2015/12/08

Militant Hjalmarist!

KÅSERI. Det finns få saker och frågor som upprör, splittrar och engagerar lika många blåvita supportrar som "bengaldebatten" och Hjalmar.
 
Det framgick inte minst av lite röj igår på twitter, en sömnig måndagskväll i en annars ganska trött silly season. Jag borde såklart inte vara förvånad, för, frågan gällande Hjalmars ytterligare ett år i blåvit tjänst i truppen engagerar och tudelar den blåvita massan. Med all rätt. Jag både håller med och förvånas över allas militanta åsikt i frågan. Eller ja, förvånas är väl kanske fel ord, men åtminstone förundras över hur en spelare kan få så många att säga så mycket.
 
Nu är det ju dessutom så, kära läsare, att tweeten nedan självklart mejslades ur den innersta hjärnbarken och knåpades ihop under flera timmar, allt för att provocera fram en debatt. Eller så skrevs den direkt när jag försökte läsa ikapp flödet. Skit samma, jag tänker inte förklara mig och be om ursäkt för att jag utan pardon kallade folk idioter. Eller okej då. Förlåt.
 
Däremot slog det mig, efter att Guld Alex citerade min tweet på hans Facebooksida, att jag såklart borde utveckla lite mer kring min syn på Hjalmars fortsättning i laget över 2016. Dessutom var det ju hundra år sedan jag skrev något på bloggen.
 
First things first. Med Hjalmar i en kontinuerlig startelva vinner vi inga guld. Så är det. Det såg vi inte minst i år och statistiken* ljuger inte. Inget som givetvis lastas på Hjalmar själv, och, han gjorde precis det som förväntades av honom de matcher han klev in i både Ronkens och Bjärsas absens. Eller, han kanske rentav gjorde mer än det som förväntades av honom, för visst gjorde han en av sina bästa säsonger hittills?
"Varför ska han då få ett år till? För lång och trogen tjänst?"
"Han borde ha lämnat för längesen!"
"Ge fan i att kalla mig idiot, idiot!"
 
Ungefär sådär lät det i många kommentarer efter mitt uttalande. Uppfriskande!
 
Så, några argument varför det var ett ypperligt att ge Hjalle ett år till (i synnerhet med anledning av rådande ansträngda ekonomiska läge och inte minst för att minimera omsättningen av spelare i truppen):
  • Han behövs i form av rutin och ryggrad för "de blåvita värdena" som givetvis är mer värt än regelbundna insatser i en startelva match efter match. Han bidrar garanterat med god representation/påminnelse av "den gamla skolan" gällande tjockmatteträning från Munkebäcksgymnasiet och kalla januaripass i isladan. Betydelsen av karaktär i vardagen, i träning och i det allmänna beteendet för vad det innebär att vara blåvit skojar man inte bort med 14 säsonger på kontot. Han vet vad som krävs.
  • Hjalmar Jonssons vänsterfot.
  • Han är en ypperlig länk mellan tränare/ledning och unga spelare.
  • Han är säkerligen dessutom bra mycket billigare än  en oprövad, eller för den delen random back. Han kan dessutom acceptera en plats på tredje- eller fjärdeval som mittback. Vilket kanske är det viktigaste. Att skicka in två nya mittbackar i Zalo och en annan som backup för Ronken och Bjärs är givetvis inget önskvärt i ett guldjagande lag. Tom då? Jo, där kan jag väl i och för sig hålla med. Men hur mycket mittback är Tom egentligen? Åtminstone i Jörgen med J's ögon?
  • Hjalmar Jonssons skägg.
  • Nej, Hjalmar ska inte starta om absolut nödvändigt. Men i organisation och trupp, där ska han absolut vara. Och som sagt, i det läge vi har idag är detta den bästa lösningen. Och ja, det finns poänger i att han kanske borde gett plats för någon annan under tre svåra sjundeplatsår, men det finns ingen anledning att älta vad som borde gjorts där och då. Nu är nu.
  • Kultbärare i Hjalle, Bjärs, Gurra, John, Seb och numer Emil behövs i dagens moderna fotboll. Så är det bara.
  • Det är Hjalmar Jonsson vi pratar om här.
Seså, fortsätt rasa på twitter och diskutera gärna i smågrupper i kommentarsfältet nedan. 
 
*12 insläppta på första 23 omgångarna. 10 insläppta på sista 7 omgångarna.
 

4 kommentarer:

  1. Jag förstår verkligen inte hur du, och alla andra underbarn på twitter och facebook kan referera till statistiken med "12 insläppta på första 23 omgångarna. 10 insläppta på sista 7 omgångarna". Under säsongen spelade Hjalmar 19(!) allsvenska matcher, och på något sett så har de senaste 7 omgångarna med 10 insläppta mål belastats på en enda mittback när det egentligen har varit helt horribla lagprestationer. Jag skulle vilja kalla alla idioter, men jag gör det inte. Ha de gött istället

    SvaraRadera
  2. Hjalle har ju för fan vart vår mest stabila centrala spelare. så länge han inte behöver röra sig för mycket i sidled så har han inte släppt en blick förbi sig ens. Jag lovar er att han leder varenda statistik på försvarssidan, och han har säkert också slagit bort minst antal passningar av hela vår defensiva linje. Plussa på hans rutin, och jämför hans lön med Rogge och Bjärs så är han en av mest givna i truppen 2016.

    SvaraRadera
  3. * Blåvitt har sagt att de vill ha Hjalmar kvar i klubben efter han lagt av att spela. Om han själv vill spela ett år till, ska vi verkligen tvinga bort honom från klubben under hans sista år som spelare för att sedan försöka locka tillbaka honom i en annan roll?
    Och vad är det som säger att detta året inte kommer fungera som ett förberedande år inför hans nya roll i klubben?

    * Jag och många med mig vill ha tillbaka spelare som Wernbloom, Wendt, Berg, Ragge och Hysén innan de lägger av. Vi kräver en lojalitet från spelare (Minns Jester Blomqvist) men kräver tydligen inte att vi som förening ska visa spelare som Hjalmar samma lojalitet när han vill spela sitt sista år? Jag förstår verkligen inte hur folk resonerar. Lojalitet går åt båda hållen, kom inte och kräv lojalitet från spelare om ni inte är beredda att visa dem samma sak.
    Hjalmar är och förblir Blåvit. Som sig bör.

    SvaraRadera
  4. Men va faan! Skit i Hjalle! Hallundan e tillbaka på BB!! Efterlängtat värre. ;-)

    Skämt åsido. Förstår verkligen inte hur man kan protestera mot att en sådan stomme ska få förlänga ytterligare ett år. För mig helt obegripligt.

    // Tian

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.