2013/07/17

Gästkrönika - Nöjd med säsongen?

GÄSTKRÖNIKA. I dag välkomnar vi Jonas Morgård som serverar en oss en liten gästkrönika. Vill du delge dina åsikter eller tankar i form av ett kåseri, en krönika eller en analys? Maila oss din text eller din bild på:kontakt@baraben.com så kan den bli publicerad här - på Fotbollsgöteborgs största och bästa blogg!

Måndagen den 27:e maj ringde min väckarklocka 04:45. Det var oerhört enkelt att kliva upp och jag gjorde det dessutom med ett stort fånigt leende på läpparna. Den första vettiga tanke som formulerades i mitt huvud när jag stod i badrummet var: VI ÄR CUPMÄSTARE!!!

När jag körde de tre milen till jobbet gick jag igenom hela matchen i huvudet. Lägena, Tobbes mål, Söder som började glöda igen efter fyra år av skador och rehab, Jakob och Haglund som gjorde skäl för vårt nyvunna epitet ”brottarfotboll”, varför man spelade med öppet tak trots att det regnade osv. Men framförallt straffarna. Haglund, Bjärs (som slog en bra straff trots missen), Dyre och till sist Farneruds klockrena straff rätt upp i nättaket som skickade tusentals änglar på plats och tiotusentals änglar över hela landet rätt upp i den regniga stockholmshimlen.

När jag kom till jobbet fick jag enstaka gratulationer av intresserade arbetskamrater, diverse kommentarer i stil med ”om ni mött Peking hade ni inte haft en chans”. Jag skrattade lite lätt åt detta påstående och fortsatte att dricka mitt kaffe.

”-Är du nöjd med säsongen nu Jonas?” frågade en kollega.

”-Nej, nu ska vi ta SM-Guld” svarade jag snabbt.

Men tanken började växa inom mig och den har gnagt i mitt inre ända sen dess. Ponera att säsongen skulle vara slut nu, skulle jag vara nöjd?

Vi är Cupmästare, vi har tagit en topp-placering i allsvenskan, vi får spela kval till Europa League. Det är egentligen ingen dålig säsong, men är vi nöjda med detta? Betänk att vi har tre raka sjundeplatser och är mer eller mindre svältfödda på framgångar både i ligan och i Svenska Cupen.

Men idag, när jag är bitter efter det andra bottennappet mot ett bottenlag och det skadeläget i truppen känns det som en bragd att behålla en topp-placering i år. Så även om det inte blir något SM-Guld så kan jag inte säga att jag är missnöjd med säsongen.  

Vad känner du? Är du nöjd med säsongen?
//Jonas Morgård