2013/05/07

En cynikers eviga gnäll, del 55.

OMVÄRLDSANALYS. Så får man då äntligen möjligheten att gnälla lite igen! Det är både oerhört lätt, påtagligt och framförallt fantastiskt befogat! Missförstå mig rätt, men gårdagens tillställning gör mig helt förbannat vansinnig. På ett lite halvkonstigt sätt.

Det är lätt att ryckas med i det fantastiska. Det är lätt att stirra sig blind på senaste omgångarnas kanonresultat (cupen inkluderad). Segrar som absolut inte ska förringas. Inte alls och inte det minsta. Detta med föregående års seriestarter färskt i minnet. Men, gårdagens match gör ändå att man blir lätt orolig när vi pratar Blåvitt 2000-tal.

Jag har ju inte alls för avsikt att per default agera gnällkuk och peppra på sockersöta victorior bara för att jag är cynismens förlängda arm. Men att vi på ett såpass kollektivt sätt viker ner oss och samtliga i det blåvita laget (i viss mån Kjetil exkluderad), i en match mot de värsta av motståndare, inte gör jobbet är förjävla ledsamt och för mycket "flashbackigt" från tidigare år.

Det är märkligt att vi helt plötsligt visar upp totalt obefintligt presspel jämfört med tidigare matcher, och att vi med enkelhet blir utmanövrerade och till 90% överkörda i defensiven. Visst, ajk borta är en match som man inte _måste_ vinna för att ta guld. Det är en match man kanske inte förväntas dominera, även om man är serieledare och mesta mästare. Jag köper läget. Vad jag dock, för att poängtera det återigen, grämer mig över är sättet vi förlorar på. Avsaknaden av inställning (?), hur tagna vi är av stundens tillfällighet, ingen som tar ledarrollen och agerar "Wernbloom", detta kryddat med orgien av felbeslut.

Jag menar, vi har ju ändå varit lite halvrötna i ett par matcher men ändå vunnit. Vi har ju haft lite flyt och lyckats kryssa i sista sekund mot Malmö. Men i dessa matcher har vi ändå gjort jobbet. Tillsammans. Det gjorde vi inte igår.

Nåväl. Nu är det sagt och vi glömmer helt enkelt matchen borta på Friends Arena, 6/5 2013. Vi tar samtidigt med oss ett fint arrangemang och en stor portion jävla kredd till publiken (förutom BA's sällsynt idiotiska tröjsläpp) som agerade varmt och hjärtligt i aktionerna för Turina.

När det då gäller framtiden har vi en extremt viktig match (likt alla andra såklart) på lördag mot HBK. För att förtydliga, på pappret "svåra matcher" kanske man har råd att torska eller tappa poäng i, men att göra samma sak mot nykomlingar och andra "mindre bra lag" är inte OK. Inte om man är Blåvitt, och framförallt inte om man har ambitioner om guld och serieseger.

Således, Sellas återkomst till GU och matchen mot HBK är av yttersta vikt och därför hoppas jag innerligen att både du, din granne, Glenn och random rättrogen i stan sluter upp på Gamla Ullevi för en lördagsmatch, för en gångs skull.

Låt oss tillsammans göra drabbningen mot HBK till en riktig fest!