2014/03/22

Från West Side Sirius Firm till Västra Sidan.

INFÖRINTERVJU. För många är Sirius en stjärna i rymden eller ett bandylag från Uppsala. För att nyansera bilden av våra kommande cupmotståndare tog jag kontakt med Oskar Bernövall, styrelsemedlem i Västra Sidans Supporterklubb. Här ger han sin bild av supporterkulturen kring Västra Sidan, om Sirius och en kommande resa mot Framsidan.

Änglarna har nyss fyllt 40 år och en bok om den blåvita supporterrörelsen i stort har också givits ut. Hur ser Västra Sidans historia ut?
Den vanligaste historieskrivningen är att Västra Sidan bildades 1997 av ett gäng punkare och hårdrockare som kallade sig West Side Sirius Firm. Det lätt anglofila namnet byttes dock relativt snabbt ut mot Västra Sidan, mest på grund av att de flesta i klacken bodde i de västra delarna av Uppsala. Idag har föreningen ca 200 medlemmar, och bär mycket av sin stolthet i en relativt unik sångrepertoar och att låta mycket, trots stundtals fattig uppslutning. Västra Sidan stöttar såväl fotbollslaget som bandylaget.

När jag flyttade till Uppsala uppfattade jag det ibland som om Sirius var en föreningen som var kvar i en skev bild av sig själv, från 70-talets glansdagar. Lite som den där om "a medium size dog with a big dog attitude". Börjar ni växa in i kostymen nu?
Visst vore det fint att växa in i en stor kostym, men kostymen från 70-talet var både slarvigt sydd och väldigt tidstypisk. IK Sirius bildades 1907 och har totalt 3 säsonger i Allsvenskan, så trots att Uppsala är Sveriges fjärde största stad så finns det ingen historisk logik i att drömma om att Sirius ska bli en storklubb. Däremot bär jag förhoppning om att det här lagbygget som pågått under två år i Norrettan, kan vara första sömmen på en ny kostym som till slut finns på bild i historieböckerna. Den Sirius-skepsis som finns i stora delar av gnäll-Uppsala tror jag mer har att göra med Sirius "Bid dog attitude" inom den lokala ungdomsfotbollen, än minnen från 70-talets storhetstid. Men det kanske också var din poäng.

Studenternas och Västra Sidan är ert hem. Nu "är det klart" att en ny arena ska byggas och ge plats åt 8000-10000 åskådare. Hur ser ni på den saken?
Vi är nog många som mest skrattar. Kommunen verkar lika förvirrad som alltid, och jag vågar inte sträcka mig längre än att jag hoppas det står en ny arena klar innan min död, och jag är 24 år och har planer på att leva ett fullångt liv. Men om det en vacker dag står en fotbollsarena i Uppsala hoppas jag den tar mellan 7000-10000 och att den har hur mycket ståplats som helst.

Nu väntar kvartsfinal mot IFK Göteborg i Svenska cupen. En buss rullar mot Sveriges framsida på söndag morgon. Hur ska ni göra för att synas och höras på Ullevi?
Vi ska göra vårt bästa för att både synas och höras, men att överrösta hemmapubliken blir så klart svårt, om vi inte krossar er på planen vill säga. Men några liter Kir samt ett gäng flaggor och banderoller kanske gör susen. Det ska bli hur kul som helst.

Sirius har över 30 tävlingsmatcher utan förlust. Hur bär man med sig det till Ullevi?
För att damma av en klyscha så ska ni så klart vinna nio av tio matcher. Det här blir vår första tävlingsmatch på gräs för säsongen och det gör det inte direkt lättare. Den här upplagan av Sirius gillar att spela fotboll längs marken och när  anfallaren Ante Björkebaum nu är skadad så saknas fysisk styrka framåt. Men vi har visat att vi kan rubba bra motstånd även innan i år, så lite hopp har jag.

Inför återkomsten i Superettan för Sirius; hur ser Västra Sidans framtidsplaner ut?
Det stora målet är att växa som klack. Och som en liten supporterförening tycker jag personligen att närvaron på borta- och hemmamatcher är viktigare än det visuella, även om jag gillar ett snyggt tifo. Men det jobbas på nya flaggor och vi har ett par killar som har ambitioner på den fronten.

Blåvitt inleder mot AIK Solna borta, och vad den matchen betyder för de blåvita behöver ingen närmare förklaring. Vilka lag är Sirius argaste antagonister, och vilka matcher drar mest publik?
Eftersom Sirius ofta spelat på låg nivå så är många av de historiska konkurrenterna väldigt lokala. För oss nutida supportrar är de två stora antagonisterna Enköpings SK och Västerås SK. Rivaliteter som sakta men säkert riskerar att dö ut när ESK ligger i Div.3 och VSK är kvar i Norrettan. Men det är helt klart så att de viktigaste matcherna för mig varje fotbolls- och bandysäsong är mot just VSK. Jag förstår att den här informationen kan vara jobbig för de Bajen-supportrar som gillar att säga "det här är ju årets match för dom" om varje motståndare de möter i Superettan, men för mig vore det hetare med en match mot Div.3-laget ESK. När det gäller publikmatcher drog matcherna mot Dalkurd och Nyköping ca 4000 säsongen som var, och för två år sedan kom drygt 5000 personer till den avgörande matchen mot Östersund. Uppsala gillar onekligen sina "finaler"!

Jag tackar Oskar för medverkan. Och se till att vara nere i tid, så ni inte missar den vackraste av inmarschlåtar, Snart skiner Poseidon! Med längtan i bröstet.