för mitt liv att vi inte är och förhandlar i dessa regioner. Tobias må fylla 32 nästa år, men visar gång på gång vilken fotbollsspelare och karaktär han är. Med ett kontrakt över 2015 och en andraplats i skytteligan 2013 måste budet vara betydligt högre än så.
Som en av de mest välavlönade spelarna i Allsvenskan krävs därför något extra.
Frågan jag då ställer mig är;
 - Kan Israel verkligen erbjuda det, och vilken likvärdig eller bättre ersättare hittar vi för samma summa?

Förhoppningsvis är läget under kontroll. Håkan har gjort ett par tveksamma beslut förr, men inte slänger vi iväg vår profil och stjärna för Bjärsmyrs sign on-bonus?

Om så, väljer jag att citera min svåger som enligt sedvanlig ordning överreagerar med ord och lite verkstad så fort något oroligt händer krig hans älskade klubb;
"Säljer man Hysén för fem-sex miljoner ska jag fan sätta eld på KG"