2014/01/28

Inlägg från 59°50´42´´ N

Sverige ligger i Norden. Dess geografiska läge är inte Spaniens, Italiens eller ens Englands. Där vi bor är det ganska kallt, åtminstone under vinterhalvåret, om vi då räknar in tidig vår och sen höst. På sommaren däremot, kan det vara riktigt behagligt. En kall öl på en uteservering en ljummen junikväll, kan ju få vem som helst att tro att vi faktiskt bodde någon annanstans.

Det är där vi är, med vårt frusna lynne och vår längtan till sydligare breddgrader. Och mitt i allt ska nu en arbetsgrupp med representanter från fotbollförbundet, Svensk Elitfotboll, Elitfotboll dam, division 1-klubbarna och distrikten göra en "översyn" av svensk fotboll. Och ur detta, och från många andra håll, kommer förslaget att lägga säsongen för svensk toppfotboll höst/vår. En "anpassning till Europa". Hur jävligt och kallt det än må vara, ska vi spela fotboll när snön yr och sjöarna fryser till is. För att "anpassa oss till Europa". Min spontana fråga är; vill vi göra om fotbollen till bandy?

Jag är inte särskilt road av att gå på fotboll och känna mig som en vilsen pingvin på läktaren. Och i ärlighetens namn, tror jag att det är ganska många som håller med mig. Och när det gäller svensk fotboll så har svenska lag, i synnerhet IFK Göteborg, visat att man kan spela fotboll under den kalla perioden, då det har krävts för att delta i ett slutspel. Men varför förpassa hela säsongen till den perioden? Svenska lag har dragit fördel av att vara mitt i säsongen när kvalmatcherna till Europa ska spelas, och den faktorn är tungt vägande för att ha kvar säsongen som den är idag. Människor i det här landet vill gå på fotboll när det är behagliga temperaturer, och jag har svårt att se hur man skulle kunna bortse från detta, i sin iver att likna toppligorna ute i Europa. Och jag vågar inte tänka tanken på hur många plastmattor som skulle läggas på våra arenor, som symbolen för hela fotbollens uppgivenhet i utbyte mot att känna sig lite "Europeisk" och "rätt i tiden".

Sedan hur många lag som ska ingå i Allsvenskan har jag mindre synpunkter på, eller hur man väljer att lägga om seriesystemet. Men jag tilltalas ändå av tanken att lagen möts i ett hemma- och ett bortamöte. Möjligen är jag konservativ och farligt nära "gubblean", men det bjuder jag på.

Det enda kravet jag tycker skulle vara rimligt att ställa Sveriges elitklubbar, är att varje klubb i Allsvenskan ska spela sina matcher på en gräsmatta. Gapa om pengar och annat, men det handlar om prioriteringar. Det går att erbjuda gräsmattor i Sverige, det handlar om kunskap, om vilja och om att bygga arenor på rätt sätt. Ta lärdom av de gamla vaktmästarna som huserat på våra idrottsanläggningar genom årens lopp. De slet nog häcken av sig, men nog fan kunde de presentera en respektabel gräsmatta. Heder åt dom!

Höst/vår skulle inte ge svensk fotboll mycket i det stora hela, det är min personliga uppfattning, men att utveckla våra toppspelare på gräs, skulle förmodligen ge fördelar på längre sikt. För att inte tala om känslan att se fotboll som spelas på gräs. Men när kommersiella intressen styr över många beslut, då kan det förmodligen bli vad som helst. Går det riktigt illa, sänker man svensk fotboll istället för att ge den vingar.

Anm: Det här är en debatt som har pågått i många herrans år. Att ändra till höst/vår är en central fråga, men det är innehållet i den frågan som det här inlägget relaterar till. Att det kommer att vara ett uppehåll under de kallaste månaderna januari och februari råder det ingen tvekan om, men hur länge ska uppehållet pågå? Att det skulle vara i fyra månader faller nästan på sin egen orimlighet, och med största sannolikhet, om nu ett förslag om höst och vår skulle gå igenom, är att höstsäsongen som den ser ut idag, skulle pågå några veckor till. Och på våren, så skulle matchandet starta några veckor innan vad som är fallet idag. Och vi skulle få spela fotboll under icke fördelaktiga förhållanden en längre tid, mot vad som är fallet idag. Den bästa tiden att spela fotboll utomhus i Sverige, skulle till stora delar vara spelfri. Är det rimligt, med tanke på förutsättningarna?