2014/05/08

Matchtankar - gefle if ff borta, 8/5

ANALYS. Vi får se hur låg och djup analys jag bemödar mig med att haspla ur mig efter kanonresultatet 1-1 på anrika och extremt svårspelade Strömvallen mot storlaget gefle if ff. Som känslan i kroppen är just nu så borde jag helt enkelt sluta skriva här, men, det hade ju varit lika tråkigt som matchen vi just avnjutit.

Jag måste erkänna att Stahre är extremt duktig på att köra på ett sätt som ingen verkar förstå och/eller hålla med om. Det ska han ha cred för. Eller? De floskliga och vanliga orden innan matchen i stil med att "köra som fan", "sätta press framåt", "anfalla med alla utom målvakt", "fylla på", och yada yada yada visade sig som vanligt till intet under matchen. Eller var det någon som såg det? Okej, det var kanske något fall framåt jämfört med ellosmatchen, men lika stort (eller litet) som fallet var framåt, lika bedrövligt visade det ju sig bakåt. Sättet som gefle if ff gör sitt mål på, och skapar (de få) sina chanser är ju inget annat än mindre bra. Hur kan den ytan som blir fri för skytten bli så innihelvete fri, trots att vi spelar med sådana ultradefensiva mittfältare?

Nåväl, nu var ju inte defensiven sorgebarnet i denna matchen heller, så det är väl inte mycket idé att wajna över den. Offensiv och effektivitet? Hallå? 98% av Adams superinlägg fastnar på första gubben. Å andra sidan, om de hade kommit fram, vem skulle göra något med dem? Fan vet.

Äh, jag orkar inte tokanalysera mer i detalj kring vad som är bedrövligt. Jag orkar inte peka ut enskilda insatser eller spelare som inte håller måttet, jag kan bara konstatera att det är mycket, mycket, mycket märkligt att man spelar vidare med en anfallare som är så innihelvete iskall, i 90 minuter, match efter match, utan att ens tänka på att göra något annorlunda. Det är ledsamt att se.

Och att man som sagt inte gör ett byte och slänger in Haglund (ja, det finns ju ingen mer anfallare att byta med...) när man ändå bara tjongar och tjongar uppåt, är ju inget annat än ohyggligt märkligt. Igen.

Så, några korta från matchen då:

+ May. Han springer väl dubbelt så mycket som alla andra.
+ Yay. Ett mål!
+ Okay, viktiga poäng i en eventuell bottenstrid.

- "Offensiv".
- "Effektivitet".
- "Coachning".
- "Spelidé".
- Rädslan att förlora.
- Respekten för motståndet.
- Allsvenska säsongen 2014

Ja ja, vi ses på GU mot Örebro. Positivt är ju att inte Nordin kan göra mål på oss i alla fall. Stort tack.