2015/01/20

Gästkrönika - Vad tror du ska hända?

GÄSTKRÖNIKA. I dag välkomnar vi signaturen "Frillesaus" som serverar en gästkrönika om våra mysiga förfester. Vill du delge dina åsikter eller tankar i form av ett kåseri, en krönika eller en analys? Maila oss din text eller din bild på:kontakt@baraben.com så kan den bli publicerad här - på Fotbollsgöteborgs största och bästa blogg!

Vad tror du ska hända?
När natten är som mörkast – längtar jag som mest. När jag är så långt ifrån en Blåvit match jag kan komma – längtar jag som mest. När jag måste ta på mig vantar och mössa när jag ska gå ut – längtar jag som mest. 
  • Vad fan längtar du efter?
  • ETT OSEXIGT, KALLT, GRÅTT OCH KOKANDE VALHALLA IP. 
Den där förbannande längtan till Förfesterna. Att få se så många likasinnade, att få se banderoller hängas upp, att få höra sångerna dåna. Igen. Argumenten är hur många som helst. Men då, då vet man att nu är det ta mig fan igång på riktigt. Jag är helt säker på att även spelarna får en kick av det verkligen börjar osa allvar.
  • Kommer ovan känslor bara av sig själv?
  • På sätt och vis. Jag vill att IFK Göteborg skall vara Sveriges bästa förening, både på planen och läktaren. Då blir dessa känslor helt naturliga.
Jag vet att väldigt många blåvita människor känner såhär. Men det är inte lika många som sätter handling till när det väl gäller. Vi kan prata och vilja hur mycket som helst, men det är noll värt när domaren blåser i pipan för avspark den 24/1 kl 14.00. Årets första förfest 2014 lockade 2409 personer. Det kan tyckas vara en hyfsad siffra för andra lag, men inte för IFK Göteborg.



Jag vill att var och en tittar sig själv i spegeln och säger: Jag gör skillnad. Jag vet själv att det inte låter som en jättemotivation. Men vad tror du ska hända? Att Valhalla fyller sig självt? Såklart tror du inte det. Det jag menar är att vi alla måste gå in med en annan attityd och tänk. Vill du att det ska bli en fest, då blir det en fest. Stannar du hemma får du aldrig reda på facit, hur det hade kunnat vara om just du var på plats. 
Som de supportrar vi är kräver vi väldigt mycket av vårt lag. Men det är vår förbannade skyldighet att finnas på läktaren och göra vårt jobb, dvs att minst vara på plats. Annars tycker jag att inga krav kan ställas på dem som är på planen. Vi vet hur jävla grymma vi kan vara, det gäller bara att vi plockar fram det direkt. Lika viktigt som det är för spelarna med en bra försäsong, minst lika viktigt vågar jag påstå att det är för oss.
Till sist: Köp Försäsongskortet. Fixar du detta, vad tror du ska hända då?
Med Blåvita Hälsningar,

Anton Frisk - Frillesaus