2014/09/19

Matchtankar - gefle hemma, 19/9

ANALYS. Medan andra roar sig (med all rätt) på gator, torg, krogar och pissoarer genom att döna vidare på #(halv)fullfredag kör jag tvärtom och försöker mig på en spiknykter matchrapport efter övertygande 4-0 mot gefle. Vi börjar med att städa av de negativa punkterna då, eller gnället som man lätt kan kalla det (fan, jag lovade ju att inte gnälla om vi vann övertygande...). Men, publiksiffran? Kom igen. Okej, strax under tio tusen mot gefle är väl med geflemått mätt helt okej. När vi pratar blåvitt, fredagsmatch, rabatterade priser, word-of-mouthande, kampanjande, Patrik tjötmumrik i Bebbens hörna och sådant där är det ju inget annat än rätt dåligt ändå.

Andra negativa grejen är JJ. Visst, man är bortskämd med hans fjäderköttande och resoluta älgakliv, så dagens insats överraskar lite grann. Inte bedrövlig, inte alls, men många felpass, långsamma ingripanden, halvdana beslut och inget riktigt go. Kanske berodde det på något, jag vet inte. Slut på gnäll och då kör vi en kovädning och påtalar att det var HELT rätt av Stahre byta JJ rakt mot Gurra Swede. Bra coach!

Vidare då så är det bara att lyfta på hattjäveln och tacka ödmjukast för att ni gick in och gjorde jobbet! Man förväntade sig och ville ha klang- och jubel, överkörning, 3 poäng och många mål. Tack för det. Mål på fast situation! Kjetil! Kliniska anfallsvarianter från både höger och vänster, underbart snabb spelstart/spelvändning från John! Ös på högerkanten från Emil, Vibe, Engvall, Emil till Vibe. Efter det ser vi Vibe spela Engvall som av någon märklig anledning drar bollen hundra meter över från en replängds avstånd till mål.

I just den stunden som läget bommas är det ändock inte tid att bryta ihop, dels för att vi leder väldigt övertygande med 2-0, och dels att det just är Engvall som bommar. Missförstå rätt, unnar inte någon att missa, men jag tror att en sådan gubbe bara stärks av en sådan jättebom. Man ser ju redan i gefles uppspelsfas i nästa sekvens när Engvall jobbar satan (som i hela matchen igenom) och ger sig fan på att bara prestera vidare. Engvalls insats idag är tillsammans med Vibes värt hela entrépengen. Lätt.

Sen kommer ett skolboksexempel på hur man kan rulla upp ett stillastående betongförsvar där Ludde, Sören och Vibe bjuder på godis. Jag tror inte att jag uppfattade fullt ut på ståplats hur jävla klockrent målet var just då, men efter att ha sett repriser på det nu kan man säga att det är ren och skär klass. Allt Vibe gör är fanimej klass rakt igenom. Som jag twittrade i paus, ge grabben ett livskontrakt. Han har alla attribut som faktiskt kan göra honom till en av de stora, då menar jag stora, i blåvitt. Han är exceptionellt ödmjuk, klinisk i sitt arbete han lägger ner på och utanför plan, visar ett extremt stort hjärta, spelar för laget, gör mål, spelar fram till mål, jobbar förtjänstfullt över hela banan hela tiden, verkar i allmänhet vara en jävligt go gubbe och framförallt, han är ju stilig så det förslår, Lasse. Nisse, dags att langa upp några millar?

Känns som att jag kan skriva en hur lång harang som helst om denna matchen, fan vet varför. Vi mötte ju bara gefle... Kanske är det roligare att skriva positiva grejer än negativa? Nä, så är det väl kanske inte, utan istället kanske det är att jag överkompenserar min ickekonsumtion av bärs och öser ut bokstäver och skit i denna krönikan? Fan vet.

Fyran kom efter ett kanonförarbete av Engvall, återigen, till Emil som fick döna in det sista målet för kvällen. Då kan man ändå som sagt kassera in en hel del högkvalitativa chanser av bland andra Sören, som var väl värd ett mål ikväll, tidigare nämnda Engvall, och några halvchanser från Vibe. 4-0 med mersmak alltså. Och så fick vi se Diego på det... För att balansera in ytterligare lite gnäll då hade jag kanske sett att han fick 20 minuter istället för 10, men vafan, man kan ju inte få allt.

Några korta från matchen då:

+ Lasse Vibe. Ge honom vad han vill ha. Bara gör det. Klass rakt igenom.
+ Gustav Engvall. Paradise-Engvall!
+ Sören. Det blir ett mycket trevligt och rakt spel på vänsterkanten. Gör mycket bra.
+ Emil. Hjärta och lungor. Avslut och kvalitet.
+ Kjetil. Unnar dig målet, inget snack. Karaktärens ansikte.

- JJ. Inte jättedåligt, men ändå ovant svag insats.
- Johns utsparkar. Fortfarande för halvdålig rättprocent.
- Full fredag?

För att avsluta mitt dravel lite måste jag ändå balansera det hela med att det var ju faktiskt "bara" gefle vi mötte. Ett gefle som för dagen var extremt uddlöst. Men, skit samma. Tre poäng med mersmak är tre poäng med mersmak.

En sista grej förresten, hur hade det sett ut med ett 4-3-3 nästa år med Engvall till höger, Lasse i mitten och Tobbe till vänster?