DEN BLÅVITA BAKSMÄLLAN Efter det allsvenska guldet 2007 har Blåvitt svårt att följa upp den nya säsongen på samma framgångsrika sätt. Publiksiffrorna sjunker, spelet imponerar föga, ekonomin är darrig och medias intresse har svalnat. Men vi har fått ett Blåvittvatten. Välkommen till den blåvita baksmällan.
Förra sommaren spelade vi mot Elfsborg med över 30 000 på läktarna. Matchen gick inte riktigt som förväntat, men var på många vis ett startskott på det som skulle komma under 2007. En fylld Götaplats som firade SM-guldet ackompanjerat av Oldsbergs gälla stämma, ett fullsatt Ullevi i tidernas blötaste guldmatch och en flera veckor lång glädjeorgie över hela regionen var ändhållplatserna på GöteborgsKamraternas allsvenska resa i fjol.
Detta är svårt att upprätthålla, detta är svårt att bibehålla.
IFK Göteborg vann i princip allt på höstsäsongen och skapade på så vis en osannolik hype kring laget. Men när ett nytt år börjar och spelet går lite knackigt så krävs det naturligtvis en ganska våldsam offensiv från föreningen i övrigt om man vill fortsätta rida på framgångsvågen. Publiksnittet har sjunkit med tusentals människor, även guldmatchen borträknad. Laget ska snart spela Champions League-kval för första gången det här milenniet men ingenstans, av ingen person, på inget sätt har detta uppmärksammats av föreningen.
Vi är regerande svenska mästare. Vi ska spela i Europa.
Är det verkligen för mycket begärt att dessa uppenbara fördelar ska utnyttjas till föreningens fördel? Vi borde naturligtvis för länge sedan ha haft klart en tydlig marknadsföring mot nästa års arena. Vi borde ha biljetter till Champions League-kvalet ute till försäljning, även om
motståndet inte är klart. Om biljetter inte är något föreningen vill genomföra ännu så borde i alla fall hela Champions League koncepetet marknadsförts tillsammans med föreningen i vårt intern- och externmaterial. Det borde pumpas ut budskap om förhållandet Blåvitt och Europaspel till våra sponsorer. På detta vis skulle föreningen lägga grundarbetet för att skörda framgång vid ett eventuellt avancemang. Vågar vi inte satsa så kan vi inte heller vinna.
Det gör mig genuint förbannad att se blåvita företrädare klaga på svårigheter med att få verksamheten att gå plus utan olika sidoprojekt, projekt som kan få in ett par miljoner här och där. Självfallet är det inget fel i att ha sidoprojekt i sig, men när dessa börjar pekas ut som framtida lösningar för att stärka föreningen, till och med att få verksamheten att växa så anser jag att vi är på fel väg. IFK Göteborg skall koncentrera sig på att marknadsföra sin huvudprodukt: fotbollslaget.
Det är fullt möjligt att vi, svenska mästarna, mesta mästarna, stadens överlägset största förening, kan växa våra marknadsandelar på alla områden. Vi maxar knappast på sponsorsidan, vi lever verkligen inte upp till vår potential på publiksidan, vi har förbättrat oss men är långt ifrån bäst på souvenirsidan, vår ungdomsverksamhet är fortfarande ett blödande minusprojekt och listan kan göras lång. Fokus för IFK Göteborg borde naturligtvis vara att bli bäst på de områden som vi behärskar, eller i alla fall borde behärska. Klaras denna uppgift inte av så ställer i alla fall jag mig frågan om det inte är dags att utveckla vår idé eller kanske kräva förändringar av antigen idé eller personalen som ansvarar för dessa områden.
Men istället för att satsa stort på att vinna nya publikgrupper, säkra en hög snittpublik och även bana väg för Champions League-spelet så satsar IFK Göteborg på ett
flaskvatten.
Hör och häpna:
Det går att dricka IFK Göteborg.Ja, hör och häpna är väl på ett sätt att ta i då ni säkerligen
redan läst om det hela varstans. 2006 drack svensken i snitt 27 liter flaskvatten. Att tillverka och köra runt alla dessa flaskor skapade 34 000 ton koldioxid, som driver på klimatförändringen. Om svenskarna i stället hade vridit på vattenkranen, skulle utsläppen ha legat nära noll och precis när den här
debatten rasat i Sverige så tar IFK Göteborg beslutet att satsa på flaskvatten.
Herrejesus vilken katastrofal timing. Men det är klart, tanken kanske är att vi ska hantera baksmällan av 2007 års guld genom att dricka en flaska Blåvittvatten. Det kanske är magiskt vatten som gör en framgångsrik? I så fall tycker jag marknadschef Hans Lundberg kan ta med sig en back hem och kräver att Stefan Rehn fyller Kamratgårdens "hemliga" kylbad med Blåvittvatten. Då kanske vi får ordning på spelet med.
_________________________________________
Sedan vill jag aldrig mer höra ett knyst från någon inom Blåvitt på ämnet att förbundet, andra lag, supportar eller media inte tar Svenska Cupen på allvar. IFK Göteborg lägger sin nästa hemmamatch i cupen på bortaplan i Stenungssund med väldigt luddiga formuleringar kring orsakerna. Jag misstänker helt enkelt att en del personer haft semester inom föreningen och därför tycker att detta är ett smidigt sätt att lägga huvudansvaret på ett matcharrangemang på någon extern partner. I vilket fall bevisar IFK tydligt att de inte tar cupen på sådant allvar som de borde göra. Att skänka bort hemmamatcher i tävlingssammanhang är om inte märkligt så direkt förolämpande mot de supportar vi har här på hemmaplan!
"För att vara säkra på er plats uppmanas även IFK Göteborgs årskortsinnehavare att komma i god tid då mycket folk väntas."
Från IFK Göteborgs nyhetsbrev 2008-06-25
Inte nog med att de förväntar sig att årskortsinnehavare snällt skall acceptera att åka flera mil till en annan spelort för en hemmamatch, de varnar för att det ska bli fullt då arenan som valts är en liten skitarena. Nej, det är tamejfan inte konstigt att föreningen har publikproblem när till och med vi trogna årskortsinnehavare behandlas på detta vis...
___________________________________________
Till sist vill BaraBen.com uppmana ALLA att
söka jobbet som klubbdirektör i Gais. Har du spelat något managerspel någon gång? Då vet du att du är kvalificerad, så ta chansen och styr ett allsvenskt lag på riktigt! Troligtvis är det dessutom "först till kvarn" som gäller. Sök jobbet som klubbdirektör i Gais via ett mail till:
christer.wallin@intersport.se!