2013/11/18

Tobias Hysén - ett försök att nyansera bilden

NYANSERING. Vi är långt ifrån säkra på att Tobias Hysén faktiskt lämnar oss, men mycket tyder på att så är fallet. Genast fylls kommentarsfälten, denna blogg och diverse flöden på sociala medier med krav på Milds avgång, hot om att bränna upp Kamratgården och allmän uppgivenhet inför framtiden. Behöver allt vara helt nattsvart? Detta inlägg skall försöka nyansera bilden av vad det kan få för effekter om Tobias Hysén lämnar klubben i vad som kan komma att bli en utav de tyngsta spelarförlusterna i IFK Göteborgs historia.

Tobias Hysén är vår lagkapten, klubbens ansikte utåt, många unga blåvita spelares idol och många supportrars gunstling nummer ett. Tobias Hysén har vunnit SM-guld för klubben. Tobias Hysén har vunnit Svenska Cupen för klubben. Tobias Hysén har som en av få fått spela landslagsfotboll utan att vid tillfället vara utlandsproffs. Tobias Hysén har gjort mängder av mål för klubben, för supportrarna och har givetvis till många motståndares stora förtret varit en utav allsvenskans bästa spelare i flera år. Han tillhör en av få verkliga inventarier på Kamratgården. Han är kort och gott en sann hjälte.

Vi supportrar har i flera år våndats och varit rädda för att han skall lämna oss. Det har nästan känts ibland som om vi tappat tilliten till allt annat utom honom. Vi har låtit flera olika anfallare stå tillbaka till förmån för att lyfta fram Tobbe som den enda spelaren att bygga vårt anfallsspel på. Vi har refererat till Tobbe som den enda spelaren att lita på när det gäller målskyttet. Är det verkligen så illa ställt med IFK Göteborg? Jag tror inte det. Jag är en sann optimist. Om Tobbe lämnar kommer andra att träda fram.

Med tanke på vad Tobbe har gjort för klubben och oss supportrar så vore det enligt mig helt uppåt väggarna fel att neka honom att få komma ut och tjäna pengar som avslutning på en fantastisk fotbollskarriär. Det handlar också oerhört mycket om att sända ut rätt signaler till såväl unga talanger hämtade ur de egna leden men också till potentiella hemvändare. Det blir inte lätt för Mild att få hem Gurra, Wernblom, Berg m.fl. igen om man konsekvent nekar Tobbe tillträde till de stora pengarna i Israel. Vilka signaler sänder det ut till de unga spelarna på väg upp om vi inte låter våra bästa spelare spela där de faktiskt vill spela? Om Tobbe nu gjort sju år i Blåvitt och vill avsluta sin karriär på en sandstrand vid Medelhavet - kan vi inte unna honom det då?

När det gäller den rent ekonomiska aspekten så kan det finnas flera anledningar till att faktiskt sälja honom nu, och inte vänta på "rätt bud". Vem vet om "rätt bud" nånsin kommer? Om Tobbe vill spela för Maccabi Haifa och Maccabi Haifa ger IFK Göteborg ett bud på vad ni anser "skamliga" 6-7 miljoner så är det bara ett tecken på vad mellanstora klubbar i Europa är beredda att betala för en skytteliga-tvåa från allsvenskan, inget annat. Det är med största sannolikhet så nära ett rättvist marknadsvärde man kan komma. Det kan möjligen vara så att någon mittenklubb i Holland eller Belgien varit villiga att köpa Tobbe för 7-8 miljoner i stället, men ärligt talat, vad betyder den miljonen mot att vår kung Tobias Hysén faktiskt själv får välja en adress vid medelhavet i stället för att bli tilldelad en adress vid någon holländsk kolkraftsanläggning i utkanten av Utrecht?

Vi får inte heller glömma att påläggskalvar som t.ex. Engvall kommer behöva utrymme i både budgeten, på planen och i våra hjärtan för att blomstra i den blåvita matchtröjan. Jag hade möjligen gärna sett Engvall bredvid Tobbe på topp, men jag inser samtidigt att jag inte kan få allt. Den eventuella miljonen/miljonerna som min bloggkollega verkar vara rädd för att vi blir snuvade på i denna eventuella "Hysén-affär" kan jag nästan garantera att vi tar igen med hjälp av en lägre lön på hans efterträdare, möjligheten att attrahera hemvändare och genom att låta unga, egna talanger blomstra och generera pengar på sikt.

Vad vi kan få till klubben för pengarna Tobbe genererar får någon annan svara på, men en El Kabir kanske inte känns helt oävet? Just denna fråga hoppas jag i stället kan få mycket plats under vinterns Silly Season. Hur ska vi spela, och med vilket manskap på planen? Om Tobbe lämnar.

Hur mycket vi än hatar tanken av ett IFK Göteborg utan Tobias Hysén så måste vi se på detta rationellt och försöka förstå att IFK Göteborg består. För att vi skall kunna fostra fler spelare av Tobbes kaliber så behöver Tobbe ge plats åt andra så småningom. Så enkelt är det faktiskt. Det kanske helt enkelt är dags nu. Det är dags nu. Om Tobbe själv får välja. Det är för mig just nu viktigast. Att Tobbe själv får välja.

Jag vet inte vad det betyder i sammanhanget, men i egenskap av positiv och optimistisk supporter till IFK Göteborg så hoppas jag att denna text når fram till Tobias Hysén. Jag vill personligen tacka dig för vad du gjort för IFK Göteborg under din tid i klubben. Jag vill också passa på att önska dig lycka till och önska dig välkommen tillbaka till Göteborg om du nu väljer att söka lyckan på annan ort. Det finns ingen annan i dagens IFK Göteborg jag unnar denna chans lika mycket. Lycka till!

Som avslutning hoppas jag att det i de blåvita supporterleden finns fler positiva krafter som kan se denna övergång som något naturligt och något vi unnar Tobbe och respekterar Mild för. Vi är IFK Göteborg och vi består och överlever fotbollsspelare som Torbjörn Nilsson, "Bebben" och Tobias Hysén. Så stor är Tobias Hysén. Han är en av de största i IFK Göteborgs historia. En sann Ängel.

Ingen blir gladare än jag om du stannar.