2013/09/14

Intervju med Emil S inför kommande uppgift.

Med en otrolig uppslutning på Kamratgården, mycket tack vare Adeccodagen, gjorde A-laget idag sitt sista träningspass inför stundande kamp mot Halmstad. Emil, vars rötter är från samma stad, krigade på likt sedvanlig ordning. Efter träningspasset tog vi oss ett litet snack..



Imorgon möter ni din gamla förening Halmstad, borta - en klubb i "kris". Hur antar du dig den utmaningen? 

- Kris? Nja, när jag lämnade var dom i kris.. Skämt åsido - dom är nykomlingar och jag tycker dom har gjort det helt okej. Sen har vi också gjort det okej. Det är en match mellan två helt okej lag.

Hur känns det att få komma ner till Örjans Vall igen? 
- Det skall bli skoj. Det var ju egentligen där jag började min bana, och jag har många fina minnen därifrån, samtidigt som det känns som att den tiden var från ett annat liv. Det var ju innan allting hände, så det skall bli skoj att träffa framförallt folk runt om klubben - det finns ju inte så många spelare kvar, men det skall bli riktigt roligt. 

Ännu ett landslagsuppehåll är förbi. Hur påverkar det dig som spelare? 
- Vi som inte haft förmånen att spela med landslaget har fått träna på bra. Nu var jag iof sjuk mitt i veckan, vilket kanske inte kunde komma mer lägligt sett till att vi inte hade några matcher. Det kanske är skönt när man ligger i topp att ha ett litet uppehåll ibland. Då kan man insupa det mer och bli lite kaxigare vilket aldrig är fel.

Det har varit väldigt mycket fokus på kommande hemmamatch där vi tar emot AIK från både marknads- och supporterhåll. Är matchen mot Halmstad så enkel att den är borträknad?
- Det är möjligt att många supportrar ser kommande match mot AIK som lite mer speciell och närmare hjärtat, men för oss spelare är det helt annorlunda just nu. Jag vet knappt när vi möter AIK - just nu har vi Halmstad i fokus vilka vi har bra koll på och det har vi haft ett tag. Det är full fokus på uppgiften och vi har lärt oss våra läxor, både på Grimsta och i Växjö. Vi vet vad som händer om man inte gör jobbet. 


Hur viktigt är det med en bra publikuppslutning imorgon?
- Enormt viktigt. Jag minns min tid i Halmstad väl, och när Göteborg kom på besök kändes det stundtals som en bortamatch för oss. Det är verkligen viktigt med en god uppslutning och vi vill gärna få denna match att kännas som en extra hemmakamp, precis som vi hade det mot Häcken i första omgången, så jag hoppas verkligen det kommer mycket folk.

Lycka till!
- Tack!