2013/11/06

Fotbollssupportrar mot Homofobi

STÄLLNINGSTAGANDE.  De flesta nog har sett kultföreningen St. Paulis tifo mot homofobi som exploderade över hela arenan i matchen mot Paderborn. Detta var en synnerligen ovanlig aktion, även fast det förekommit fler aktioner i framförallt Tyskland, i en kultur som ständigt brottas med homofobi ifrån såväl läktarplats som i omklädningsrummen. Igår fick jag syn på en bild, som värmde i mitt hjärta, när några supportrar ifrån Malmö och Elfsborg poserade framför en banderoll med precis samma budskap, om än i mindre skala: ”Fotbollssupportrar mot homofobi”.


                                          Bild: En liten del av St. Paulis tifo.

Att dömas utifrån sin sexualitet, så länge det är ett samspel mellan vuxna människor, är för mig både en vedervärdig och oacceptabel åsikt som undervärderar en människa bara utifrån en företeelse; ens födsel.
Jag längtar till den dagen, då en spelare på absolut högsta nivå kommer ut under sin aktiva karriär och berättar om sin läggning. Jag skulle önska att någon i mitt omklädningsrum, på en högst begränsad nivå, gjorde samma sak. För det är naturligtvis en väldigt stor del som håller just detta hemligt. Och det är knappast för att de skäms för sin läggning, utan för klimatet som skapas utifrån sin omgivning. Den omgivningen är du och jag med och skapar. Och för att detta ska äga rum, så är en väg att gå att inte tolerera den intolerans som finns inom omklädningsrummets väggar, på läktaren och ute i övriga samhället.

För om du är homofob, dömer en människa utifrån dess sexuella läggning, så är det du som står inför ett val att förändras eller dömas. Dina åsikter kanske grundar sig på att det är äckligt. Däri ligger ditt problem. Du behöver inte besöka ett sovrum, precis på samma sätt som ingen vill se dina aktiviteter.
Och om tycker att det är ett problem att alla bögar stöter på dig, bör du även ställa dig frågan, gör alla kvinnor det? Nej, antagligen är du mindre attraktiv än du tror. Och jag kan även övertyga dig om att i den blåvita klacken och i blåvita omklädningsrum så finns det individer med denna sexuella läggning. Precis som det gjorde i din klass i grundskolan, på gymnasiet och på din arbetsplats.

Gillar du inte schlager, så gör det ingenting. Jag kan lova dig att alla homosexuella inte lyssnar på schlager. Jag känner inte någon. Men jag känner däremot flera som går på fotbollsmatcher runt om i landet. På sittplats, på ståplats och i klacken. Som inte annat än hoppas att de ska bli bemötta som vilken annan människa som helst. Det är inte deras skyldighet. Det är din.
Och om någon kan komma på ett hållbart argument, så välkomnar jag er, men ni är dömda att misslyckas. Ett tips till er som skriker bögjävel på läktaren, skrik istället bogjävel. Det är jävligt hårt.


#FörHomosexualitetIFotbollen