PENGAR & REKLAM. Vissa gör vad som helst för pengar. Men den typen av personer gör sällan konsekvensanalyser, alltså ge dem en tusenlapp och en utmaning så hoppar de från Angeredsbron.
Nu har Manchester United börjat göra vad som helst för pengar. Låt oss kika på deras senaste - rejält blöta - reklamfilm, för det amerikanska spritföretaget Smirnoff Vodka:
Jag tycker att det mesta bör vara tillåtet och att det därmed är människors egna ansvar att agera med smartness och finess. Men jag har väldigt svårt att förlika mig med vad Manchester United - eller någon annan fotbollsklubb i världen - har att tjäna på spritreklam. Förutom en fet bunt pengar då.
Att vara full är så diametralt motsatt det som fotbollen som sport går ut på att det saknas all logik eller balans i att låta ens stjärnor göra reklam för spritbolag. Men logik och balanserat förstånd verkar inte vara faktorer när dollarbuntarna rullar in från Smirnoff. Speciellt i dessa tider av "sämre ekonomiska förutsättningar" för Man United. Jag förstår att en del fotbollsklubbar och stjärnor förknippar sig själva med öl, eftersom supporterbasen är en jättelik inkomstkälla för dessa ölbolag. Öl är dessutom en dryck som finns i olika alkoholhalt, från lättöl till starköl. En dryck som på många sätt är förknippad med tröstsläckning och som måltidsdryck, vilket är mildrande omständigheter för fotbollsklubbarna.
Men även det är en ohelig allians. Bryggerierna har stort inflytande över fotbollsklubbarna. När jag försökte få med en av IFK Göteborgs största stjärnor för att testa Supporterklubben Änglarnas och Oceanbryggeriets nya supporteröl "Glenn no 5" i GT, så sa IFK Göteborg nej. Orsaken? Dels att spelare inte skall förekomma i alkoholreklam, men framför allt för att föreningens ölsponsor inte hade fått godkänna det hela på förhand. Alkoholbranschen säkrar steg för steg sitt reklam- och plånboksgrepp om vissa fotbollslag. Ett av de värsta exemplen är Manchester Uniteds rätt märkliga spritdopparreklam - som ska visas i Asien i vinter - som ni kunnat se här ovanför.
Fast till och med hos de mer tveksamma sponsorerna finns det små ljus av klarhet. Som när Åbro pressat AIK till att göra sig av med Dulee Johnson. Detta då storsponsorn Åbro inte vill att deras varumärke skall förknippas med den typen av brottslighet som Dulee ständigt anklagas för. Rattfylleri, misshandel, våldtäkt - ironiskt nog just den typen av brott som ökar lavinartat så fort människor är fulla. Ölsponsorn vill bara ge befolkningen verktyg att supa ner sig med - inte ta ansvar för konsekvenserna.
Därför borde inte fotbollen ta emot deras pengar. Alkoholens pengar är smutsiga pengar och skall vi ha sådana finns det ingen som helst moralisk skillnad mot att låta vapenindustrin, spelbolag, tobaksjättar eller porrindustrin pryda sponsorplatserna på våra tröjor och arenor. Allt för att dryga ut kassan lite ytterligare. Eller förresten, porrens konung tog ju sitt livtag om svensk fotboll redan för tre år sedan. Alltid detta AIK.
e du go eller åbro är ju veckans kamrat!
SvaraRaderahttp://www.ifkgoteborg.se/For-Partners/Veckans-kamrat/Partnerfilmer/Abro/
sluta gnälla, tycker det va rätt ballt
SvaraRaderaMan ska fan inte sälja ut sina ideal, sin själ och fotbollens status som förebilder och idoler genom att "hora" ut sig till spritbolag och andra tvivelaktiga aktörer.
SvaraRaderaSedan att AIK-Åbro-asen i dag sponsrar även oss gör det hela tydligt. På marknadsavdelningen kan de inte sitt jobb, utan är defensiva och fega. Hur fan kan vi ha samma ölsponsor som AIK? Det borde ju vara ett huvudargument för att locka till sig en konkurrent, som tex Carlsberg - om man nu tvunget ska ha en ölsponsor som gör annat än fyller på arenan med bärs.
Det kan dessutom vara den fulaste reklamfilm jag någonsin sett. Bada i vodka, "oooh vad häftigt". Patetiskt är ordet!
SvaraRaderasmirnoff vodka är brittiskt.
