DEBATT En av våra deltagare i marknadsföringsförslag till Blåvitt- tävlingen med John Alvbåges signerade handskar som pris, Peter Mattsson, ansåg att ett förslag inte var tillräckligt. Istället formulerade han följande debattartikel kring hur han upplever marknadsföringen kring IFK Göteborg.
"I dagsläget är Göteborg en stad som andas fotboll. Även om Stockholmsmedia inte anammar detta, på grund av att det säljs fler lösnummer i de stora "hemmadistrikten". Göteborg som fotbolls-stad går således miste om mycket gratis PR.
I dagsläget pratas det om Djurgårdens "skrytbygge" på cirka 50 miljoner kronor, Jonevret ska försvara guldet, AIK är tillbaka i Allsvenskan, med mera, med mera.
Det som nämns om Göteborg, och då talar jag givetvis om IFK Göteborg, är de misstänkta skattebrotten. Ingenting om att tuppen består av många lovande talanger som faktiskt redan är rutinerade spelare.
Ingenting om de heta derbyna som i år är fler än på många år och som förhoppningsvis kan locka storpublik till Ullevi.
Så gott som ingenting nämns heller om de pågående planerna för den nya arenan. Istället för att gräma oss över Stockholmslagens gratis PR i media, så måste vi i Göteborg göra någonting åt det.
Alla Göteborgslagen i den högsta serien måste hjälpas åt att bygga upp en förväntning och längtan efter att gå på fotboll. Klimatet i dagsläget är trots allt ganska ljummet, förutom för oss fantaster som lusläser varenda supportersite dagligen på internet. Genom aggressivare marknadsföring under försäsongen från IFK Göteborgs sida så kommer man mer eller mindre tvinga in de andra lagen i sina egna marknadsföringskampanjer.
Att ha
http://www.ifkgoteborg.se/ som det enda mediet att nå ut till massorna med, är idag inte tillräckligt.
Givetvis är budgeten för marknadsföring begränsad, men IFK Göteborg måste synas i positiva sammanhang! Då är Göteborgs Posten ett utmärkt medium. Börja redan nu att annonsera om säsongskortens fördelar, som i år är fler än tidigare, men som tyvärr inte har gått ut till "de vanliga människorna" som vill gå på fotboll och få en helhetsupplevelse. Även den nystartade TV-kanalen i Göteborgsområdet, Kanal Lokal, kan vara ett bra sätt för IFK Göteborg att synas. Även om man inte når ut till samtliga invånare i Göteborg så kan det ändå bidra till att snacket kring IFK Göteborg kommer igång. Kanske en längre intervju med Håkan Mild och hans nya roll som sportchef, tankar om kommande säsong, funderingar kring nyförvärven med mera leder förhoppningsvis till artiklar i tidningarna och där av ett ökat intresse kring IFK Göteborg.
Vi vet ju alla att det inte krävs mycket för att GT ska skriva om IFK Göteborg, något som de tyvärr inte gör allt för ofta. TV4 kommer att/har börjat med lokala nyhetssändningar direkt efter Nyhetsmorgon på vardagar i Göteborgsregionen. Om man går den vägen tillsammans med de övriga lagen och får in sina tränare för en lättsam debatt om kommande säsong där, så når man ut till ett stort antal tittare och får förhoppningsvis igång en debatt kring Göteborgsfotbollen.
Vidare anser jag att IFK Göteborg har förbisett en stark målgrupp när det gäller marknadsföringen, nämligen studenterna. Chalmers Högskola och Göteborgs Universitet har i dagsläget 10 000-tals studenter, där ekonomin tyvärr är begränsad för de flesta. Som tur är drar Royal League igång strax efter det att terminen börjar. Då har studenten hunnit slå sig till ro över morgontidningen och ser till sin stora överraskning att studenter med giltigt Student- CSN- eller Mecenatkort får exempelvis 20% rabatt på IFK Göteborgs Royal League-matcher!
Att som student få göra något lite annorlunda som man inte är van vid och dessutom till rabatterat pris, lockar många. Man bryter vardagen lite, gör något som man vanligtvis inte gör, och som sagt, till en billigare penning. Vidare kan man införa Studentrabatter även på de allsvenska matcherna, men då kanske runt 10-15% på en viss sektion eller liknande. Detaljer kring erbjudandet kan ju diskuteras, men rabatten borde helt klart finnas där.
Så slutligen en kort sammanfattning; IFK Göteborg bör tillsammans med de övriga Göteborgsklubbarna få igång "draget" kring fotbollen. Detta genom individuell marknadsföring av de enskilda lagen, som senare mynnar ut i gemensamma kraftansträngningar inför stormatcherna. IFK Göteborg måste såväl hitta nya vägar ut i media som att bygga ut de redan befintliga vägarna. Genom att synas så visar man att man finns, och finns man så blir det automatisk samtal om laget, och det bidrar i sin tur till mer drag kring fotbollen. De nya vägarna är således TV, lokal-TV, Kanal Lokal, TV4s morgonsändning med Göteborgsanknytning. D
e gamla beprövade vägarna är Göteborgs-Posten och GT med annonser i stil med "
Här är årets spelschema. Klipp ut och sätt upp på kylskåpet! Kom in med annonsen till Supporter Shoppen så får du en kylskåpsmagnet" eller nåt i den stilen. Hitta nya målgrupper!
Studenterna är många, dom gör saker gemensamt men dom har begränsad ekonomi. En eller flera kampanjer riktade mot studenter innan säsongen drar igång är att föredra. Även om man inte gör stor vinst på studenterna så är det ju faktiskt så att folk drar folk. Vi ser alla fram emot ett trevligt fotbollsår med IFK Göteborg, med mycket folk, publikfester och många sköna segrar.Väl mött på Ullevi, Nya som Gamla!
Vänliga Hälsningar,
Peter Mattsson"