2014/08/07

Malmös framgång - min ångest.

Det är väl kanske inte just framgången jag avundas egentligen.
Faktum är att den på sitt sätt är ganska gynnsam för Svensk fotboll. För oss. För IFK Göteborg.
Iom deras framgångsrika kval till CL är de nu klara för play-off. Något som ger Allsvenskan högre europaranking vilket på sikt ger oss fler platser i de internationella tävlingarna.
När Malmö nu (verkar) gå mot sitt andra SM-guld i rad sänder det dessutom rätt signaler till omvärlden. Ett lag i Allsvenskan kan vinna två år i rad. De blir per automatik inte av med varenda spelare i truppen så fort de får lyfta bucklan.

Jag avundas Malmö.
Jag avundas deras förmåga att sälja nyckelspelare och ändå klara av att gå mot nya segrar. Stora segrar.
Jag avundas deras förmåga att forma spelare efter deras egna förutsättningar - inte efter klubbens.
Jag avundas deras förmåga att fylla sin arena till bredden, trots att de får utländskt besök.
Jag avundas deras organisation, deras helhet och inte minst deras lagledning.
Jag avundas deras arena. Jag avundas deras marknadsavdelning. Jag avundas deras kapital.


Kära, älskade IFK Göteborg.
Ni får gärna visa mig att vi inte är långt efter. Idag. Ikväll. 
Kör över Rio Ave och intyga FIFA, era supportrar och svensk fotboll att Malmö FF inte är ensamma om kampen i Europa. Att IFK Göteborg fortfarande är att räkna med och att Allsvenskan är hetare än någonsin. Den peppen behöver ni lika mycket som vi.