2013/05/20

Matchtankar


MATCH- OCH TABELLTANKAR. Dagen efter segern mot Kalmar har intrycken sjunkit in, och jag tycker väl ungefär som jag tyckte redan när jag satt på vagnen hem igår. Vi kan börja med att konstatera att det var längesen jag såg Kalmar spela så dåligt som igår. Jag var helt övertygad om att det skulle ske en uppryckning efter halvtidsvilan, men jag tycker snarare att det var blåvitt som spelade upp sig under andra halvlek.

Det har nog inte gått någon förbi att försvarsspelet från kamraterna för tillfället är allsvenskans bästa. Kalmar skapar förvisso några få farligheter, men i övrigt känns det som att vi kontrollerar spelet under i stort sett hela matchen. Enda gången det uppstod nervositet var när Kalmar fick med sig ett par frisparkar i kombination med några underliga gula kort. Men när Hysén satte den där andra bollen i mål kändes det som att man kunde andas ut.

Något som däremot oroar är att det faktiskt "bara" blir 2-0. Med tanke på det spelövertag man besitter skapar man på tok för få riktigt vassa målchanser, framförallt under den första halvleken. Trots att IFK vann skall man ha i baktanke att Kalmar gjorde en dålig, riktigt dålig match. Det vore orättvist att kalla det första målet för tur, men det är två saker som gör att vi får det målet. 
Den första är marginalerna, den andra är Tobias Hysén. Det var tack vare hans kvicka fötter och beslutsamhet som vi fick det där viktiga 1-0 målet. Det känns som att det börjar lossna på riktigt för Hysén, vilket förmodligen är den viktigaste faktorn som avgör om vi kommer att vara med i guldstriden när vi börjar se säsongens slut.

Idag funderade jag över kvällens match mellan Helsingborg och Elfsborg. Frågan är vilket resultat som är mest önskvärt. Jag drog iväg en tweet för att få höra lite tankegångar. De allra flesta verkar överens om att ett kryss gynnar oss mest, då bägge lagen tappar viktiga poäng. Själv är jag nog mer inne på att en HIF-seger kan vara bättre i det långa loppet. Elfsborg och Helsingborg är bägge starka på hemmaplan och lär ta flest poäng där. Det kan vara bra att öka på luckan ner till Elfsborg, även om HIF tillfälligt tar över serieledningen!