På gång


lördag 7 september 2013

Nej, Hockeyn kommer aldrig att bli större än Änglarna.

Krönika:
Om du tillhör den kategori människor som tillägnar osunt mycket tid åt sociala medier vet du redan vad denna krönika kommer att handla om. Väletablerade journalister från drakar såsom GP, Expressen och Aftonbladet har i samråd med Frölundas ledning (hävda inget annat) gjort det till en tävling att se om deras Indianer kan gå om IFK Göteborgs publiksnitt - mitt under guldstriden.
Självklart mäter vi mot den match som hade absolut minst antal besökare denna höst, nämligen Åtvidaberg hemma som mätte 7131 besökare.
En pinsam siffra i sig, absolut, men när rubriker som denna dyker upp börjar tålamodet tryta då deras patetiska försök mäter sig värre än om självaste Gais låg bakom kampanjen;


Vad som ej framkommer här, såvida du inte läser igenom hela artikeln är att Frölunda, till skillnad från Blåvitt mäter besökare per "såld biljett", och inte  per faktisk besökare genom snurrgrinden som IFK Göteborg. Således har Frölunda iår ALLTID minst 4000 personer på läktaren, även om den ekar tomt, ty det är antalet sålda årskort de lyckats kränga iväg. 4000 var siffran ja. 
Lägg då till de 2800 friplåtar som delades ut inför matchen - då är vi uppe i 6800 besökare, innan någon ens har hunnit sätta sin fot i Scandinavium. 
Att behöva ge bort närmare 3000 biljetter då ens största rival kommer på besök för att få publik skrämmer mig mer än den Gaismatte Frölundas marknadsavdelning försöker pyssla med. 

Med ett faktiskt publiksnitt på 10493 för Änglarna och ett hittepåsnitt på 8588 för klubbindianerna visar fotbollen än en gång att skridskofantasterna ligger i lä.


Fortsätt gärna promota ert lag, men försök aldrig göra det på IFK Göteborgs bekostnad igen. 
Hockeyn kommer aldrig att bli större än Änglarna.