2013/11/07

Palle ryter till

Gårdagens inslag i Uppdrag Granskning har skapat många diskussioner och reflektioner. Så här uttryckte sig den blåvit-bekante Palle Stenberg i ett brev till Anneli Hulthén enligt GP:
Hej Anneli

Mitt namn är Palle Stenberg och jag är en invånare, familjefar, företagare, högsta hönset och älskare av staden Göteborg. Min stad, vår stad.

Jag sitter just nu på tåget hem från Stockholm där jag igår representerade vårt företag och fick stolt ta emot årets hederspris av vår branschorganisation på grund av vårt miljö- och sociala arbete.

Vid mitt bord hade jag bland annat H&M:s höjdare och dom tyckte verkligen vi var värda priset. På frågan från deras Sverigechef "Vad är era framgångsfaktorer?" så svarade jag kreativiteten i Göteborg, människorna som bor där.

I mina olika tal jag håller så lyfter jag alltid fram våra fina anställda och som brukligt berättade jag om staden vi älskar, staden Göteborg. Snacka om att det smakar j..... bittert idag när man läser tidningarna. Jag skäms. Inte på grund av mitt eget agerande utan hur andra agerar under vårt gemensamma varumärke Göteborg som jag också är en del av precis som du.

Jag hoppas verkligen det är fel det som UG beskriver men om så inte är fallet så måste du agera.

Jag tänkte först ringa dig men antagligen hade jag inte fått tag på dig och ibland kan det vara bra att få ner sin åsikt på ett papper.

Jag vänder mig till dig. Chefen, vd:n, kaptenen, generalen, högsta hönset, ja du som styr skutan Göteborg. Om uppgifterna stämmer i dagens UG så får det nu vara nog. Jag orkar helt enkelt inte se detta förfall, fullkomlig brist på känsla vad som är rätt och fel, vad som är mitt och ditt.

Inte för dom höga beloppen för dom kan mycket väl vara rimliga men sättet du/ni låter våra kommunalt anställda (en liten klick som förstör för så många, som sabbar vår framtid) under ditt ledarskap agerar. Det är med bland annat mina skattade pengar som dom får sin lön.

Helt uppriktigt sagt så är jag för skatter, ja ganska höga sådana men nu håller jag på att ändra min uppfattning när man ser hur ni hanterar dem. En krona eller 100 miljoner det spelar ingen roll. Utan det är sättet vi hanterar dom på.

Vuxna människor som med andras medel tror dom kan göra vad dom vill. Vad du eller jag gör med våra privata löner är inte min eller din ensak. Dom får vi göra vad vi vill med men när det handlar om hur våra skattemedel hanteras så blir jag uppriktigt sagt ledsen.

Precis som du är chefen av företaget Göteborg så är jag det samma av företaget Nudie jeans. Nu kanske du tycker att jag är orättvis som anser att det är ditt ansvar men det tycker jag. Precis som jag är sista utposten på vårt företag, den yttersta ansvariga. Jag kan inte skylla ifrån mig. Jag måste agera eller lämna över skutan till någon annan.

Egentligen inget konstigt och absolut inte ovanligt. Det händer varje dag och det behöver inte vara mer dramatiskt än så.

Nu måste du en gång för alla lösa upp den knut av obehaglig kultur som håller på att bryta ner allt framtida hopp eller så får du lämna över kontrollen av skeppet Göteborg till någon annan.

Lycka till för du är just nu vårt sista hopp precis som Bruce Willis var i filmen Armageddon.

Palle
 Dags att få Palle tillbaka till klubben??