På gång


onsdag 22 juli 2015

En blåvit uppfostran

En blåvit uppfostran


Den karismatiska, blåvita profilen @BBPatrik har tidigare uttalat sig om vad vi IFKare kan göra för IFK, för att öka hetsen, omsättningen, sprida budskapet om vårat kära lag.
Denna gentleman har även propagerat för, "Support your local team", vilket jag har står bakom till hundra procent.Detta när det kommer till IFK Göteborg och människorna i, kring och runt Göteborg.
Men när det kommer till andra lag, not so much.

Jag är själv uppvuxen i Växjö. Jag har sedan 16 år tillbaka bott i Lund och med rötterna i Halmstad och sett mycket på fotboll under min uppväxt. Både Öster och HBK. MFF? Nej, inte en match.
Det var först i senare tonåren som min kärlek till IFK blommade ut på riktigt. Det kändes bara jävligt rätt. Blåvitt har alltid intresserat mig, precis som fotboll i allmänhet, men kärleken växte i samma veva som min stora idol och förebild Pontus Wernblom blommade ut. Sedan kom SEB, Söder och idag har jag väl i princip en bromance till alla i laget.

Givetvis kan jag såhär i efterhand när jag bara har några få år kvar till 30, ofta tänka, på hur det skulle vara att få den där riktiga blåvita uppväxten.
Hänga i shopen, ta in alla intryck på och runt matcherna. Stå i klacken och ta alla de där olika åldersstegen inom den blåvita familjen. Att verkligen kunna supporta my local team.

Men detta är inte alla förunnat. Därför är jag både otrolig glad och stolt, att kunna berätta rekryteringen till den blåvita familjen pågår ständigt utanför Götets gränser. Att IFK fortsätter
att vara det svenska folkets lag. Vi har laget, spelarna, ledarna, historiken, titlarna (riktiga titlar), profilerna och fansen som en stadig grund för att fortsätta växa. Vi engagerar på alla sätt
och vi har, jag säger det igen, PROFILERNA, för att fortsätta fånga upp framtidens änglar.

Så varför svamlar jag på om detta? Förra året tog jag med mig min kusin, tillika gudson, på sin första fotbollsmatch live. IFK mot Rio Ave. Matchen och resultatet är som bekant inget att minnas.
Men sedan dess är han en hängiven ängel. Årets hemmapremiär mot Åtvidaberg gjorde han mig sällskap upp från Lund. Vi hängde på Crown. Vi mötte spelarna innan matchen. De tog sig tid, hälsade, var artiga och glada.

Speciellt John Alvbåge, en av våra starkaste profiler.





Några matcher senare togs bild nr 2. Från en fotbollsträning i utkanten av Lund. Mitt i all MFF-hysteri. Vi blåvita i Skåne visar färg. I alla lägen. Som ni kan se är även min kusin målvakt. Så än en gång ett stort tack till vår grymma målvakt och förebild John Alvbåge. Otroligt stort av dig att stanna och ta dig tid med en ung men stor beundrare.

Det är sånt som skapar nya änglar, men även minnen, för livet.

På söndag ska jag ta med min kusin på hans första bortamatch mot Falkenberg. I en match där vi efter två riktigt hårda fighter mot tabelltvåan kan ta ytterligare viktiga poäng och befästa vår rätta plats i tabellen, som serieledare. Det är det vi är och det är det vi alltid ska vara.  Så kära Patrik och alla goa gubbar och gummor i Göteborg. Fortsätt att stötta, your local team, IFK, på det fantastiska sätt ni redan gör så försöker jag och andra änglar runt om i Sverige att göra Blåvitt till the local team på respektive plats runt om i Sverige.

Vi är IFK. Änglarna. Folkets lag. Ett lag som bara räknar guld.