SvaraRaderaAnonym 19:02/ Nej, i dag ägs Smirnoff vodka av den brittiska spritjätten Diageo - det är inte samma sak som att den är amerikansk. Lika lite som Absolut Vodka "är franskt" för att Vin & Sprit numera ägs av Pernod. Smirnoff har sedan 1930-talet tillverkats i USA. Efter murens fall återkom ursprungsvodkan Smirnov i Ryssland, efter en tvist med Smirnoff om namnrättigheterna.
SvaraRaderaÖppna ögonen/ Jag håller med dig. Man kan inte göra vad som helst för pengar, det är "prositution" - tveklöst. Jag skulle aldrig vilja se Blåvitt göra spritreklam heller, inte för att jag egentligen har så mycket problem med det på ett personligt plan, men för att man vill vårda sitt varumärke och behålla spelarnas "oskyldighetsfaktor" i småungars och unga fans ögon. Att se hur engelska fotbollsspelare ragglar omkring i fylleskandaler är enbart patetiskt...
Kan inte hålla med. Finns många andra stor företag som pumpar ut reklam som bara bryr sig om sina vinster. Så länge de inte granskas så ger de fan i lokal befolkning, mänskliga rättigheter och miljö. Vi är inte bara vana vid denna typ av reklam på fotboll. Marlboro hör ju hemma på en ferrari...
SvaraRadera@Frankie:
SvaraRaderaSigurdsson hamnade i fyllebråk enligt baraben.com.
Inte mycket gnäll då direkt?
Jag håller med i sak.
Visste inte att det var Åbro som var hade det kravet.
Drullens handlingar kan mycket väl vara en direkt orsak av Åbros ölförsäljning.
Man skall alltid komma ihåg att alkohol är en stor skada för samhället och det är en drog som alla andra.
"Man får förknippa vad som helst med sport, men inte alkohol!"
SvaraRadera<feldgrau:
SvaraRaderahahaha bästa fotbollslåten!
Du förnekar dig inte Frankie! Samma gamla dynga...
SvaraRaderaPär 19:16/ Vad menar du? Så för att andra storföretag beter sig illa borde Blåvitt och fotbollen glatt förknippas med sprit och alkohol? Var finns logiken i det? Är du anarkist tro?
SvaraRaderaHur fan kan Blåvitt låta sig sponsras och styras av Åbro, AIKs storsponsor sedan en halv evighet??
SvaraRaderaanonym 21:14/ Du förnekar dig inte! Samma gamla dyngkommentar. Förstår att du inte signerar med namn, hade jag inte heller gjort!
SvaraRaderaMoralkärring, alkohol är väl inte detsamma som kriminalitet. Ingen fara på taket här inte..
SvaraRaderaanonym 21:33/ Smart kommentar. För risken för att våra spelare blir kriminella är nog det som är huvudargumentet för att inte tillåta vilken slags sponsring som helst? Snälla, somna om och väx upp kompis.
SvaraRaderaÄh, sluta vara såna jävla moraltanter...
SvaraRaderaTycker det är enbart moraliserande att inte fotboll får sammankopplas med alkohol. Påminner mig om debatten i slutet av 90-talet när GP:s ledarredaktion inte ville att Supporterklubben Änglarna skulle få sälja sprit eftersom det inte hörde ihop med fotbolllens ideal.
SvaraRaderaLite förvånad över att få läsa en sån här text på Bara ben.
Hur mycket kostar du Frankie?
SvaraRaderaSecken jävla moralpanik, i min värld kommer alkohol alltid förknippas med fotboll. Öl och fotboll, Torbjörns gåva till människan!
SvaraRaderaHåller med till 100% Det här var nog det sjukaste jag sett någonsin - att använda sitt varumärke så slarvigt kommer absolut straffa sig i långa loppet OM detta inte är en isolerad engångshändelse. Faktiskt helt obegripligt att man går med på detta från MUs och SPELARNAS sida - antar att vi pratar åtskilliga miljoner pund, dollar vafan de får. Men det är klart, Park får ju sannoikt en Percy Barnevik-summa, Giggs är ju av gammalt brittiskt patetiskt virke och kanske inser att det är sista chansen att alls bli castad och att Rio är helt jävla slut i huvudet är ju allmänt känt.
SvaraRaderaTack för att du uppmärksammat något intrssant.
Lego
SvaraRaderaNä det vill jag inte påstå att jag är. Anser bara att Vin och Sprit inte är ett sämre företag en H&M eller IKEA. (Vin och sprit är väl kanske inte ETT företag men men)
Jag har väl helt enkelt påverkas av all reklam. Öl och fotboll verkar ju höra ihop om man ska tro reklamen.
