2014/05/22

En kväll på Tele2 Arena

En kväll på Tele2 Arena. Igår var det debut för mig på Tele2 Arena, när jag från klacksektionen såg IFK Göteborg spela 0-0 mot ett ganska så blekt Djurgårdens IF. Bara att ta sig in på arenan var en bedrift i sig. Något stressad tog jag mig med min klackbiljett till Y-sektionen där alla tillresta Änglar skulle hålla till, och noterade glatt att där inte var någon kö. Glädjen förbyttes snart i förundran då den ende vakten på plats förklarade att ingången var stängd och uppmanade mig att "ta hissen" i stället! "Hissen", frågade jag försiktigt. "Ja, hissen" svarade vakten och pekade på en märklig inhägnad stålkonstruktion 100 meter bort. Jag gick dit och ställde mig sist i en kö på ett 70-tal frustrerade Änglar som väntade på en hiss ner till nedre delen av Y-sektionen.

Bekymret var att hissen på grund av funktionsfel bara tog tre (3!) personer åt gången. Om fler personer tog plats så startade hissen visserligen och åkte ned till nedre sektionen. Men då gick hissdörren inte att öppna utan de som försökt åka fyra personer eller fler tvingades nesligt åka upp igen, släppa ut det överstigande antalet personer och sedan återigen åka ner. (Detta utspelar sig alltså på 2010-talet, inte i slutet av 1800-talet.) En publikvärd på plats berättade att det fanns en gångväg till nedre sektionen, men den förutsatte att man rundade hela Globen-området.

Ungefär hälften av gruppen valde att rusa runt Globen-området, i fåfängt hopp att hitta ingången. Resten stod kvar i stressad väntan på att tre i taget-hissen skulle göra sitt jobb. Med en tinningspuls en bit över det hälsosamma kom jag kom in på Arenan exakt kl 19.00. På grund av bengalbränning försenades avsparken med 20 minuter. (Vore det inte lika bra att alltid skjuta fram den formella avsparken med 20 minuter - bengalbränning tycks ju nu vara mer regel än undantag.)

Första halvlek bjöd på helt OK Blåvitt spel, med kreativa tendenser från främst Joel Allansson och Sam Larsson. Man visst saknades May Mahlangu.

I pausen besökte jag den pub som låg i anslutning till sektionen. Det var första gången jag var där och jag undrade lite över varför alla som stod före mig i kön visade upp en sorts lapp för vakten. Jag tänkte att de kanske hade förbeställt något, eller att man kanske hade tvingats göra någon slags förhandsreservation. Men när jag kom fram vinkades jag som ende man glatt igenom. Jag insåg då att alla i kön utom jag hade tvingats visa ålderslegitimation. Hmm...

Andra halvlek var träligare. Blåvitt var det bättre laget, men lyckades inte växla ut sitt överläge i särskilt många skarpa målchanser och än mindre i några gjorda mål. Jag tröstar mig med att Blåvitt bara förlorat en match av tio spelade och att vi tillsammans med Malmö FF släppt in minst antal mål av alla lag i serien. Tröst för tigerhjärtan.

Matchen förrycktes ytterligare av att assisterande domaren Daniel Wärnmark fick något kastat i huvudet. Med bara några minuter kvar avbröts spelet i väntan på att ytterligare vakter skulle placeras ut. Djurgårdsspelaren Erton Fejzullahu skämde efter matchen ut sig och sin klubb genom att kalla Daniel Wärnmark för "fjolla" och "lipig". Djurgårdens klubbledning tog i alla fall sitt ansvar och markerade det oacceptabla i dessa uttalanden och under dagen har Erton Fejzullahu bett ordentlig om ursäkt för sitt beteende.

Avslutningsvis är det tre saker jag inte förstår:

1.) Sommaren 2013 gjorde IFK Göteborg en riktig prestigevärvning av ett av de hetaste löftena i svensk elitfotboll, Darijan Bojanic från Östers IF. Men han får ingen speltid. I ett lag som skriker efter kreativitet och frimod - varför ger tränaren inte Bojanic chansen på riktigt? Bojanic måste ha ett enormt tålamod och en beundransvärd självdisciplin om han accepterar den rådande situationen särskilt länge till.

2.) År 2013 värvade IFK Göteborg ytterligare ett superlöfte, Ludwig Augustinsson från Brommapojkarna. Hela Augustinssons första år spolierades på grund av en skada. Efter bara tio framgångsrika matcher för IFK Göteborg i Allsvenskan i år sägs han nu eventuellt vara på väg till FC Köpenhamn. Hur kan sådant i så fall bara få hända?

3.) IFK Göteborg värvade våren 2014 Malick Mané från norska Sogndal. Mané har gjort blandade insatser - men varför byts han inte in i en match som den igår där det blåvita anfallsspelet under långa perioder var icke existerande? Om Mané inte byttes in igår, när i fridens dar skall han då bytas in? Varför köptes han i så fall överhuvudtaget?

Så många frågor. Så få svar.

Ulf Bjereld