Förövrigt är ju de flesta överens om att det borde finnas fler barer på GU och att IFK ska driva barer och kiosker. Ser ingen skillnad i att Blåvitt ska dra in stålar på fulla åskådare. Alla vet vi ju att våra bråkmakare inte är nyktra när de slåss. Varför servera dessa människor mera öl och samtidigt säga nej till lite spritreklam?
Kan tillägga att jag själv aldrig sett en fotbollsmatch live med mer en öl i kroppen. Nervositeten försvinner...
"Den som är satt i skuld är icke fri" = Man u. mfl.
SvaraRaderaDe som snackar om "moralpanik" förstår inte debatten alls. Det här handlar ju om varumärken och att det inte är smart att förknippa sitt varumärke med negativt laddade produkter och företag. Alltså att man alienerar många fler företag från reklam och sponsring genom att ta in kontroversiella företag som annonsörer eller sponsorer. Säg exempelvis den leksaksfirma eller bilföretag som vill att deras produkter ska marknadsföras i samma forum som sprit? Det finns inte. Debatten handlar ju inte om att förbjuda att sälja öl på en arena, utan om att IFK Göteborgs varumärke aldrig ska missbrukas på det sätt som Man U:s görs här.
SvaraRaderaVäldigt bra och tankvärd artikel Frankie. Lite sorgligt att se hur lite en del folk kopplar i kommentarerna dock, men somliga är nog inte så gamla heller och tycker bara det verkar som ett slag mot dem som gillar att dricka bärs på fotboll, som de flesta av oss gjorde när vi var yngre.
Pär/ Så för att man ska kunna köpa en öl på Gamla Ullevi finns det inget hinder för Blåvitt att ha spritföretag som huvudsponsorer? Snälla du, "hör" du inte hur haltande ditt resonemang är?
SvaraRaderaanonym 22:46 & Metervis/ Vad ska jag säga, jag håller med er - vilket de som läst texten redan vet. Medvetenheten om de här problemen kring ens varumärke och de konsekvenser som ett bristande arbete kring dess vård innebär - är grundläggande för varje organisation och särskilt för en elitidrottsförening.
SvaraRaderaFörstår inte problemet.
SvaraRaderaLiverpool är ju starkt förknippat med Carlsberg, Everton springer runt med Chang Beer på tröjan och Åbro som tidigare nämnts.
Varför skulle det vara okej med öl men inte med sprit?
För att det finns lättöl att köpa?
Det är ju knappast en lättöl man associerar Carlsberg med eller Chang Beer heller för den delen.
Hade Blåvitt fått 20-30-40 mille för en reklam med Absolut Vodka så tror jag det hade varit helt andra tongångar...
Helt rätt! Bra inlägg
SvaraRaderaWORD TOBBE! AMEN.
SvaraRaderaLäst ekonomi på universitetsnivå i snart 4 år och jag kan i stort sett inte se på vilket sätt det skulle skada IFK Göteborgs varumärke?
Absolut vokda negativt laddat? Fan, kom in i matchen..
Friska millar mot nya titlar och nya storhetstider. Så hade jag sett på saken.
sicket gnäll
SvaraRaderadäremot tycker jag precis som ngt nämnde att vi inte skall ha Åbro som ölsponsorsåvitt de ej är ekonomiskt överlägsna konkurenterna. Åbro är starkt förknippat med solna..
SvaraRaderaVodka /sprit som nog de flesta här inne ändå dricker ibland, är smutsigt?
SvaraRaderaDet är sån dubbelmoral att hävda det.. Ett skämt... Franke analysera IFK och inte samhället. Din utblick i samhället är bara för komisk...
Men kom igen. Skulle inte Åbro ha rätt att ta ställning mot våld bara för att man producerar öl? Kandiderar du till elevrådet på en högstadieskola eller?
SvaraRaderaTycker att du väldigt mycket överreagerar över ingenting! Som Man U supporter tycker jag inte detta är Uniteds problem om folk går och super ner sig på gatan efter detta!
SvaraRaderaMan ser ju trots allt inget alkoholrelaterat material som är med i reklamen, vilket jag tycker gör den dålig! Förutom deras logga som kommer upp på slutet.
Kan däremot tycka att de som Tv6/Tv3/Kanal 5 visar kan vara omoraliskt då dessa reklamer enbart visar hur "roligt" det kan bli med alkohol!
Men som sagt så är jag Man U supporter och klubben behöver verkligen pengarna, så jag förstår mycket väl varför man gör det. Men tycker också att man gör det på ett "snyggt" sätt om man kan säga så.
Smutsiga pengar? Gör upp med stjärnsponsorn ICA:s smutsiga köttfärs istället.
SvaraRaderasluta länka massa jävla united smuts grejer...
SvaraRaderaost med sallad
SvaraRadera